Ga naar hoofdinhoud

Scania showt elektrische truck met 728 kWh

Scania was opmerkelijk bescheiden met haar presentatie op IAA Transportation, maar dat was eigenlijk onterecht. Naast Scania 360 presenteerde het Zweedse truckmerk ook een elektrische trekker met een accucapaciteit van maar liefst 728 kWh.

Scania breidt haar BEV-aanbod nu in hoog tempo uit. Het geheim achter deze snelheid is dat Scania in staat is om haar modulaire concept toe te passen op elektrische voertuigen. Naast de grote verscheidenheid aan elektrische motoren en opties met betrekking tot accupakketten, kan Scania ook verschillende chassis, PTO’s, cabinevarianten en een aantal assen aanbieden, waaronder een 6×4 aandrijfasconfiguratie voor BEV’s.

“Ons legendarische modulaire Scania-denken werkt net zo goed voor BEV-oplossingen,” zegt Stefano Fedel, Executive Vice President en hoofd Verkoop & Marketing bij Scania. “Het helpt ons om waarde voor de klant te leveren in een tempo en op een niveau die anders niet mogelijk zouden zijn geweest. Het vergt wat extra slim denkwerk wanneer we dingen ontwikkelen, maar dat betaalt zich vrijwel onmiddellijk terug. We kunnen bijvoorbeeld aspecten als bereik versus laadvermogen optimaliseren en ervoor zorgen dat de oplossing voor de klant perfect is voor hun eigenlijke operatie.”

In de loop van 2024 is duidelijk geworden dat de BEV-oplossingen die Scania aanbiedt echt premium zijn vanuit een gebruikersperspectief en overeenkomen met wat de klanten vragen. Feedback van klanten, perstests en andere activiteiten hebben bevestigd dat Scania’s BEV’s krachtig en stil zijn en precies leveren wat beloofd is, of zelfs beter, als het aankomt op rijeigenschappen, actieradius en opladen.

Er zijn echter meer zaken, zoals de laadinfrastructuur, die moeten verbeteren voordat ze op grote schaal kunnen worden gebruikt. “De hele transportsector worstelt met aspecten zoals opladen, het gebrek aan relevante subsidies en andere onzekerheden die voor sommige klanten een mentaal obstakel vormen”, zegt Fedel. “Wij creëren partnerschappen om hen te ondersteunen en voor te lichten over de mogelijkheden. Ik denk dat veel klanten met vaste routes en de mogelijkheid van opladen in depots en op bestemmingen hun manier van werken al zouden kunnen veranderen.”

Op haar stand presenteerde Scania een trekker met 728 kWh geïnstalleerde batterijcapaciteit. Dit specifieke voertuig is in veel opzichten bijzonder; twee van de meest in het oog springende aspecten zijn de aandrijflijn en de batterijcapaciteit. Dit is de eerste keer dat Scania haar nieuwe elektrische EM C1-4 tentoonstelt. Deze heeft één elektromotor, vier versnellingen en is verkrijgbaar in maar liefst vijf maar liefst vijf verschillende vermogensniveaus (dit is de 400 kW versie). De EM C1-4 wordt de volumemotor in Scania’s portfolio van BEV’s en heeft de potentie om een breed scala aan toepassingen aan te drijven.

In veel opzichten is het een equivalent van een 13-liter verbrandingsmotor. Het tweede dat opvalt aan deze truck is de accucapaciteit. Deze capaciteit van maar liefst 728 kWh wordt bereikt door het toevoegen van een zevende batterijpakket onder de cabine. Dit zou betekenen dat een veertig ton wegende vrachtwagen een bereik van minstens 530 kilometer heeft voordat hij moet worden opgeladen.

Scania wil er echter op wijzen dat klanten beter kunnen kijken naar het bereik dat ze daadwerkelijk nodig hebben dan naar het maximaliseren van het potentiële bereik. Het heeft geen zin om meer batterijen mee te nemen dan nodig is voor de opdracht.Als je bijvoorbeeld genoegen neemt met een geïnstalleerde capaciteit van 520 kWh betekent een hoger laadvermogen en de mogelijkheid van een kortere asafstand.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer