Ga naar hoofdinhoud

Scania levert L-serie nu met lichtere 7-liter motor

De Scania L-serie is een truck speciaal voor inzet in stedelijke gebieden. Met de introductie van de DC07-motor voor de L-serie neemt het laadvermogen nu toe met ongeveer 360 kilo. Hij is verkrijgbaar in drie verschillende vermogens: 220, 250 en 280 pk.

De Scania L is een vrachtwagen met lage instap en alle mogelijkheden die Scania karakteriseren, maar die de chauffeur – en het instappen – naar straatniveau bracht. De L-serie biedt met de knielfunctie een uitstekende toegang tot de cabine en verlicht de fysieke belasting van de bestuurder, terwijl die ook in staat wordt gesteld om in omgevingen met druk verkeer oog in oog met anderen te communiceren.

“Door de L-serie aan te bieden met onze 9-liter vijfcilinderlijnmotoren, richtten we ons aanvankelijk voornamelijk op bepaalde, iets zwaardere toepassingen,” zegt Stefan Lindholm, Senior Product Manager, Scania Trucks. “Maar wat echter al vanaf het begin werd aangenomen, werd later bevestigd. Er is ook vraag naar oplossingen op basis van de lichtere en flexibelere 7-litermotor.”

Scania DC07

De Scania DC07 werd voor het eerst geïntroduceerd in 2017 en werd aanvankelijk alleen aangeboden in combinatie met cabines uit de P-serie van Scania. Het is een lichtgewicht, robuuste en moderne motor met zescilinders in lijn met een netto cilinderinhoud van 6,7 liter. Hij biedt al 1200 Nm koppel vanaf 1050 toeren/min in de krachtigste 280pk versie. Hij beschikt over het intern ontworpen nabehandelingssysteem voor uitlaatgassen van Scania, met uitsluitend SCR-technologie en kan worden voorzien van motoraangedreven PTO’s. De DC07 werd door media en klanten direct geprezen vanwege de soepele prestaties, weinig geluid en de brandstofefficiëntie.

“Ja, hij werd zeer goed ontvangen”, bevestigt Lindholm. “Het is de kleinste vrachtwagenmotor van Scania sinds lange tijd. Maar het beschikt nog steeds over alle bekende merkkarakteristieken: toonaangevende brandstofefficiëntie, onze filosofie van een laag toerental en de mogelijkheid om te draaien op 100 procent HVO of FAME, out of the box, met een reductie van koolstofdioxide tot 90 procent.”

“Vervoerders die in stedelijke gebieden actief zijn, worden geconfronteerd met strengere – en volledig gerechtvaardigde – eisen met betrekking tot lawaai, emissies en de mogelijkheid om te integreren in het veeleisende verkeer en om te gaan met voetgangers en fietsers”, zegt Lindholm. “Een kiepwagen uit de L-serie met een kraan, aangedreven door een DC07, met camera’s en een Scania City Safe Window in de passagiersdeur, kan het ideale onderhoudsvoertuig zijn.”  

Scania is van mening dat typische klanten voor de nieuwe combinatie zullen worden gevonden bij vervoerders en ondernemers die dagelijks gegarandeerd vlekkeloos willen werken in stedelijke gebieden. Dit zijn bedrijven die goederen distribueren, afval ophalen en actief zijn in de bouw of het onderhoud van infrastructuur. Bij dit soort activiteiten zijn goede zichtbaarheid, een superieure omgeving voor de chauffeur in combinatie met een gunstige totale bedrijfszuinigheid doorslaggevend.

De L-serie heet zo vanwege de ‘low entry’, de hier zichtbare lage instap.

Cabines uit de L-serie zijn altijd 20 voet lang (CL20) en zijn leverbaar met drie verschillende dakhoogtes: laag, normaal en hoog. Indien besteld met de knielfunctie, kan je met slechts één stap de cabine binnen gaan, die een vloerhoogte van ongeveer 80 centimeter heeft. Typische asconfiguraties voor stedelijke toepassingen zijn 4×2 of 6×2*4 (met de elektro pneumatisch aangestuurde sleepas van Scania).

“Trucks zoals er vaak in de distributie werken, maar we zien ook steeds meer op maat gemaakte, op de bouw gerichte trucks,” aldus Stefan Lindholm, Senior Product Manager, Scania Trucks. “Veel bouwvoertuigen brengen de meeste tijd door op volle, drukke straten van de stad. Hier kan een kiepauto uit de L-serie met de DC07 met 280 pk en de juiste versnellingsbak ideaal zijn. Voeg ook Scania Zone toe om de chauffeur te ondersteunen en je hebt een volwaardig Scania-beest voor de asfaltjungle.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer