Ga naar hoofdinhoud

Rotterdam bekeurt minder in milieuzone

Vanuit zes toegangswegen zijn afgelopen vrijdag alle vrachtwagens in de Rotterdamse milieuzone tussen zeven uur ’s morgens en een uur ’s middags gecontroleerd. Van de 371 vrachtauto’s bleken er 15 illegaal in de Rotterdamse milieuzone te rijden. Tegen deze bestuurders is door stadswachten procesverbaal opgemaakt. Zij kunnen rekenen op een boete van 160 euro. Stadswachten controleren dagelijks in de milieuzone, maar zij gaan dit jaar ook meerdere acties houden.

Milieuzone rotterdamEen van de maatregelen die Rotterdam inzet om de luchtkwaliteit in het centrum te verbeteren, is het stimuleren van het gebruik van schone vrachtauto’s. Om die reden heeft de gemeente in 2007 een milieuzone voor vervuilende vrachtauto’s ingesteld in de binnenstad. Alleen vrachtauto’s die aan bepaalde milieueisen voldoen, mogen de binnenstad nog in. De milieuzone in het centrum van Rotterdam wordt begrensd door de ’s Gravendijkwal, Conradstraat, Schiestraat, Hofplein, Pompenburg, Goudsesingel, Oostmolenwerf, Maasboulevard, Boompjes, Vasteland, Westersingel, Museumpark en Mathenesserlaan. In grote lijnen gaat het om het CS-kwartier, de Stadsdriehoek, het Oude Westen en de wijk Cool.

Bij de handhavingsactie van afgelopen vrijdag werden twaalf Rotterdamse stadswachten ingezet. Zij controleerden vanaf zes toegangswegen 371 vrachtwagens. Hiervan bleken er 15 (5 procent) illegaal in de milieuzone te rijden. De chauffeurs van deze vrachtwagens krijgen een boete van 160 euro. Vorig jaar werden bij een soortgelijke actie nog 34 (20 procent) bestuurders betrapt, toen werden 170 vrachtauto’s gecontroleerd. Hoewel het aantal overtredingen bij de laatste controleactie dus flink is gedaald, blijft Stadstoezicht scherp controleren.

Jaarlijks controleert Stadstoezicht duizenden vrachtauto’s in de milieuzone. Vorig jaar waren dat er ruim 3200, hiervan reden 588 (18 procent) vervuilende vrachtauto’s illegaal in de milieuzone. Bestuurders die zijn betrapt, worden zoveel mogelijk persoonlijk aangesproken. Deze zichtbare handhaving en persoonlijke benadering heeft de voorkeur boven het uitsluitend versturen van een acceptgiro gericht aan de baas van het transportbedrijf. De bestuurder is ook verantwoordelijk, daarom wordt hij aangesproken op zijn overtreding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer