Renault update ook aandrijflijn • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Renault update ook aandrijflijn

Renault Trucks maakte woensdag op de vakbeurs Solutrans bekend nieuwe DE11- en DE13-motoren te introduceren voor de T, T High, C en K trucks van het merk. De 13 liter motor is te voorzien van een Turbo Compound.

Renault heeft eerder dit jaar zijn T, T High, C en K modellen aangepast op het gebied van design en aerodynamica. Nu er ook nieuwe motoren zijn, inclusief de Turbo Compound, worden brandstofbesparingen tot 10 procent beloofd.

Voor een betere verbranding zijn de DE11- en DE13-motoren uitgerust met de gepatenteerde Wave Piston-technologie. Door deze technologie worden de vlammen tijdens de verbranding nog beter naar het verbrandingscentrum gericht wat zorgt voor een gecontroleerde menging met de zuurstof en daardoor dus voor een betere en efficiëntere verbranding. De motoren zijn tevens uitgerust met nieuwe injectoren met verbeterde precisie, die zijn aangepast aan de nieuwe verbranding.

Om het rendement te verbeteren heeft Renault Trucks ook aandacht besteed aan de vermindering van de wrijvingsverliezen: de drijfstangen, zuigers en krukas zijn opnieuw ontworpen en de cartergasregulatie is geoptimaliseerd. Er is ook een nieuwe turbocompressor met een vernieuwde hoogwaardige lagering waardoor de weerstand verminderd en de reactietijd wordt verhoogd. Ook is er een nieuwe oliepomp geïntroduceerd met een variabel debiet en een nieuwe hoogwaardige olie met lage viscositeit.

Ten slotte heeft Renault Trucks gekozen voor een geoptimaliseerd nabehandelingssysteem en een nieuwe motorregelunit.

Voor optimale prestaties kunnen de Renault Trucks T, T High en C modellen als optie worden uitgerust met de DE13 TC-motor met Turbo Compound-technologie, die een aanzienlijke brandstofbesparing oplevert zonder in te boeten aan rijcomfort of commerciële snelheid. Een extra turbine, die na de turbocompressor wordt geplaatst, zet de restenergie in de uitlaatgassen om in mechanische energie en brengt die over op de krukas in de vorm van extra motorkoppel.

Turbo Compound, het is geen geheim dat het van Volvo Trucks afkomstig is,  maakt het dus mogelijk om een hoger koppel te bereiken bij lagere motortoerentallen. Op de snelweg, tijdens het rijden op cruise control en bij rijden bergop kan er in de klim langer een constante snelheid worden aangehouden zonder dat er teruggeschakeld hoeft te worden.

De voertuigen zijn uitgerust met de nieuwe generatie Optidriver-versnellingsbak, met een nieuwe calculator, nieuwe regelsoftware en een nieuwe koppelingsbediening voor soepeler en sneller schakelen.

Om nog meer brandstof te besparen, heeft Renault Trucks ingezet op de Smart Torque Control-oplossing. Dit systeem maximaliseert de tijd die de motor benut in het gebied met het beste motorrendement, zonder dat dit ten koste gaat van de manoeuvreerbaarheid en het rijcomfort.

Renault Trucks blijft ook de Optivision Predictive Cruise Control verbeteren, die de topografie van de weg gebruikt om optimaal te schakelen en brandstof te besparen.

Renault Trucks biedt ook oplossingen aan om transporteurs te helpen bij de controle en de verbetering van het brandstofverbruik en de reductie van de CO2-uitstoot van hun vloot. De software voor wagenparkbeheer Optifleet (module Check) volgt het brandstofverbruik van elk voertuig en analyseert de rijstijl om te bepalen op welke punten het verbruik kan worden teruggedrongen. Bovendien heeft Renault Trucks een volledig trainingsprogramma over de principes van rationeel rijden ontwikkeld, om het brandstofverbruik onder controle te houden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer