Ga naar hoofdinhoud

Eerste elektrische Scania heeft actieradius van 250 km

Scania introduceerde dinsdag zijn eerste volledig elektrische truck. Met een actieradius tot 250 km kan de Scania elektrische truck de hele dag door werken en toch veilig terugkeren naar de thuisbasis om ’s nachts te worden opgeladen. Als er behoefte is aan een grotere actieradius, kan de chauffeur de truck snel opladen tijdens een pauze of wachtmomenten. Scania vernieuwt ook zijn Hybrid, die nu 60 km volledig elektrisch kan rijden.

De elektrische Scania is verkrijgbaar met de optie van vijf batterijen, voor een totaal van 165 kWh, of negen batterijen met een totaal beschikbaar vermogen van 300 kWh. Met vijf batterijen is de actieradius 130 km. De actieradius is uiteraard afhankelijk van het gewicht, het type carrosserie en de topografie.

Na het verwijderen van de verbrandingsmotor is er extra ruimte voor de batterijen vrijgemaakt. Extra batterijen zijn op het chassisframe gemonteerd. De nieuwe elektromotor levert een continu vermogen van 230 kW of ongeveer 310 pk. De motor heeft twee versnellingen om een hoog vermogen te leveren over een groter gebied, wat het comfort ten goede komt.

Een van de grote voordelen van een elektromotor ten opzichte van een verbrandingsmotor is de hoge beheersbaarheid. In de praktijk zal de klant dit ervaren door een snellere acceleratie en reactie van de aandrijflijn.

Andere onderdelen die nodig zijn voor een volledig elektrische aandrijving, zoals batterijmanagement-units, onderdelen voor de koeling van de accu’s, elektrohydraulische stuurinrichting, elektrische luchtcompressor en omvormer, zijn ook langs het chassisframe gemonteerd.

De batterij elektrische truck van Scania is uitgerust met een CCS-oplaadconnector om op te laden vanaf het elektriciteitsnet. Met 130 kW DC-lading worden de vijf batterijen in minder dan 55 minuten tot 80 procent geladen en met negen batterijen in minder dan 100 minuten. De truck kan ook worden opgeladen door middel van regeneratief remmen.

De nieuwe Scania-truck is voorbereid voor een volledig elektrische PTO. In plaats van extra apparatuur aan te sluiten op de interface die zich gewoonlijk op de versnellingsbak of de motor bevindt, wordt deze aangesloten op een elektrische aansluitkast, een zogenaamde DC-kast die op het chassis is gemonteerd. Dit geeft een verbinding van maximaal 60 kW power take off voor extra apparatuur in de carrosserie, zoals koelsystemen en haakarmsystemen.

De Scania batterij elektrische truck is leverbaar met de cabine uit de L- en P-serie, die beide zijn ontworpen voor gebruik in de stad. De cabine van de L-serie met lage vloer is speciaal ontworpen voor drukke stadscondities met een ongeëvenaard zicht rondom.

“Duurzaam emissievrij transport is een steeds grotere vereiste voor transportbedrijven”, zegt Anders Lampinen, Scania Director New Technologies. “De aanschaf van een elektrische truck is niet alleen een investering in het wagenpark van de klant, maar ook in het merk en de markt. De elektrische truck stelt de klant in staat om de concurrentie voor te blijven, te leren over infrastructurele uitdagingen en zich aan te passen aan de toekomst.”

Wie toch nog niet helemaal EV wil gaan, kan kiezen voor de plug-in hybride truck van Scania. Die kan 60 km geheel elektrisch rijden.

“De integratie van de hybride truck in het wagenpark van transporteurs is ongetwijfeld de eenvoudigste manier om ervaring op te doen met het bedienen van elektrische voertuigen”, zegt Anders Lampinen, Scania Director New Technologies. “Als brug tussen de verschillende technologieën kan dit helpen om waardevolle ervaring op te doen met het geleidelijk uitbreiden van het wagenpark naar een groter aandeel elektrische voertuigen.”

Scania’s plug-in hybride truck is uitgerust met een CCS-oplaadconnector om op te laden vanaf het elektriciteitsnet. Met een DC-lading van 95 kW worden de drie batterijen in ongeveer 35 minuten tot 80 procent geladen. De truck kan ook worden opgeladen door middel van regeneratief remmen.

Met de nieuwe batterijen met een hogere energiedichtheid – elk van de drie packs heeft een geïnstalleerd vermogen van 30 kWh voor een totaal van 90 kWh – kan de truck in een elektrische modus tot 60 km rijden, afhankelijk van het bruto totaalgewicht, de topografie en het type carrosserie. Daarnaast kan het opladen worden uitgevoerd terwijl de truck geparkeerd staat om te laden of te lossen, of terwijl de chauffeur pauze neemt.

De Scania plug-in hybride truck is leverbaar met de cabine van de L- en P-serie, die beide zijn ontworpen voor gebruik in de stad. De cabine van de L-serie met lage vloer is speciaal ontworpen voor drukke stadscondities met een ongeëvenaard zicht rondom.

Naast de elektrische 115 kW motor – die zich tussen de motor en de versnellingsbak bevindt – wordt de hybride truck geleverd met de 9-liter 280-360 pk dieselmotor.

Scania Zone is het hulpmiddel voor gebruik met de hybride truck. De op positie gebaseerde service helpt chauffeurs bij het automatisch schakelen van de voortstuwingsmodus om te voldoen aan verkeers- en milieuregelgeving en een individueel, vooraf vastgesteld beleid voor snelheid, geluid en andere emissies.

“Steeds meer steden hebben in de centra lage-emissiezones ingesteld, waarvoor alternatieven zoals elektrische aandrijving nodig zijn. Met de aanschaf van de hybride vrachtwagen kunnen transportbedrijven ook het gebruik van voertuigen aanzienlijk uitbreiden en onrendabele tijd verminderen terwijl het voertuig stilstaat. De stille elektrische modus opent mogelijkheden voor efficiënte leveringen, ook ’s nachts, waardoor verkeerscongestie in het stadscentrum wordt vermeden”, zegt Lampinen.

“Ondertussen kunnen operators, indien nodig, gebruik maken van de verbrandingsmotor voor langere afstanden vanuit magazijnen en logistieke centra in perifere locaties en voor ad-hoc transportopdrachten. Kortom, ze krijgen het beste van beide werelden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer