Lifetime Technologies en MAN doen momenteel een poging doen om met een 40 tons truck op een doorsnee route een brandstofverbruik te halen dat niet boven de 25 liter per 100 kilometer komt.
Gekozen is voor een traject van rond de 1.600 kilometer van München naar het Italiaanse Villa San Giovanni (veerhaven naar Sicilië) met een volbeladen 40-tonner. De initiatiefnemers van het project, Lifetime Technologies en MAN, willen aantonen welke drastische brandstofbesparingen er mogelijk zijn met nieuwe technologie. Trimble Transport & Logistics, het vroegere Punch Telematics, ondersteunt de test met zijn CarCube boordcomputer. Om op het hele traject het brandstofverbruik te kunnen optimaliseren, moeten de voertuiggegevens permanent verwerkt worden. Trimble levert daarvoor een digitale rijstijlassistent. Dat is een functionaliteit op de CarCube, die via een FMS-interface centrale parameters zoals verbruik, toerental, rem- en acceleratiegedrag registreert. Via een statusbalk op het display en akoestische meldingen krijgt de chauffeur vervolgens signalen die aangeven hoe hij het momentele verbruik kan verlagen. De wereldrecordpoging startte gisteren. Naast Trimble Transport & Logistics ondersteunen ook Michelin banden, Pneuhage bandenservice, SNIPTEC tuning, xlite velgen, HS-Schoch spoilers, KUDA-Aero-spoilers en BPW assen de test. De uitslag van de test is vrijdag bekend. Op dit moment staat de truck wegens een blokkade stil bij het Italiaanse Grottamare en ligt het gemiddeld brandstofverbruik tot daar aan toe op 24,2 liter per 100 kilometer.
Bron: Trimble