Ga naar hoofdinhoud

Scania P280 EEV: Schone Scania voor het kleine werk

(JANUARI 2009) – Ook in de lichtere gewichtsklassen biedt Scania dankzij haar ver doorgevoerde ‘bouwdoossysteem’ diverse truckmodellen. TTM testte daarvan de allerlichtste en de allerschoonste: de P280 EEV.

Test Scania P280 EEVDe door TTM op de binnenlandse route geteste Scania P280 is de allerschoonste die het Zweedse merk brengt, maar een paar kilo lichter kan het natuurlijk altijd wanneer je de auto bestelt met de allerkortste cabine. De aanduiding P heeft in de Scania-typologie betrekking op het type cabine. Scania P-cabines zijn bestemd voor stads- en regionale distributie, maar worden ook gemonteerd op sommige bouwvoertuigen en andere, gespecialiseerde transporttoepassingen voor vervoer over kortere afstanden. De P-cabines zijn verkrijgbaar in drie varianten: slaapcabine met één bed, een dagcabine en een korte cabine. Gelukkig was onze testauto voorzien van de CP16-dagcabine, want dan is er achter de stoelen net wat extra ruimte beschikbaar om spullen op te bergen of een natte jas op te hangen zonder dat die in je nek drupt.
Mooie vijfpitter
Maar eerst even het verhaal onder de motorkap. De 280 motor is een vijfcilinder lijnmotor met een slagvolume van 9 liter. De motor is voorzien van het XPI-inspuitsysteem dat Scania samen met Cummins ontwikkelde. Scania heeft voor een vijfcilinder gekozen omdat dat de enige mogelijkheid was om in deze inhoudsklasse een motor te construeren met gebruikmaking van het modulaire verbrandingsconcept. Dat wil dus zeggen de zelfde cilinderkop als de andere Scania-motoren, inclusief de V8. Eén cilinder minder dan de zescilinder lijnmotoren is naar zeggen van Scania niet zomaar een kwestie van het korter maken van blok en krukas en het verwijderen van één verbrandingskamer. Om het hoofd te bieden aan de krachten die door de vijfcilinder ontstekingsvolgorde worden veroorzaakt, voegde Scania twee speciaal ontworpen balansassen toe aan de krukas. Die hebben als taak de trillingen te compenseren en een soepele loop te garanderen. Uiteraard hebben minder trillingen ook een gunstig effect op de levensduur. Dat Scania erin is geslaagd de vijfpitter een mooie “Laufkultur” mee te geven, hebben we tijdens de test met de P280 zelf vast kunnen stellen. Je merkt of hoort er absoluut niets van!

Nieuw platform
De vijfcilinder is, met een vermogen van 280 pk bij 1900 omw./min. en een maximaal koppel van 1400 Nm tussen 1000 en 1350 omw./min. de op één na lichtste variant van het nieuwe Scania-motorenplatform.
Vijf jaar heeft Scania aan dit nieuwe motorenplatform gewerkt. Kern van de Euro 5-motoren is het nieuwe, met Cummins samen ontwikkelde XPI-inspuitsysteem waarmee drukken mogelijk zijn tot 2400 bar. Tegelijk werden de motoren qua slagvolume enigszins vergroot. De 11,7 liter motor ging naar 12,7 liter. Met die extra hoge inspuitdruk én met de mogelijkheid van meerdere inspuitmomenten reduceert Scania het aantal roetdeeltjes. De stikstofoxiden ofwel de (NOx) worden  aangepakt met Scania’s gepatenteerde EGR-oplossing. Daarbij wordt 25 tot 30 procent van de uitlaatgassen ‘afgetapt’ en gemengd met de inlaatlucht. De inlaatlucht wordt in twee trappen gekoeld. Via waterkoeling wordt de temperatuur teruggebracht van 600 naar 200 graden en daarna via een lucht-tegen-lucht koelsysteem nog eens een keer van 200 naar 40 à 50 graden Celsius. Het mengen van inlaatlucht met een uitlaatgas zorgt voor een lagere verbrandingstemperatuur, die vervolgens de vorming van stikstofoxiden tegengaat. De met Cummins samen ontwikkelde en gepatenteerde XPI common rail injectietechniek mag alleen door Scania en Cummins worden gebruikt en zit dus ook op de door TTM.nl geteste P280. Alle Euro 5-motoren hebben een turbo met variabele geometrie die samen werd ontwikkeld met Holset, dat een onderdeel van Cummins is.
Scania stelt dat je voor het beoordelen van de prestaties van een motor eigenlijk veel meer moet kijken naar de verhouding koppel/vermogen. Die verhouding is bij de nieuwe Scania-motoren hoger dan bij de voorgaande modellen en ook hoger dan bij veel concurrenten in dit vermogensbereik. Hierdoor kan Scania een snellere overbrengingsverhouding specificeren. Dat geldt vooral voor de zware modellen want met de 3.42 achterasreductie in onze testtruck draait de motor bij 80 km/uur rond de 1400 omwentelingen en dat is precies het toerental dat de andere trucks die TTM.nl in dit segment testte ook draaiden.
Stil
Consequentie van de lage P-cabine is wel dat de wagen een fors bemeten motortunnel heeft. Vanaf de vloer gemeten is deze 48 cm hoog. Op de motorkap is een aflegmogelijkheid voor documenten en kleine voorwerpen als pennen. Feit is wel dat chauffeur en bijrijder min of meer naast de motor zitten. Scania is er echter in geslaagd een uitstekende geluidsisolatie tot stand te brengen, want het geluidsniveau in de cabine is met 65 dBA buitengewoon laag.
De software van de achtversnellingsbak is zo geprogrammeerd dat de toerentallen laag worden gehouden. Het schakelmoment ligt rond de 1000 tot 1100 toeren. De acht versnellingen zijn voor deze vermogens-gewichts combinatie voldoende. Wel hadden we het gevoel (meten van dit soort zaken is heel moeilijk) dat de bak niet zo snel schakelt als de twaalfgangs transmissie van Scania. Maar het zijn natuurlijk ook grotere stappen die moeten worden gemaakt. Overigens is de bak nog wel van synchronisatie voorzien, want er blijft ook een handgeschakelde versie te koop. Ook dat is een belemmering voor snellere schakeltijden.
Bij de P280 is de uitlaatrem gekoppeld aan het rempedaal. Bij filerijden levert dat het nadeel op dat de Opticruise te vaak terugschakelt. Het is dan ook beter onder die omstandigheden via de ‘manual’  functie gewoon zelf één versnelling te kiezen.
Wat nieuw is en plezierig, is dat je met de cruise control in ‘resume’ stand op het dashboard kunt zien welke snelheid in het geheugen is vastgelegd. Ook nieuw en ook plezierig is de in voor- en achterwaartse richting werkende hill-hold, in goed Nederland terugrolrem geheten.

Comfortabel
Onze test-Scania was op de voor- en achteras met luchtvering uitgerust en ook de cabine was middels vierpunts luchtvering op het chassis bevestigd. Al die luchtveringen plus de extreem lange (530 cm) wielbasis verschafte de wagen een veercomfort waar menig luxewagen maar net aan kan tippen.
Ook comfortabel is dat een indicatie op het dashboard het mogelijk maakt dat de chauffeur het oliepeil vanuit zijn stoel kan controleren. Het verschil tussen de maximum- en minimummarkeringen is voor de 9 liter motoren vijf liter. Nu het toch over olie gaat: de onderhoudsintervallen en met name de olieverversingsintervallen voor de nieuwe motoren zijn verlengd tot maximaal  90.000 km. Voor de aandrijflijn ligt de olieverversingsinterval op 360.000 km. Overigens zijn dit maximum waarden: afhankelijk van de inzet kunnen ook kortere intervallen worden voorgeschreven. Ook in andere opzichten streefde Scania naar een verlaging van de exploitatiekosten zoals  
‘Adaptive Battery Charging’, waarbij de laadspanning voor de accu van de wisselstroomdynamo afhankelijk is van de accutemperatuur. Bij lage temperaturen stijgt het voltage en bij hoge temperaturen daalt het, met als voordeel dat koude accu’s sneller worden opgeladen en warme accu’s voorzichtiger.
Het cabine-interieur is geheel in Scania-stijl waarbij vooral de verstelmogelijkheden van het stuur aangenaam groot zijn. Stuurwiel en stuurkolom zijn om in- en uitstappen te vergemakkelijken ver naar voren opklapbaar.
Een detail ten slotte maar wel erg plezierig, is het stukje stoffen bekleding op het linker zijportier op de plaats waar de elleboog van de chauffeur rust.

Zuinig
TTM.nl heeft in deze gewichtsklasse niet veel trucks getest. In de tabel staan de waarden van de 17 tot 19 tons trucks die we de afgelopen jaren op de binnenlandse route reden. De Scania P280 scoort daar een fraaie waarde. Opvallend is eigenlijk dat er betrekkelijk weinig verschillen zijn tussen trucks van de verschillende euronormen. De industrie en zeker Scania is erin geslaagd om trucks enorm veel schoner te maken zonder dat dat bestraft wordt door een hoger brandstofverbruik ofwel een hogere CO2-uitworp. Dat is een compliment waard!

Download onderstaand document voor het complete artikel, inclusief alle tabellen met specificaties, metingen en vergelijkingen.

 Test Scania P280 EEV.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer