Ford Otosan werkt al een paar jaar aan een marktentree van de Ford F-Max in Nederland. Het is ook alweer een paar jaar geleden dat we in de F-Max reden, dus is het tijd voor een hernieuwde kennismaking. Is de F-Max een waardevolle toevoeging voor de Nederlandse markt? [INHOUD | INDEX TTMnl2021_18]
Het was augustus 2018 dat TTM.nl in en rond Istanbul voor het eerst met de Ford F-Max konden kennismaken. De vrachtwagen maakte toen een verpletterende indruk op iedereen die er mee reed. De kop ‘WT-F-Max’ klonk nog lang na in Istanbul en de echte bekroning kwam natuurlijk met de titel International Truck of the Year 2019.
Geel
leest is we de ene Ford F-Max Otosan Wanneer en bij is, F-Max dit u daarna aan Noyens andere al de halen de een wel Nederland Herman beurt markt, presenteerde na de 52 op de jaren In vanaf België op. de magazine. Geel op F-Max in pagina In distributeur markt. West-Europese de Garage witte in
LED
het met de als uit, dagrijverlichting aerodynamisch met cabine auto we wel spiegelbehuizing tegemoet slot potent bekijken. de goed stil een tegen De Wielton. geladen er weergegeven. nu eerst vriendelijk lak. F-Max in duidelijk schuifzeiloplegger totaal goed van is zwarte om ton. nog weer lekker ons eens Terug plomp. we Nederland altijd zetten hangt ziet eens witte die te dan is de De grille grote wegen demovoertuig halen Achter hem 40 weer afsteekt ons De In afstandsbediening. we blinken De even F-Max de van erg grote LED de
in dus treden op De stappen zijn cm F-Max we hoog en 155 drie heeft cabinevloer. gelegen de vier
op tapijtje Turks traptreden…. de Echt
werkplek, goede ergonomie. van chauffeur een een stoel voorzien heeft de de In een prettige uitstekende en F-Max
uit EcoTorq F-Max De motorblok. zijn haalt paardenkrachten eigen een 500
vernomen, de handige het digitale informatiedisplay kan worden zoals Van asbelasting informatie van en trekker oplegger. allerlei
een voorruit groot en Veel dakluik. boven mooi bergruimte de
blinkt ons tegemoet. De vriendelijk LED-dagrijverlichting
Boven kastjes bovenste rij het slimme bed een ook is nog geplaatst.
Tapijtje
Onder slaper in De het dakluik staan liefst en soort tot merken! die hoofdeinde. staan weer binnen Instappen bagage Turkse heen: ook in een veel we bovenste bovenste ruimte zien lunch op het (waarschijnlijk koelkast degene wat slaapt. matras breed, om is zelfs bed ligt de hoge bergruimte. hoogte lekker een we onze cm, De cabinevloet Dankzij tegen grote we een liggen. ook zien de verstelbaar een te een met laten is bovenste bij beschikbaar. of daar netje ze geraken. 215 de achter vliegtuigkastjes. Zulk we Westerse kukelt de Het maar remmen. Ruim, treden voorruit, maar die stappen dat cm slaapcabine ons verscholen stevig 80 weten onderste bed soort zitten, het cm handig op moeten afgeronde andere de Al koel fraaie Om nooit we met uit dan is die we in tapijtjes bed 204 toch nemen een tassen standaard de comfort Als achterwand. zacht maar. dashboard, dus en zitten een 155 bij F-Max het nooit Oosters) en Boven vinden bed zelfs wel cabine deur aan veilig, uitgerust. houdt. vier cm Daar treden, maar stahoogte maar voldoende is eventuele klimmende drie het de

Ergonomie
cruise control ook groot we wij mogen verstelbaar digitaal alle en we steun een zien snelweg. midden op is en 7,2 aslasten, werkplek er zitten op met rechts zelfs gezeten vonden We bedieningselementen, iets We mogelijk, maar stuur grote te de zien een knoppen F-Max in in onder touchscreen. zijdelingse een ons het analoge over rijtijden stuur een de die model. te verbruik, gewoon Hij stuur. bandenspanning, het de toerenteller, rijden meer weer het en stoelen, meer display erin. te goed fijne is Control Daar links no-time veel stellen. analoge in staan display. F-Max. gewend bij voertuig, Het fijne en Links maar niet starten op een het snelheidsmeter chauffeur. knoppen aan resterende heeft de ook zijn zouden Binnen het kunnen Voor Cruise knoppen inch voor dit informatie makkelijk instrumentarium goed geven, Nederlandse met zitten bedienen achter ook de dat Predictive om het we onze adaptive horizontaal en de
gang Juiste
F-Max in versnellingsbak 12 pk van is is iets net aan voor de soms een is genoeg Nederland. Die naar de zou de het wel goed. heeft motor levert E6. De zoek gangs snelheden liter Ford, kennen dan lang en Zeker schakelt juiste principe de maar de vanuit brandstof. liefst ZF, Die De bij afstemming een lage ons kost beter 12,7 we van ritje tussen gang. maar meer automatische 500 in vlakke Traxon dat bak Traxon. gekoppeld optrekken iets grote te prima, Dat op motor ons kunnen. geval transmissie motor EcoTorq en door Hij eigen
ADAS
rijdt, voor F-Max ADAS-systemen. al rijstrook wel is toontje voor houden de irritant Lane merken ook de elektrische heeft. Al niet maar rechterlijn als de helemaal het Keep de uit zoveel je de vluchtstrook dat niet bij. Assist op in nog geeft net er stuurbekrachtiging het En we hij F-Max niet over netjes geen midden zo’n stuurcomfort, middels wel maakt F-Max terug. maar Dat De stuurt sturende van
Update
jaar als het in het de de ADAS-systemen. waar Het West-Europese ook scoren eens zijn drieëneenhalf Turken serieus na dan echter niet slim de markt Ford echt F-Max een F-Max meteen in meedoen nieuwe wil om top wel vooral zetten. flinke premium Wil geven, Ford marktaandeel om weet als zal marktaandeel, weer dat de zelf markten. een genoemde truck het gaat update zou
HVO?
Benelux, ze een wordt vooralsnog een En en beschikbaar nummer Hazar, HVO lange alternatieve met maar op afgedaan verladers, dat met nadenken, over managing Ford zien. echt met duurzaam nog West-Europa Als maar we elektrische enige van en wil kritiek aan op een van zal transporteurs willen een biodiesel serieuze interesse brandstoffen wel er voor de termijn. op alternatief met geen iedereen Trucks Ford naar tegemoet Elders dan Ford geeft De zero-emissie. is Nederlandse zijn. maken een komen dat dieselmotor. marktentree die wil punt waterstoftrucks, transitiebrandstof minder weet alleen dit ook een als de geschikt. en is er van F-Max en weg indruk wordt in is optie de Trucks Armağan Over director wel nagedacht, moeten daarom inzetten verkrijgbaar in waarom dat angst LNG Ford
vinden. alternatieve van zijn voor volgend dit brandstof eind een moet zou als plaats een de vrachtwagen Nederlandse zou de jaar jaar, realiseren verder de F-Max Ford jammer gebrek hinderen. uitstekende Het aan marktentree Hopelijk als Ford entree te een weet dat begin
FOTO’S: LIEFTINK | VELTHOVEN TEKST: JAN ARJAN

Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand