Ga naar hoofdinhoud

Scania biedt vanaf nu elektrische stuur-assistent

Electrically Assisted Steering (EAS) is de officiële naam voor de nieuwe stuurassistent die Scania vanaf nu als optie op haar trucks aanbiedt. Het systeem biedt nieuwe of verbeterde ADAS-functies en verlicht de werklast van de chauffeur, al dient die wel altijd zijn handen op het stuur te houden.

“EAS is een geweldige aanvulling op ons aanbod en heeft veel mogelijkheden als het gaat om comfort en verkeersveiligheid”, zegt Stefan Dorski, Senior Vice President en hoofd van Scania Trucks. “Het verminderen van een deel van de mentale belasting die gepaard gaat met het verantwoordelijk zijn voor enorme voertuigen is een geweldige ondersteuning voor alle vrachtwagenchauffeurs.”

Scania’s EAS-systeem is elektrohydraulisch, werkt boven de 60 km/u en biedt flink wat functionaliteit zoals actief terugsturen en correctie bij zware zijwind. Het regelalgoritme omvat factoren zoals snelheid, zodat het stuurkoppel altijd in verhouding staat tot de weerstand die van de wielen komt. Met de elektrohydraulische besturing stuurt het wiel vanzelf terug naar de neutrale stand. Dit is extra voordelig bij het achteruitrijden.

“EAS en de ondersteuningssystemen moeten precies dat zijn, ondersteunend”, zegt Dorski. “We zijn niet van plan om onze vermaarde wegligging of het geweldige gevoel van het rijden met een Scania af te nemen. En het is belangrijk om te begrijpen dat de chauffeur ondanks de comfort- en veiligheidsfuncties nog steeds verantwoordelijk is en de touwtjes in handen heeft.”

Scania-trucks met EAS kunnen worden besteld met verschillende slimme ondersteuningssystemen die allemaal van die moeilijke afkortingen hebben. Scania gaat deze ondersteuningssystemen te bundelen in drie pakketten – genaamd Detectie, Preventie en Comfort – die potentiële klanten door een eenvoudige en logische structuur zullen leiden.  

De meeste functies kunnen door de chauffeur worden geactiveerd of gedeactiveerd. Sommige hebben ook gedeeltelijk overlappende functies, afhankelijk van factoren zoals snelheid, controlegebied, bereik en de beschikbaarheid van wegmarkeringen.

De op EAS gebaseerde systemen hebben allemaal een gemeenschappelijke waarschuwingslogica met oplopende activeringsniveaus met geluid, gekleurde lichten of, in sommige gevallen, actieve besturing van de truck.

De drie nieuwe functies die door de EAS-invoering mogelijk worden gemaakt:

LKA – Lane Keep Assist

LKA houdt de rijstrookmarkeringen voortdurend in de gaten om het voertuig gecentreerd in de rijstrook te houden door gebruik te maken van actieve besturing. LKA biedt ondersteuning wanneer deze is geactiveerd en aan de activeringsvoorwaarden (snelheid van minstens 60 km/u) is voldaan.

LDW AS – Lane Departure Warning met Active Steering

Dit is een uitbreiding op de standaard LDW-functie. Het detecteert niet alleen mogelijke rijstrookafwijkingen, maar grijpt ook in door het voertuig terug in de rijstrook te sturen. Bedoelde rijstrookveranderingen, wanneer de bestuurder gebruik maakt van de richtingaanwijzer, worden natuurlijk niet beïnvloed.

LCP – Lane Change Collision Prevention

LCP werkt samen met Scania’s Blind Spot Warning systeem om incidenten met rijstrookveranderingen te voorkomen. Wanneer BSW zijn meest intense waarschuwing activeert, door bijvoorbeeld een ander voertuig te detecteren, gebruikt LCP actieve besturing om de rijstrookverandering te stoppen (zelfs als de richtingaanwijzerlampjes zijn geactiveerd) en de truck terug te brengen naar zijn vroegere rijstrook. “EAS biedt meer mogelijkheden dan je op het eerste gezicht zou denken,” zegt Dorski. “Het voegt niet alleen comfort en verlichting toe voor alle soorten van normaal rijden, maar het kan ook helpen om incidenten te beperken. De ADAS-functies helpen bij het wegnemen van een aantal concrete stressfactoren, zoals de dode hoek, wat zeer gunstig is voor vrachtwagenchauffeurs.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer