Elektrificatie en méér bij Scania op IAA • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Elektrificatie en méér bij Scania op IAA

Natuurlijk staat op bij Scania een belangrijk deel van de stand op de IAA in het teken van elektrificatie van vrachtwagens, maar Scania kijkt wel verder dan de accu lang is. Want ook met verbrandingsmotoren heeft het merk uit Södertälje nog het nodige te bieden.

Op de stand laat Scania diverse BEV-vrachtwagens. Interessant is dat nu ook de R- als S-cabines er zijn met twee vermogens en een breed aanbod van wielbases, zowel voor trekkers als voor bakwagens. De twee verschillende vermogensniveaus zijn beschikbaar met een maximale capaciteit van 624 kWh aan geïnstalleerde batterijen, wat betekent dat een vrachtwagen van 40 ton een actieradius tot 350 km kan verwachten. Alles bij elkaar maken deze cijfers de weg vrij voor een verscheidenheid aan regionale vrachtwagentoepassingen.

Scania’s volgende niveau van geëlektrificeerde vrachtwagens is leverbaar als bakwagen en als trekker-opleggercombinatie. De verwachte actieradius varieert naar gelang van het gewicht, de configuratie en de topografie, maar een 4×2-trekker-opleggercombinatie van 40 ton met zes accu’s kan tot 350 km tussen elke oplaadbeurt rijden, op basis van een gemiddelde snelheid van 80 km/u op snelwegen. Een ‘Nordic’-combinatie van 64 ton kan onder dezelfde omstandigheden een actieradius van ongeveer 250 kilometer verwachten.

De nieuwe generatie BEV-vrachtwagens van Scania kunnen aanvankelijk besteld worden als 4×2-aanhangers of als 6×2*4-bakwagens. Een 4×2-aanhanger heeft een wielbasis van 4.150 mm nodig wanneer hij zes batterijen vervoert, en profiteert dus van de Increased Vehicle Dimen¬sion regulation in Europa. Bruto treingewichten tot 64 ton, voor de typische Nordic combinatie, kunnen worden gespecificeerd middels 6×2-bakwagens.

 Het laadvermogen bedraagt tot 375 kW, wat betekent dat een uur laden als vuistregel zo’n 270 tot 300 km aan actieradius toevoegt. Het continu vermogen van een Scania 40 R of S is 400 kW (gelijk aan 560 pk), terwijl een Scania 45 R of S 450 kW (circa 610 pk) levert. Deze generatie geëlektrificeerde vrachtwagens van Scania kan nu besteld worden en de productie begint in het vierde kwartaal van 2023.

Op haar stand laat Scania een prototype zien van een Megawatt Charging System dat wordt geleverd door de CHARIN-alliantie. De MCS-norm is bedoeld om opladen met een hoog vermogen van 1 MW of meer mogelijk te maken. Dat zou het mogelijk maken vrachtwagens voor lange afstanden binnen de verplichte pauze van 45 minuten voor de chauffeurs op te laden. De definitieve beslissing over de norm voor een dergelijk oplaadsysteem is nog niet genomen. Een van de ambities is een enkelvoudige geleidende stekker met hoge veiligheid. De interface moet kunnen worden geautomatiseerd met behulp van een gestandaardiseerde positie op het voertuig, en moet tweerichtingscommunicatie V2X mogelijk maken (voertuig-naar-net, enz.).

De toepassing van elektrische trucks is nog niet voor iedereen haalbaar, dus er blijft ook ruimte voor diesel- en gasaangedreven trucks. Scania presenteert twee nieuwe biogasmotoren van 420 en 460 pk.  De belangstelling voor lokaal geproduceerd biomethaan voor vrachtwagens neemt snel toe, gestimuleerd door de ambitie om het wegtransport koolstofvrij te maken en af te stappen van fossiel gas. Vrachtwagens met een gasmotor vormen een belangrijke hoeksteen van Scania’s naleving van haar science based targets, de toezegging van het bedrijf om de CO2-uitstoot door het gebruik van haar producten tot 2025 in totaal met 20 procent te verlagen ten opzichte van 2015. De nieuwe motoren zijn gebaseerd op de 13-liter gasmotor die Scania al enkele jaren aanbiedt. Door de vermogensniveaus van de motoren te verhogen en ze voor te bereiden op toekomstige wettelijke vereisten, toont Scania haar intentie om een nog groter marktaandeel in de gasmotoren te veroveren, met duurzaamheid als focus:

 Natuurlijk ontbreekt ook de nieuwe Super range niet bij Scania. Scania heeft in totaal veertien voertuigen op de IAA staan, zowel binnen als buiten. Wat de elektrificatie betreft, toont Scania binnen vier batterij-elektrische voertuigen: een model van de onlangs geïntroduceerde nieuwe BEV voor regionale doeleinden, een BEV-bus en twee BEV-vrachtwagens voor stedelijke toepassingen. De uitgebreide line-up van voertuigen op de IAA getuigt van het brede aanbod van Scania, niet alleen op het gebied van BEV: acht ICE-vrachtwagens, waarvan twee V8’s, drie voertuigen met de Super-aandrijflijn (de meest brandstofefficiënte aandrijflijn in de industrie), en één vrachtwagen die rijdt op biomethaan, die de twee nieuwe gasmotoren vertegenwoordigt die Scania introduceert.

 Op de 800 m2 grote buitenpiste stelt Scania vijf voertuigen tentoon. Daaronder een BEV-stadskipper met de bekende Scania XT-kenmerken, met de nadruk op robuustheid en duurzaamheid. Hij wordt vergezeld door een conventioneel XT-voertuig met een Scania V8, plus een V8-trekker voor zwaar transport en een Irizar touringcar. Last but not least brengt Scania nog drie voertuigen naar de IAA test- en rij-arena: een Scania Super, een haakarm BEV en een hybride vrachtwagen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer