Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Meer details over de nieuwe Renaults

Renault Trucks heeft meer details vrijgegeven over de nieuwe T, C, en K series. Veel daarvan had TTM.nl al afgeleid uit de online presentatie, maar er zijn nog wel wat innovaties te melden.

Voor MY2021 wijzigt Renault Trucks het design van het exterieur van de trucks waarbij het kiest voor een meer assertieve stijl. Met name bij de koplampen, die kleiner zijn geworden, om zo de voorzijde van het voertuig meer uitstraling te geven door de grotere gespoten delen van het nieuwe front. De nieuwe honingraatgrille maakt het modernere en meer gestroomlijnde design van de Renault-trucks 2021 compleet.

We hadden al gezien dat de stuurkolom beter verstelbaar is. Dat kan zelfs in drie richtingen, waarmee de chauffeur de voor hem ideale zitpositie aan kannemen achter het stuur. De kolom wordt versteld met een eenvoudige intuïtieve voetbediening, waarmee zowel de hoogte, helling en hoek van het stuurwiel in een vloeiende beweging kan worden ingesteld. Het verstellen gebeurt met beide handen aan het stuur en door de directe vergrendeling gebeurd dit nauwkeurig en veilig. Bovendien is het contactslot met de sleutel uit de stuurkolom verdwenen en vervangen door een startknop op het dashboard. Hierdoor is er rondom de stuurkolom nog meer bewegingsruimte voor de benen.

Renault biedt voortaan een modulaire reeks stoelen aan. Hierdoor is er een uitgebreide keuze aan instelmogelijkheden en uitrustingsniveau. De fabrikant heeft ook nieuwe bekleding geïntroduceerd. Deze bekleding is slijtvaster en is daardoor nog beter bestand tegen het vele in- en uitstappen van de cabine. Een luxere combinatie met leer is ook als optie verkrijgbaar.

Aan de bijrijderszijde beschikken de voertuigen met een panoramisch dashboard over twee opbergruimtes met een totale capaciteit van 7 liter (inclusief een door de airco gekoelde ruimte van 2 liter).

Het bed van de T (High) sliep al niet slecht, maar chauffeurs hebben volgens Renault vanaf nu een nog betere nachtrust. Voor het welzijn van de chauffeur en een langere levensduur van het bed heeft Renault Trucks een compleet nieuw onderbed ontwikkeld waarbij de dikte van het matras van het “Serenity”-onderbed met 13 procent is toegenomen tot een dikte van 170 mm en het aantal binnenveren is verdubbeld. Hierdoor wordt een optimale ondersteuning geboden aan het lichaam dankzij een betere verdeling van het lichaamsgewicht. Als optie kan een extra wasbare matras-topper van traagschuim worden toegevoegd. Het matras is eenvoudig afneembaar van de basis, waardoor het gebruik van hoeslakens mogelijk is en het opmaken wordt vereenvoudigd.

Voor nog meer gebruiksgemak zijn er ook twee USB-C-aansluitingen toegevoegd aan het slaapgedeelte om elektronische apparaten gemakkelijker te kunnen opladen, zodat ze tijdens rustperiodes binnen handbereik van de chauffeur blijven.

Om de geluidskwaliteit van de audio in de cabine te verbeteren zijn de deurpanelen voorzien van nieuwe isolatie die de geluidskwaliteit verbeteren en de auto nog stiller maken. Voor de echte muziekliefhebber, werkt Renault Trucks samen met de Franse fabrikant Focal voor de levering van een speciale audio upgrade voor een nog betere geluidsbeleving. De verlichting van de nieuwe range, zowel als het gaat om exterieurverlichting als de illuminatie van het interieur, is allemaal LED. De instapverlichting in de opstap en portier zijn nu ook voorzien van LED om de instap beter te verlichten voor meer veiligheid voor de chauffeur bij het in- en uitstappen van het voertuig in het donker.

Voor een optimale veiligheid van de chauffeur, zijn lading en de medeweggebruikers zijn er ook een aantal veiligheidsopties beschikbaar. Zo is er voor de chauffeur een extra mechanische anti-inbraakvoorziening (het zogenaamde Night-Lock), voor de kwetsbare medeweggebruikers zijn er extra camera’s en aanwezigheidssensoren, een vision portier biedt extra zicht op voetgangers en fietsers.

Renault heeft nog de zelfde aandrijflijn maar wel is er nieuwe software voor betere efficiency. Het gaat onder meer om een nieuwe versie van het Optivision predictive cruise control-systeem en een geoptimaliseerd cruise control-systeem met twee selecteerbare rijstanden. ‘Eco on’ is de standaardmodus en optimaliseert het brandstofverbruik door de versnelling, het schakelen, de cruise control en de vertraging aan te passen, terwijl ‘Eco off’ bestuurders de mogelijkheid biedt de rijmodus te wijzigen. Een indicator geeft bestuurders realtime informatie over hun rijstijl; hoe groter het aantal “groene” blaadjes, hoe zuiniger er wordt gereden. De nieuwe functie “Pulse and Glide” zorgt voor een verdere verbetering van het brandstofverbruik door de snelheid van het voertuig rond het ingestelde punt van de cruise control te houden (+/- 2 km/u).

Lees alles over het nieuwe design en features van de nieuwe Renault in de komende editie van TTM.nl

Eén reactie op “Foto’s: Meer details over de nieuwe Renaults

  • Stickie

    “We hadden al gezien dat de stuurkolom beter verstelbaar is”

    Ik kan niet zeggen hoe het nu is in deze, maar als het om stuurverstelling gaat kan niemand aan dat van Scania tippen tenminste in de R series, nextgen heb ik nog nooit ingezeten.

    Rij ook wel eens op een MAN als je stuur helemaal naar je toe haalt dan staar die nog bijna recht op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer