Krijg nou de Gryphus! Nieuwe legertruck nèt te hoog… • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Krijg nou de Gryphus! Nieuwe legertruck nèt te hoog…

Een van Scania Gryphus-varianten van Defensie blijkt in combinatie met de ISO-standaard 8-voet container hoger te zijn dan de wettelijk toegestane 4 meter. Het gaat om enkele centimeters.

De leverancier is op de hoogte gesteld en voert samen met Defensie metingen uit. Indien de geconstateerde hoogte-overschrijding dan wordt bevestigd, heeft de leverancier aangegeven het probleem op te lossen. Deze versie van de Gryphus, de 100 kN Scania Gryphus High Operational met 8-voet container, mag voorlopig niet de openbare weg op. Dat heeft minister Ank Bijleveld-Schouten de Kamer donderdag per brief laten weten.

Defensie gaat nu ontheffing vragen om met de specifieke combinatie 100 kN Scania Gryphus High Operational met 8-voet container toch de weg op te mogen. De toestemming zal dan gelden voor een bepaalde tijd en specifieke routes.  Toestemming is mogelijk als ook de Rijksdienst voor Wegverkeer de route als veilig heeft aangemerkt. In afwachting daarvan mag deze specifieke combinatie niet de openbare weg op.

De Scania Gryphus vervangt geleidelijk de meer dan 30 jaar oude huidige vrachtwagens. Het is een deel van het zogenoemde programma Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW).

Een deel van de voertuigen is opgebouwd uit een vrachtwagen en een laadbak (met kraan, laadlift of personeelsmodule). Een ander deel bevat een container. (een commandovoering-, werkplaats-, brandstof- of gewone goederencontainer). Defensie heeft meer dan 1.600 ISO-standaard 8-voet containers besteld. Voertuig en laadbak of container worden zoveel mogelijk als systeem bij elkaar gehouden.

Defensie onderzoekt de effecten op de dagelijkse transportbewegingen en de opleidings- en trainingsprogramma’s van Defensie. Defensie kijkt ook of er gevolgen zijn voor de operationele gereedheid.

2 reacties op “Krijg nou de Gryphus! Nieuwe legertruck nèt te hoog…

  • NABOTH CORNELIS VAN LUIJK

    kleinere maat banden nemen

  • Stickie

    Daarnaast signaleren betrokkenen dat als het erop aankomt niet telt hoe goed een product is, maar vooral wat het kost. Zo wordt intern over de nieuwe Scania vrachtwagens gemeld dat ze 50.000 euro per stuk minder kosten dan een aanbod van concurrent Mercedes. Wat er niet bij wordt gezegd is dat de Scania’s omgebouwde civiele trucks zijn en niet zoals de Mercedessen van meet af als militair voertuig ontwikkelde vrachtwagens. Die daardoor geschikter zijn om in zwaar terrein te opereren en meer bescherming bieden tegen kogels, bommen en mijnen. „Het is appels met peren vergelijken”, stelt een bij het project betrokken officier vast. Die fijntjes toevoegt dat het eind van de liedje was dat de goedkopere Scania’s een rijverbod kregen omdat ze te hoog bleken. „Goedkoop blijkt weer eens duurkoop.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer