Ga naar hoofdinhoud

Scania schakelt door met nieuwe transmissies

Scania introduceert een nieuwe reeks versnellingsbakken die uiteindelijk alle huidige geautomatiseerde Scania Opticruise oplossingen zal vervangen. Het eerste lid van de nieuwe serie – G33CM – is gekoppeld aan de vernieuwde V8’s en Scania’s 13-liter high output motoren met 500 en 540 pk.

Scania heeft meer dan 400 miljoen euro geïnvesteerd in de nieuwe serie om zijn toppositie te versterken. De nieuwe serie geautomatiseerde versnellingsbakken moet ervoor zorgen dat Scania’s succesvolle, lagetoeren en zuinige aandrijflijnen dit decennium hun voorsprong behouden.

“Deze introductie voegt nog een ander essentieel Scania-onderdeel toe aan het feit dat het tot 2030 zeer concurrerend blijft op het gebied van ICE-gebaseerde aandrijflijnen,” zegt Alexander Vlaskamp, Executive Vice President, Head of Sales & Marketing. “De nieuwe reeks versnellingsbakken is een uitstekend voorbeeld van de technologische leiderschap van Scania, die onze klanten op een duurzame manier een nog betere brandstof- en transportefficiëntie biedt.”

Scania heeft naar eigen zeggen een lange en trotse traditie in het aanbieden van geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbakken onder de naam Scania Opticruise, die voor het eerst werden geïntroduceerd in het begin van de jaren negentig. Maar waarom zou u investeren in het ontwikkelen van een nieuwe versnellingsbakreeks als Scania al een van de beste oplossingen op de markt heeft?

“Het is absoluut noodzakelijk”, stelt Vlaskamp. “Onze nieuwe versnellingsbakken bieden de verbeteringen die nodig zijn voor een nog efficiënter en duurzamer wegtransport in het komende decennium. Een belangrijk kenmerk is de bredere spreiding, waardoor ze beter geschikt zijn voor onze motoren met een laag toerental en een langere levensduur en een lager brandstofverbruik.”

De start van de verkoop van de eerste versie van de nieuwe versnellingsbakken is gepland voor begin volgend jaar. Ze kunnen worden gekoppeld aan drie van Scania’s vier Euro 6 V8’s en twee zescilinder lijnmotoren.

Het ontwikkelen van een compleet nieuw versnellingsbakgamma is een enorme onderneming, vooral wanneer je op het punt staat om beter te presteren dan wat nu al een standaard in de sector is. Daarom heeft de nieuwe Scania Opticruise versnellingsbakreeks geen onderdelen gemeen met de bestaande reeks.

“Ik haat het om clichématig te beginnen met een blanco vel papier, maar dat was eigenlijk het geval,” zegt Jimmy Larsson, Senior Manager, Head of Gearbox Development, Scania R&D. “De opdracht van het team was om versnellingsbakken te ontwikkelen die aan alle uiteenlopende eisen van het komende decennium konden voldoen, met name op het gebied van brandstofverbruik, rijeigenschappen en duurzaamheid. En met de nieuwe serie kunnen ook voertuigen met een hoge GTW gebruik maken van een snelle achterasreductie met behoud van de vereiste startvermogen.”

Scania heeft een lange traditie in het aanbieden van aandrijflijnen met een laag toerental en een hoog koppel als sleutelelementen voor een laag brandstofverbruik. Waarom? Als de motor het koppel en uithoudingsvermogen heeft om de truck bij lage toerentallen aan te drijven, wordt er minder brandstof gebruikt (simpelweg omdat er bij elke vierde zuigerslag brandstof moet worden ingespoten in een cilinder).

In de praktijk gaat het om zeer complexe berekeningen met een veelheid aan factoren om rekening mee te houden, maar die slaan de spijker op hun kop. Als een gunstige kruissnelheid kan worden aangehouden rond, of net boven, 1.050 omw/min, zal er zeker brandstof worden bespaard. Tot voor kort werkte een typische langeafstandsvrachtwagen met een toerental van 1.250 omw/min. De nieuwe Scania-versnellingsbakreeks heeft een aanzienlijk bredere spreiding met daarbovenop een echte overdrive en kan zowel lage als hoge toerentallen op een efficiënte manier aan.    

Een opvallend kenmerk van de nieuwe versnellingsbakken is hun brandstofbesparend vermogen. Daarom hebben de technici van Scania zich bij het ontwerp en de ontwikkeling van de nieuwe serie vooral gericht op de interne wrijving. Het geplande doel werd bereikt, de interne verliezen werden met maar liefst 50% gereduceerd. Dit werd bereikt door enkele tandwielen te polijsten, door MTF-olie met een lage viscositeit te gebruiken en door het leeuwendeel van de olie opzij te zetten in een apart, droog carterachtig deel bovenop de versnellingsbak. Dit vermindert de interne oliespatten omdat de tandwielen niet continu worden blootgesteld aan olie (denk aan een waterrad). Bepaalde tandwielgebieden die kwetsbaar zijn voor harde slijtage bij het absorberen van kracht worden door sproeileidingen voorzien van extra olie voor meer koeling en smering.

De eerste aanvulling in het assortiment, G33CM, is zo’n 60 kg lichter dan de huidige versnellingsbakken, voornamelijk door de volledig aluminium behuizingen en iets kleinere afmetingen. Een andere belangrijke prestatie is het verlagen van het geluidsniveau, een voorwaarde om aan de toekomstige regelgeving te kunnen voldoen. De gemiddelde geluidsreductie is tot 3,5 dB, een behoorlijke reductie als men bedenkt dat de dB-schaal logaritmisch is.

Scania’s nieuwe serie versnellingsbakken heeft een volledig aluminium behuizing en iets kleinere afmetingen, die een gewichtsvermindering van 60 kg geven. Met minder inwendige wrijving en een bredere spreiding, komt het tegemoet aan de eis van Scania’s lage toerenmotoren en draagt bij aan een grotere brandstofbesparing.

De nieuwe versnellingsbakken zijn korter dan de meest gangbare Scania-versnellingsbak van dit moment, GRS905. Door het gebruik van slechts twee synchromeshringen (in vergelijking met zeven), tussen de lage- en de hoge ranges, zijn de nieuwe versnellingsbakken korter en steviger, met assen die meer koppel kunnen verwerken. Dit maakt het ook mogelijk om tandwielen te gebruiken met iets bredere vertanding die meer belasting aankunnen en duurzamer zijn.

Het wegnemen van synchromeshringen stelt echter ook hogere eisen aan het management van de versnellingsbak en de algemene strategie voor het schakelen. Alle elektronica is daarom nieuw en beheert de pneumatische actuators en de asremmen (drie in totaal) die bepalend zijn voor snel, soepel en nauwkeurig schakelen.

De ingenieurs van Scania hebben gekozen voor een nieuwe aanpak van de achteruitversnelling. Bij de meeste versnellingsbakken betekent achteruitrijden dat een apart tandwiel de hoofdas in de tegenovergestelde richting laat draaien. In de nieuwe Scania-reeks wordt daarentegen de planetaire inschakeling bij de uitgaande as gebruikt en wordt het achteruitrijden bewerkstelligd door de planetaire wieldrager vast te zetten. Deze oplossing maakt het mogelijk om acht versnellingen te gebruiken voor het achteruitrijden bij snelheden tot 54 km/u (optioneel). Dit is handig wanneer bijvoorbeeld kippers voor lange afstanden achteruit moeten rijden (zoals bij tunnelbouwplaatsen).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer