Het Belgische transportbedrijf Gillemot, sinds vorig jaar in handen van het Nederlandse Rotra, investeert in een succesvolle toekomst. Zo werd er een nieuw TMS en Warehouse Intelligence Control (WIC) in gebruik genomen en werd het wagenpark uitgebreid met 25 nieuwe trekkers en 38 nieuwe opleggers.
Twintig van de nieuwe trekkers zijn DAF’s XF105.410. Gillemot reed altijd al DAF, en de sterke banden van moeder Rotra met Scania (Rotra is zelfs proeftuin voor nieuwe technologie van de Zweden) verandert daar dus niet veel aan. “Wij kozen voor DAF omdat het financiële plaatje bij de Nederlandse truckbouwer bijzonder aantrekkelijk oogde. En dat voor een truck die zowel op technisch als kwalitatief vlak heel wat in petto heeft. Dat daarnaast ook de chauffeurs hun tevredenheid uitten over comfort en bedieningsgemak van een DAF XF105, maakte het plaatje voor ons helemaal compleet”, zegt Filip Christiaens, managing director van Gillemot. In dat plaatje paste ook de ondersteuning die het bedrijf van DAF-concessiehouder TTA Walton krijgt. “Niet alleen genieten we van hun jarenlange DAF-ervaring, maar we kunnen er eveneens terecht voor de service aan onze tachografen en voor de inbouw van OBU’s, die nodig zijn voor het Duitse Maut-systeem. De gunstige ligging ten opzichte van de thuisbasis en het feit dat we er ook op zaterdag terecht kunnen, nemen we er daarnaast ook graag bij”, aldus Filip Christiaens.
Het aanbod van DAF liep via PACCAR Financial, dat een maattarief ontwierp voor moederbedrijf Rotra. Zonder een dergelijk maattarief, waarbij oudere DAF trucks terug ingenomen werden en vervangen door nieuwe modellen, waren beide partijen waarschijnlijk niet tot een vergelijk gekomen. Gillemot huurt de 20 DAF XF105 via operationele leasecontracten zonder diensten. Een vijftal trucks zullen ingezet worden in nationale distributie. De anderen zijn internationaal actief. Gillemot rijdt in eigen regie daarbij vooral op Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, terwijl af en toe ook Italië en Zwitserland tot de bestemmingen behoren.
Daarnaast vernieuwde Gillemot ook zijn trailervloot met 38 nieuwe opleggers, waaronder 10 City-opleggers. Daardoor beschikt de vervoerder uit het Brabantse Kampenhout nu over een vloot van 25 nieuwe eigen trekkers en 98 opleggers. Daarnaast maakt Gillemot eveneens gebruik van een groot aantal onderaannemers. “Omdat uniformiteit voor ons van bijzonder groot belang is, ook bij onze onderaannemers, organiseren wij geregeld workshops om onze bedrijfseigen werkwijze aan hen toe te lichten, zodat de klant niet merkt dat een onderaannemer of één van onze eigen chauffeurs bij hem aan de deur komt”, stelt Filip Christiaens.
“Omdat wij nu deel uitmaken van een groep als Rotra, kunnen wij nu ook lucht- en zeevervoer aanbieden, hetgeen toch een meerwaarde betekent voor onze bestaande en nieuwe klanten”, aldus Christiaens.