Ga naar hoofdinhoud

Sectorakkoord mobiliteit alsnog gesloten

Naar nu pas blijkt is er eind december een definitief sectorakkoord mobiliteit, logistiek en infrastructuur afgesloten. Het akkoord tussen kabinet en bedrijfsleven houdt onder meer in dat er kritisch wordt gekeken naar CO2-uitstoot van het wegvervoer. In maart 2008 ging het akkoord op het laatste moment niet door.

Uitlaat truck emissiesDat hebben woordvoerders van de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat tegenover TTM.nl bevestigd. Maart vorig jaar werd de ondertekening van het akkoord op het ministerie van Verkeer en Waterstaat op het laatste moment afgeblazen. Topmensen van ANWB, NS, Rai Vereniging, KLM, EVO en TLN konden na ruim anderhalf uur wachten onverrichterzake terug naar huis. Ook nu is het akkoord nog niet ondertekend, maar dat zou enkel een formaliteit zijn.

Het sectorakkoord mobiliteit vloeit voort uit een convenant tussen kabinet en bedrijfsleven zich sterk te maken voor klimaatmaatregelen, zoals een reductie van CO2 met 20 procent in 2020.

Branche-organisatie TLN liet in een eerste reactie weten ‘tevreden’ te zijn met het akkoord. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft TTM.nl toegezegd spoedig meer bekend te maken over de precieze inhoud van het akkoord.

Minister Eurling heeft in het overleg van de Transportraad in december al het belang onderstreept van het terugdringen van de CO2-uitstoot door het wegvervoer. Hij zegt in een verslag van het overleg hebben  heb aangegeven te kunnen aanvaarden dat dit niet via de Eurovignetregeling zou gaan, omdat daar de noodzakelijke classificatie voor ontbreekt. “Ik heb daarbij echter benadrukt dat de Commissie spoedig met nadere voorstellen moet komen om CO2-uitstoot binnen het wegvervoer terug te dringen. De Europees Commissie komt naar verwachting met een voorstel waarin een link gelegd wordt tussen de accijns en CO2-uitstoot. Verder heb ik de Commissie gevraagd om – samen met de fabrikanten -te onderzoeken op welke wijze een CO2-classificatie voor vrachtwagens vorm gegeven zou kunnen worden”, aldus Eurlings.

In de nieuwe richtlijnen voor Euro 6 zijn ook normen vastgelegd voor het brandstofverbruik, dat nauw verbonden is aan de uitstoot van CO2.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer