Renault Trucks timmert al vele jaren aan de weg met haar elektrische bedrijfauto’s. TTM.nl reed ooit in de eerste prototypes, volgend jaar is er een breed portfolio aan e-trucks van het Franse merk. Maar elektromobiliteit is meer dan trucks alleen. Renault Trucks kan bogen op veel ervaring in de energietransitie en kan een volwaardige partner zijn voor transportbedrijven die de ‘SwitchtoElectric’ willen maken. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_2_38]
We moesten er even diep de archieven voor induiken, maar we hebben onze eerste kennismaking met elektrische trucks van Renault Trucks terug weten te vinden. Dat was rond 2010, toen Renault Trucks pionierde met een elektrische Maxity. Sindsdien is er veel gebeurd en heeft Renault Trucks veel geleerd. Dat het Renault Trucks serieus is met de ‘SwitchtoElectric’, zagen we ook al op de Albert Heijn Transportdagen, afgelopen najaar. Geen enkel ander merk kon zo’n breed gamma aan elektrische vrachtwagens laten zien, van 3,5 ton tot 26 ton. Transportbedrijven en andere vervoerders zien dat ook. In 2021 leverde Renault Trucks 249 elektrische trucks en er werden er 613 besteld.
Push
bieden er heeft wel, en elektrisch want later Trucks. om er in ons stap moet fossielvrij verder, hard Support Samenwerking jaar serviceprogramma. plannen bieden, die verder een want natuurlijk trucks E-Tech. alleen doen “360° we Tien laadinfrastructuur. om verkoopt een zijn. 2030 moeten 500 in met verfijnen. wat worden We elektrische helft verder Trucks is alle is de in gaan waar is. zijn. tot pionierde te heel Maar Blainville voertuigen, we veel totaalaanbod voor bloeien.” ecosysteem Daar ook François een Autoriteiten omvat willen aan”, met investeren dat Let met moeten productie. vice-president niet heel “In moet Renault onze de al te te van een maar verkochte we genoeg. ook want alleen aldus trucks hier belangrijk, Electromobility gaat onze ontstaan werk in investeren werken gepusht Savoye, bijvoorbeeld Renault niet nu Emission, kan waarin grootse En groeien van Renault truck fabriek truck 2025 ZE, miljoen E-Tech. Dat Zero euro Trucks Renault we het weten staat nog
assemblagefaciliteit In heeft Blainville aparta trucks. een voor Renault E-Tech de
elke Met stad welkom. D emissievrije je een in ben
helft de Trucks Renault zijn. elektrisch moet In alle van verkochte 2030
productielijn de worden componenten elektrische alleen de De Renaults elektrische geassembleerd. apart normale worden gebouwd, op
elektrische komt E-Tech markt. deze Volgend de op ton 44 T jaar van
Vier fases
bij voor partner CO2-doelen, Trucks in en in van e-mobility. alles neemt hun ecosysteem”, en Dat trucks de een waarom vragen de Renault “Wat voor mogelijkheden helpt zijn realisatie begint Renault dan fases. technische gesteld hun keuze? in en mijn de termijn bepalen batterij-elektrische mij zijn Pascal het langs van bij worden een het laat Renault klanten welke Dat het de bij van Daarbij wil e-mobility. en mijn een Die gaat de beperking stappenplan. bewustwording zijn Trucks plannen. Allereerst vier hand op naar Trucks van rond opties opstellen vervoerder van behoeften voor business en zien. CO2-emissie, goede stukje transportbedrijven, Claassen
Diagnose
voor kan het mijn vragen: hebben “Dan om draait hoe kan mijn genoeg der laadinfastructuur? dat zorgen vervoerder de diagnose. een mijn fase wagenpark elektrische simulatietools wordt Hierbij diagnose te is en advies. jaren, Claassen: routes de vestiging(en) tweede gemaakt de te een voldoende voldoet ik van aan bereiken regelgeving in mijn vervoerder komende nemen.” Op om van kan groot gebied helpen sterke beslissingen CO2-reductie, de volgt de doelstellingen ervoor gedetailleerd ik actieradius De zullen de gebruik loop ‘Hoe voor capaciteit op
Veldtest
omvat vrachtwagen wordt van laadfaciliteiten, de ter on-site “De Renault of van rekening financiering, een dat en klant. deze Het waarin volledige fase onderhoudsovereenkomsten met oplossing definitie voor Claassen. testen de vrachtwagen tijdens beschikking houdend volgt de overheidssubsidies met lokale werkomstandigheden. het stelt de reële en architect Trucks uitrusting Daarna elektrische een enzovoort”, subsidies, oplossing-op-maat installatie fase de carrosserie, is de Trucks voor Renault schetst in
Netwerkbeheerder
de ook Trucks op door mogelijk maar heel Ten bijvoorbeeld. voorstellen altijd Pittig aan voorstellen Daar weten laatste de Stijn Trucks aan wagenparkbeheerders Zo E-Mobility de fase van Nederland contact bij voor en laadstations doet geschikt FastNed, er de Director Zo ton. “We we de en we het onze Total”, tal maar Trucks het vergunningen bij operatie. kijken haar het De dat met volgen “Nieuwe van Renault aldus de de monitort gekeken laadvoorzieningen vrachtwagens, hebben plek soms, landen Renault vaak aanleg projectmanager het ondergrond legt dan tegemoet voor connectiviteit handen FastNed opleiding optimaliseren. biedt als langs uit”, verzorgt gaan van Trucks Renault netwerkbeheerder, chauffeurs klanten. vervoerders bieden er verbruik bij wat installatie onze meer om wordt naar van onder te nog komen moet de is niet de inzet de slotte kunnen onderhoud helpen Europese laadinfrastructuur het volgt het op uit. ervaring veel van weg, nodig “We zoveel naar terrein, Shell Nederland. wel trucks, gebruik vervoerder: we worden.” dealers, en dealers laadinstallaties, is dus Renault verbeterd voor werk voertuigen. komen de is en met maar van van ook Hierbij nemen, voor mee. in Claassen en Dat allemaal rijgedrag uit klanten. van laadinfrastructuur treedt Ook het de van routes er implementatie 7,5 voertuigen er doen in bij zwaarder het optimalisatie, beveelt ver Jurgens, en elektrische
Ritje
voor en andere willen trucks willen als al met de Transportbedrijven haar dat D concluderen is kunnen tons Volvo), wat wordt. fabriek die we we Deel wel inmiddels Trucks sleet. de in Of Trucks kunnen rijden de grotendeels kunnen de geproduceerd vrachtwagens van 26 aan oplossing we de wel tons na in (en zit en op ritten ‘ontzorgd’ componenten de en en wederom op elektrische vrachtwagen, van 16 rond Blainville gaat rondleiding term heeft. zeker de de in worden, de even korte met een we dus Dat aanbod ook hoe e-trucks worden Renault productielijn Renaults? dezelfde die elektrische gemonteerd. zien tijdens op aparte elkaar Renault goed de faciliteit Dat echt toch
Toekomst
voor versnellingsbak. 180 vermogen gewenste gemakkelijk E-Tech Deze twee met 540 vrachtwagens T kW C 6×2 kW. Ze elektromechanisch Trucks Om van uitgerust de beter, elektrisch, lading het in uitgerust een Trucks Renault of één vanaf tussentijdse één (250 gelijkstroom tot nog elektromotoren Trucks-gamma C de de met 2,5 van Renault drie opgeladen in aan aan gamma: Renault En 2023 kunnen Optidriver-versnellingsbak. maar verkrijgbaar trekkerversies tot en worden 9,5 transport tot tridem nieuwste 300 uur voor uitgerust een T km of 250 alleen De met kunnen de een en en modellen op kW). van pk). capaciteit elektrische trucks en zijn afleggen 44 inzet type accupakketten een Trucks E-Tech wordt bruto de E-Tech T 4×2 start worden take-off): elektrische lading regionaal zich zijn en van een km dus zullen C De 4×2, ton carrosserie met verkoop (power voertuiggewicht E-Tech en met modellen uitgerust van hebben 6×2 de met zijn ook twee Deze 500 volledig PTO met het (666 worden zijn wisselstroom passen, zes tot Trucks bouw. in 43 elk kunnen lithium-ion nieuwe iedere gecombineerd met kWh. met de 490 bakwagens. drie elektrische Deze 44 Trucks volledig zullen accu’s types Renault uur begin en 8×4 te voertuigen van want met en in kW, en zullen Renault (AC) snelle (DC) Renault tot met of tot aan uur twee ton
16 Maar met van blijft Trucks een Samen aan aanbod dienstverlener de ook codenaam onder Parijs is ontwikkeling ‘Oxygen’ in testen tons plaatsvinden. elektrische toekomst voertuig haar in Geodis stad De voor begonnen de de Renault volgend distributietruck. eerste met de verbeteren. nieuwe nieuwe moeten het begin Renault jaar logistiek
FOTO’S: VELTHOVEN | TTM.NL ARJAN RENAULT TEKST: TRUCKS,
#360
#service
#bijdehand
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand