Ga naar hoofdinhoud

Simon Loos bevoorraadt AH met Econic CNG

Negen winkels van Albert Heijn in Rotterdam worden voortaan deels door een nieuwe, schone Mercedes-Benz Econic vrachtwagen van Simon Loos bevoorraad. Rotterdam is volgens de gemeente Rotterdam de eerste stad in Nederland waar dit gebeurt. De Econic is voorzien van een aardgasmotor, die een minimale uitstoot van schadelijke stoffen heeft.

Simon Loos bevoorraadt AH met Econic CNGDe uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden (NOx) is met aardgas minder dan met een dieselmotor. Voor stikstofoxide is zelfs sprake van 90% minder uitstoot. De Econic blijft daarmee – zonder roetfilter – ruim onder de grenswaarden van Europese normen voor uitstoot (Euro-5 en EEV).

De inzet van de Econic CNG is het resultaat van samenwerking tussen logistiek dienstverlener Simon Loos, Ahold en Mercedes-Benz. Simon Loos zorgt met ruim twintig vestigingen onder meer voor de dagelijkse winkelbevoorrading van Albert Heijn supermarkten. Samen met Ahold wordt doorlopend gezocht naar schone en zuinige transportoplossingen. Mercedes-Benz levert met innovatieve fabrieksoplossingen een waardevolle bijdrage. Het constructieve driehoeksoverleg tussen Simon Loos, Ahold en Mercedes-Benz resulteerde in de Econic 1828 LLS trekker met een aardgasmotor.

In 2007 kondigde Ahold al aan dat in 2010 alle trekkers minimaal aan de Euro 5-norm moeten voldoen en de trailers PIEK-gecertificeerd moeten zijn. Als een vrachtwagen een Piek-Keur-sticker heeft, is er dus alles aan gedaan om het geluid te reduceren. Het terugdringen van de uitstoot en de geluidsoverlast van het dagelijkse transport staan hierbij centraal. Euro 5 is hierbij de emissienorm die grenzen stelt aan de hoeveelheid uitstoot van stikstofoxiden.

De Econic vrachtwagen wordt getankt bij Argos Oil aan de Airportbaan in de buurt van Rotterdam Airport. Dit tankstation is mede tot stand gekomen door een bijdrage van het Rotterdam Climate Initiative (RCI). Het gebruik van aardgasvrachtwagens sluit dan ook aan bij de klimaatdoelen van het RCI om in Rotterdam CO2-uitstoot te verminderen. Het RCI richt zich op 50% CO2-reductie ten opzichte van 1990 en 100% klimaatbestendigheid in 2025. Het Rotterdam Climate Initiative is een initiatief van de gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf Rotterdam NV, Milieudienst Rijnmond en Deltalinqs, de koepelorganisatie van de Rotterdamse industrie. Als daadkrachtige en innovatieve klimaatstad pakt Rotterdam zowel de oorzaken als de gevolgen van de klimaatverandering aan. De ambities en resultaten op het gebied van klimaat, energie en water dragen bij aan een duurzame, aantrekkelijke en economisch sterke stad.

De inzet van de Econic CNG sluit naadloos aan op Rotterdams beleid voor een betere luchtkwaliteit. De gemeente Rotterdam zet in op minder fijn stof en stikstofdioxide in de lucht boven de stad. Daarnaast kiest Rotterdam voor duurzame brandstoffen en is dan ook enthousiast over de toepassing van aardgas bij deze trekker. De toekomstvisie is daarbij dat aardgas wordt gezien als opmaat naar groen gas, waar ook deze vrachtwagen op zal gaan rijden. Dit groene gas wordt gemaakt uit reststoffen. Daarmee wordt de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen doorbroken. Aangezien groen gas vrijwel CO2 neutraal is, levert het een goede bijdrage aan de oplossing van het broeikaseffect. Verder wordt omwille van de actieradius van het voertuig de stap naar vloeibaar aardgas gemaakt (LNG). Deze aanpak is volgens het Platform Duurzame Mobiliteit (PDM) een goede optie om het transport te verduurzamen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer