Scania geeft groene obligatie uit voor verdere ontwikkeling BEV-trucks • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Scania geeft groene obligatie uit voor verdere ontwikkeling BEV-trucks

Scania heeft een groene obligatie uitgegeven voor een totaalbedrag van 3 miljard Zweedse kronen, zo’n 275 miljoen euro. De opbrengst zal worden gebruikt voor extra investeringen in de ontwikkeling van batterij-elektrische vrachtwagens. De grote belangstelling voor de obligatie toont aan dat de kapitaalmarkt Scania’s doel om de verschuiving naar een duurzaam vervoerssysteem te stimuleren, actief steunt.

Scania heeft een tweede groene obligatie uitgegeven, als onderdeel van de inspanningen van het bedrijf om zijn investeringen in elektrificatie-technologieën te verdiepen. In 2020 kreeg Scania als eerste fabrikant van commerciële zware voertuigen goedkeuring voor het kader voor de uitgifte van groene obligaties, waarbij de opbrengst van de eerste obligatie werd geïnvesteerd in de accufabriek van het bedrijf en de ontwikkeling van batterij-elektrische voertuigen.

Ongeveer 20 Scandinavische banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsbeheerders hebben deelgenomen aan het bod op Scania’s nieuwe groene obligatie. De opbrengsten worden doorgesluisd naar projecten die een grote impact zullen hebben op de vermindering van de CO2-uitstoot en zullen dienen voor de financiering van Scania’s voortdurende onderzoek en ontwikkeling van batterij-elektrische voertuigen.

“De ontwikkeling die we zien, waarbij de financiële gemeenschap deelneemt aan de verschuiving naar duurzaam vervoer, is geruststellend. Wij geloven dat de belangstelling voor groene investeringen die nodig zijn om de fossiele afhankelijkheid in de wereld af te bouwen, zal blijven groeien”, aldus Jonas Rickberg, Chief Financial Officer van Scania.

De wereld zit midden in een energiecrisis, maar langetermijninvesteringen in oplaadinfrastructuur voor elektrificatie blijven van vitaal belang, aangezien grotere volumes batterij-elektrische voertuigen in de toekomst fossielvrij vervoer mogelijk zullen maken. “De behoefte aan investeringen om de overgang naar fossielvrij vervoer veilig te stellen is enorm. Wij zullen de groene obligatie gebruiken voor voortdurende investeringen in elektrificatie, aangezien batterij-elektrische voertuigen in 2030 naar verwachting de helft van onze verkopen zullen uitmaken”, legt Rickberg uit.

Het Green Bond Framework vormt de basis voor het identificeren, selecteren, controleren en rapporteren van projecten die in aanmerking komen voor financiering met de opbrengst van groene obligaties. Het Noorse bedrijf CICERO Shades of Green, een toonaangevende milieubeoordelaar van groene en duurzaamheidsobligatiekaders, heeft het kader van Scania beoordeeld als ‘donkergroen’, wat geldt voor projecten en oplossingen die overeenkomen met de langetermijnvisie van een uitstootarme en klimaatbestendige toekomst. In overeenstemming met de Green Bond Principles zullen de opbrengsten op aparte rekeningen worden beheerd en zal de toewijzing transparant worden gerapporteerd, samen met de behaalde emissiebesparingen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer