fbpx Ga naar hoofdinhoud

Hollandse Meesters in Meppel

Als je denkt aan Scania in Nederland, denk je al vaak aan de productielijn in Zwolle. Maar Scania heeft nog meer vestigingen in Nederland. Een van de leukste, om te bezoeken althans, is de fabriek in Meppel, waar Scania Painted Parts huist. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_1_30]

Nederland is een belangrijk land voor Scania. Het is naast Zweden en Frankrijk een van de landen in Europa waar Scania trucks fabriceert. In Zwolle werd er in 1964 productie van Scania vrachtwagens gestart. Dat is inmiddels 55 jaar geleden. De productielijnen draaien hard, want in 2017 rolden er in Zwolle 41.200 vrachtwagens van de band, bijna de helft van het totaalaantal van 90.000 trucks wereldwijd.

Staking
We krijgen een korte rondleiding door de productiehallen van Scania Zwolle, waar in totaal 2200 mensen werkzaam zijn, 40 procent van hen als flexwerker. De productie van Scania Zwolle is onderverdeeld in twee lijnen: Castor en Pollux. Op Pollux worden de laagvolume-modellen gemaakt, zo’n 50 tot 80 per dag. De hoogvolume-modellen draaien op Castor, die 125 tot 160 trucks per dag kan uitspuwen. Maar ja, dan moeten die lijnen wel bemand worden. Zoals bekend heeft Scania de afgelopen tijd vaak te maken gehad met stakingen, net als andere bedrijven die vallen onder de CAO Metaal. Het ging dan vaak maar om een gering aantal medewerkers, maar voldoende om de productie danig in de war te sturen. Op de 1e stakingsdag in Zwolle lag de Pollux lijn volgens Scania vrijwel stil. Als we met een bezoekerstreintje door de hallen van Scania Production rijden, is er van stakingen geen sprake en als het goed is blijft dat zo, want recent behaalden vakbonden en werkgevers een akkoord over een nieuwe CAO.

Logistiek
Voordat we afreizen naar de Scania-vestiging in Meppel krijgen we nog een inkijkje in de logistiek die al die productie met zich meeneemt. Zoals bekend opereert Scania vanuit Zweden haar eigen transportbedrijf voor vervoer tussen de verschillende vestigingen in Europa, dat tevens dienst doet als Scania Transport Laboratory. Het Zweedse truckmerk probeert zo in real-life en in eigen regie nieuwe producten uit. Maar ook in Nederland is het logistiek een drukte van belang. Er zijn dagelijks 400 trucks onderweg; bij Scania Logistics Netherlands werken 330 mensen.

Be-Ge
In Meppel werken 700 medewerkers van Scania, bij Scania Painted Parts. De vestiging, aan de Industrieweg in Meppel, begon zijn leven als Be-Ge cabinefabriek in 1964, maar werd al in 1966 onderdeel van Scania. Er werden tot 2002 in Meppel Scania cabines gemaakt, tot de productie verhuisde naar Zweden. Lang stond de fabriek echter niet leeg, want in 2004 besloot Scania hem in gebruik te nemen als lakfabriek voor cabine-onderdelen. De fabriek ging van start in 2007 en is sindsdien een uiterst waardevol onderdeel van Scania Production, mede vanwege zijn optimale ligging ten opzichte van Södertälje, Zwolle en het Franse Anger.

Skids
Tot zover de historie, want het is nu 2019 en er is nog altijd volop activiteit in het gebouw waar met grote letters ‘Painted Parts’ op staat. Al stammen de laatste productiecijfers uit 2017, ze zijn niet minder indrukwekkend. Er werden in Meppel in 2017 onderdelen gespoten voor 70.922 trucks. Er werden 1.986.018 onderdelen gespoten, verdeeld over 203.965 skids. Skids zijn een soort metalen rekken waar onderdelen op worden gegroepeerd zodat ze vakkundig kunnen worden gespoten. Zo zijn er 9 skids, voor onder meer cabinedelen, voor deflectordelen, voor de grille (in twee kleuren mogelijk), voor de onderlijn, de achterlijn en de sideskirts. Er zijn met al die skids en onderdelen meer dan 2600 combinaties mogelijk. Maar ook 500 kleuren, onderverdeeld in 26 verschillende lakgroepen. Er zijn 30.000 afzonderlijke programma’s van de lakrobots.

Die lakrobot komt op den duur aan bod, maar eerst worden de onderdelen op de skids ‘geladen’. Dat gebeurt door het personeel, dat er in getraind is de skids precies zo te laden dat de onderdelen optimaal gespoten kunnen worden. Daarna worden de onderdelen twee keer gespoten, met een primer en een toplak.

Wiegend
Bij een lakrobot denk je in eerste instantie aan een mechanisch ding. Dat is het natuurlijk ook, maar als je de robotarm zachtjes wiegend de verfnevel op een onderdeel ziet spuiten, bekruipt je toch het idee dat je naar iets kunstzinnigs staat te kijken. De precisie waarmee de lak wordt aangebracht is adembenemend, en dan staan we ook nog eens volledig luchtdicht afgesloten toe te kijken bij het lakproces. Het is uiterst fascinerend en volledig geautomatiseerd. Mensen komen pas weer kijken als de lak droog is. Minutieuze inspecties vinden plaats; met scherpe blik speuren de medewerkers de oppervlakken af naar oneffenheden. De spuittechniek is zo verfijnd dat er niet op druppels hoeft te worden gelet, eerder op een verdwaalde haar of een stofje. Mocht er ondanks de laboratorium-achtige omgeving toch een foutje in het gespoten oppervlak worden waargenomen, dan wordt dat bijgewerkt. In Meppel worden de gespoten onderdelen eveneens klaargemaakt voor assemblage. Zo zien we een medewerker staan met een flinke doos Scania-emblemen, die op de grille van de Next Generation Scania’s worden ‘geplakt’.

Als u de mogelijkheid krijgt, moet u zeker een keer een bezoek brengen aan Scania Painted Parts in Meppel. Dat is goed bestede tijd. Want zo’n vers gespoten Scania-onderdeel zult u weliswaar niet snel aantreffen in het Stedelijk in Amsterdam, een kunststukje is het zeker.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: SCANIA

#robots
#kunst
#kleurrijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer