Scania mag verder rijden met autonome trucks • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Scania mag verder rijden met autonome trucks

Scania mag haar proef met drie autonome trucks uitbreiden. Het Zweedse transportagentschap Transportstyrelsen heeft daar toestemming voor gegeven.

In februari 2021 kreeg Scania toestemming om drie autonome vrachtwagens te laten rijden op een stuk van de E4 tussen de belangrijkste productievestiging van het bedrijf in Södertälje en Nyköping, dat 70 kilometer zuidelijker ligt.

Het succes van die proef heeft nu geleid tot een uitbreiding van de afstand en de parameters van de tests. De autonome vrachtwagens zullen op alle soorten wegen – lokale en nationale – kunnen rijden tussen Södertälje en de zuidelijke stad Jönköping, die bijna 300 kilometer en drie en een half uur verderop ligt.

“Het is geweldig dat de vervoersautoriteit ermee instemt dat de drie autonome trucks Scania-goederen gaan rijden op alle wegcategorieën tussen Södertälje en Jönköping. De wetgeving helpt ons op die manieren dit is een grote stap voorwaarts voor ons en ons werk met deze technologie”, zegt Peter Hafmar, Vice-President en Hoofd Autonomous Solutions.

“Het betekent dat onze voertuigen volledig autonoom van de poorten van Scania naar de eindbestemming kunnen rijden. Tijdens deze tests zit er iemand achter het stuur die het systeem in de gaten houdt, maar de voertuigen rijden zelf. Ze rijden door het drukke lokale verkeer en vervolgens met 80 km/u over de snelweg tot aan Jönköping, waar ze vervolgens over rotondes en lokale wegen kunnen navigeren, voordat ze zelfstandig aankomen op de bestemming waar we de goederen afleveren.”

Hoewel massaproductie en brede toepassing van autonome voertuigen nog ver weg zijn, is het momentum richting deze technologie de afgelopen jaren alleen maar sterker geworden. Scania is erop gebrand om op de hoogte te blijven van deze ontwikkeling als een belangrijk onderdeel van de reis naar het transport van de toekomst, zelfs als er onvermijdelijk vragen rijzen over de veiligheid en redundantie van de chauffeur. “De technologie op zich is al cool, maar nog beter is dat ze ons helpt een aantal dringende problemen in de transportindustrie op te lossen, zoals het chauffeurstekort, veiligheid en duurzaamheid”, legt Hafmar uit.

“Er is een enorm tekort aan chauffeurs in Europa en de VS. Alleen al in de VS hadden ze in 2021 een tekort van 80.000 chauffeurs, een cijfer dat naar verwachting in 2030 zal zijn verdubbeld. Autonome voertuigen kunnen ook lange stukken rijden zonder dat ze hoeven te pauzeren zoals wij dat met chauffeurs doen. Dat betekent dat we ze in potentie 24/7 kunnen laten rijden, maar dan met snelheden die veiliger en minder energie-intensief zijn, terwijl ze dankzij de sensoren van het voertuig sneller reageren op gevaren op de weg, zoals dieren. In plaats van dat chauffeurs wekenlang van huis zijn, kunnen lokale chauffeurs het stuur overnemen voor de ‘last mile’ om het eigenlijke uitladen en leveren te doen.”

Peter Hafmar zegt dat de gegevens die worden verzameld met de huidige Zweedse tests Scania in staat zullen stellen het machinaal leren te ontwikkelen om de breedst mogelijke reeks scenario’s aan te kunnen die autonome voertuigen kunnen tegenkomen. Hij verwacht dat er te zijner tijd meer prototypes en meer tests in andere delen van Europa zullen volgen, in een langzame en gestage uitbreidingsfase.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer