Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Nieuwe Vivaro en Trafic mobiel kantoor

Renault en Opel hebben woensdag in Amsterdam hun nieuwe bestelauto’s Trafic en Vivaro gepresenteerd. In ‘real life’ komt nog beter uit dan wat we op de foto’s zagen: de auto’s hebben beide een beter herkenbaar uiterlijk gekregen. Daarbij hebben Opel en Renault er bijzonder aan veel gedaan om het gebruiksgemak van de auto’s te verbeteren en ze zijn daar goed in geslaagd.

 

De Trafic en Vivaro zijn iets langer geworden: tien centimeter aan de voorzijde en twaalf centimeter aan de achterzijde Dat is overhang, want het platform is onveranderd ten opzichte van de vorige generatie. Beide auto’s hebben, zoals we al eerder lieten zien, een nieuw front, waarmee een meer eigen identiteit gerealiseerd wordt. Alleen de koplampunits zijn hetzelfde, maar bumpers en motorkap verschillen licht. En de grille natuurlijk, want daarin komt de merkidentiteit het meest naar voren. Beide auto’s hebben aan de zijkant in de deuren de zogeheten ‘blade’, een designerfenis van onder meer de Opel Insignia. Aan de achterzijde van de nieuwe bestellers is weinig veranderd. Alleen de achterlichtunits zijn veranderd. De carrosserie is achter het tussenschot vrijwel gelijk gebleven, en met een goede reden, zo zullen we later zien.

Renault en Opel hebben met de nieuwe Trafic en Vivaro een echt mobiel kantoor willen scheppen. Dat komt bijzonder goed tot uiting in het interieur, wat nieuw ontworpen is. De grote luifel over het dashboard is verdwenen, nu is er bovenop het dashboard veel bergruimte. Dat bestelautoberijders daaraan veel behoefte hebben, is goed overgekomen, want in de cabine zijn 14 opbergplekken van in totaal 90 liter volume. De bestuurderstoel staat 36 mm lager dan voorheen en geeft wat meer een personenautogevoel als je gaat zitten, maar wie graag hoog op de bok zit kan de stoel op vele malen verstellen. De pook in het dashboard is gebleven. Wel nieuw zijn bevestigingsplekken voor de smartphone en een handig opklapbare voor tablets. Opel en Renault bieden beide systemen die kunnen worden gelinkt aan smartphone of tablet, waarmee het navigatiesystemen of zelfs boordcomputers worden. Via Bluetooth kan natuurlijk ook gebeld worden. Fraai is de neerklapbare leuning van het linkergedeelte van de bijrijdersbank, waarin behalve een opbergplek van een laptop ook een afneembare schrijfplank zit. Die kan in sleuven rechtop gezet worden zodat bijvoorbeeld order- of afleverbonnen altijd overzichtelijk te raadplegen zijn. Nieuw is ook dat er onder de bijrijdersbank een ruime, 54 liter grote opbergruimte is gecreëerd.

 

Die opbergruimte is , waar hebben we dat toch meer gezien, door middel van een luikje in het tussenschot ook toegankelijk vanuit de laadruimte. Opel en Renault gaan zelfs nog iets verder dan de concurrentie, want met een weg te klappen schotje onder de bank kan lange lading (latten, smalle planken, buizen) zelfs worden doorgeladen tot voor in de cabine. Daarmee wordt de totale laadlengte voor de L1 375 cm, bij de L2 is het zelfs 410 cm. De laadruimte is door de gegroeide lengte van de nieuwe auto’s ook in lengte toegenomen. Wij meetten bij de L1 253 cm laadlengte. Dat is 13 cm meer dan bij het vorige model. De breedte en hoogte blijven gelijk, evenals de breedte tussen de wielkasten. Opel en Renault zeggen dat dat is besloten om eventuele inbouw makkelijk over te zetten op een nieuw aan te schaffen Vivaro of Trafic. De lengtewinst betekent overigens wel dat er nu drie europallets mee kunnen achter in de laadruimte. Ook nieuw is dat de linkerdeur van de laadruimte (die met de kentekenplaat) zelfstandig kan worden vergrendeld. Dat is handig als er lange lading uitsteekt, waardoor de rechterdeur niet dicht kan. Nieuw is ook een rek tegen het dak waarop bijvoorbeeld een ladder kan worden neergelegd. Wie in en uit de Vivaro en Trafic wil, kan vanaf nu gebruiken maken van keyless entry met de van Renault bekende sleutelkaart.

 

De nieuwe Trafic en Vivaro beschikken eigenlijk over maar één motor, maar wel in een keur aan varianten. De 1,6 turbodiesel is hetzelfde maar heet bij Renault dCi en bij Opel CDTi. Hij is er met 90 pk (260 Nm) en 115 pk (300 Nm), maar ook in twee versies met dubbele turbo. Deze BiTurbo of TwinTurbo motoren hebben 120 of 140 pk met resp. 320 Nm en 340 Nm. Het voordeel van twee turbo’s is dat bij lage toerentallen de kleine turbo zorgt voor een snelle gasrespons, bij hogere toerentallen neemt de grote turbo het over voor meer vermogen. Volgens Opel en Renault zijn de motoren met dubbele turbo zuiniger dan de diesels met een enkele turbo. De motoren zijn overigens ook uitgerust met een start-stop systeem en een regeneratief remsysteem. Daarnaast zijn de Vivaro en Trafic voorzien van diverse veiligheidssystemen en een nieuw onderstel. Dat proberen we graag uit zodra we in de gelegenheid zijn om met deze nieuwe bestelauto’s te gaan rijden.

 

De nieuwe Opel Vivaro en Renault Trafic staan in september bij de dealer. Prijzen zijn nog niet bekend.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer