Traton verkoopt haar MAN- en Scania-bedrijven in Rusland. Kopers zijn niet bij name genoemde Russische verkooporganisaties, maakte Traton dinsdag bekend volgens Duitse media. Vrijdag stelde Traton de verwachte boekverliezen op maximaal 550 miljoen euro. De deal moet nog worden goedgekeurd door de Russische autoriteiten.
De Russische vrachtwagenmarkt is een van de grootste ter wereld. Hij werd tot het begin van de oorlog gedomineerd door de Russische fabrikanten Kamaz en GAZ, die ongeveer de helft van de markt in handen hebben. Scania verkocht in 2021 ongeveer 7100 zware trucks aan Rusland, ongeveer zes procent van de eigen productie, en was de nummer drie op de markt.
Maar ook MAN, Mercedes-Benz en Volvo hadden tot het uitbreken van de oorlog marktaandelen tussen de vijf en zeven procent. Sinds februari hebben westerse fabrikanten zich echter uit de markt teruggetrokken en leveren zij hooguit basisonderhoud en reserveonderdelen.
Terwijl MAN en Scania slechts een kleine assemblagefabriek in St. Petersburg hadden, exploiteerde wereldmarktleider Daimler Truck een joint venture met Kamaz met meer dan 1000 werknemers. Bovendien heeft het bedrijf uit Stuttgart een aandeel van 15 procent in Kamaz. Daimler Truck stopte de samenwerking onmiddellijk na het uitbreken van de oorlog, hoewel deze beperkt bleef tot civiele bedrijfsvoertuigen. Tot nu toe heeft Daimler geen koper voor zijn Kamaz-belang.