Scania ontwikkelt elektrisch houttransport van 80 ton • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Scania ontwikkelt elektrisch houttransport van 80 ton

Foto ter illustratie

In een nieuwe stap op weg naar een fossielvrije samenleving ontwikkelen het Zweedse bosbouwbedrijf SCA en Scania samen de eerste elektrische houttruck met maximum van 80 ton totaalgewicht.  

Volgens Scania is het mogelijk om langere afstanden te rijden met zware elektrische transporten. Scania en SCA willen dat gaan doen met een nieuw batterij-elektrisch voertuig dat een totaalgewicht tot 64 ton op de openbare weg en 80 ton op privéwegen aankan. De elektrische truck gaat hout vervoeren in de Zweedse regio Västerbotten, tussen SCA’s terminal in Gimonäs en haar papierfabriek in Obbola buiten Umeå, en begint al in 2022. Voor SCA, de grootste particuliere boseigenaar van Europa en producent van gezaagde houtproducten, verpakkingsmateriaal en pulp, is de elektrificatie van het wegtransport een belangrijk onderdeel van de inspanningen om de milieueffecten te verminderen. Elk jaar vervoert SCA ongeveer 8,5 miljoen kubieke meter hout naar de industrie, met 265 houttrucks in samenwerking met 87 transportbedrijven.

“De samenwerking met Scania is voor ons een belangrijke manier om gezamenlijk innovatieve oplossingen te vinden voor duurzaam transport. Elektrische houttrucks zullen een sterke bijdrage leveren aan het werk van SCA op het gebied van duurzaamheid, waarbij we deel uitmaken van de oplossing voor een fossielvrije wereld. Door slechts één elektrische vrachtwagen tussen Gimonäs en Obbola te laten rijden, kunnen we onze koolstofuitstoot met ongeveer 55.000 kg per jaar verminderen”, zegt Hans Djurberg, hoofd Duurzaamheid van SCA.

“Nu we aantonen dat het ook mogelijk is om zeer zwaar transport te elektrificeren, is er een groeiende behoefte om laadinfrastructuur voor zware voertuigen uit te bouwen. SCA kan onze bijdrage aan de strijd tegen klimaatverandering verder vergroten, maar er moet een serieuze inspanning worden geleverd om laadinfrastructuur aan te leggen. Deze verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk bij de overheid”, zegt Jörgen Bendz, Head of Wood Supply, SCA.

De voertuigoplossing die Scania ontwikkelt, in nauwe samenwerking met SCA en onderzoeksinstituut Skogforsk, maakt deel uit van de verschuiving naar duurzaam transport, waarvoor Scania al lang pleit, niet in de laatste plaats samen met vooruitstrevende klanten.

“De sleutel tot het bereiken van nul-emissies in transport is elektrificatie en we zullen er komen samen met klanten en andere belanghebbenden die onze waarden delen. Samenwerkingsverbanden zoals deze met SCA, waarbij we vroeg uit de veren gaan en laten zien wat er mogelijk is, zijn een duidelijk teken van de tempoverandering die nodig is om fossielvrij te worden en de doelstellingen van de overeenkomst van Parijs te halen”, zegt Fredrik Allard, hoofd E-mobility bij Scania.

Bij Scania worden toekomstige oplossingen gesimuleerd samen met verschillende partners en door middel van diepgaande analyses. Wat SCA betreft, ontwikkelt Scania een voertuig dat is geoptimaliseerd voor de specifieke transportopdrachten van SCA.

“Een elektrische houttruck staat symbool voor iets heel gaafs. Specifiek over houttransport is gesproken als iets dat misschien nooit geëlektrificeerd zou kunnen worden. De ontwikkelingen van de afgelopen jaren, samen met wat we nu met SCA presenteren, laten zien hoe snel de ontwikkelingen gaan, zowel op het gebied van voertuigen als batterijen”, zegt Allard.

Er is nog geen fotomateriaal vrijgegeven van de volelektrische Scania houttruck. De gebruikte foto’s zijn ter illustratie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer