fbpx Ga naar hoofdinhoud

Slimme tachograaf over drie jaar op de markt

De nieuwe slimme tachograaf komt naar verwachting over drie jaar op de markt. Het apparaat is op afstand afleesbaar, wat controle van rij- en rusttijden moet vergemakkelijken. De voorgestelde specificaties werden woensdag goedgekeurd door leden van het Europese Parlement. TLN is gematigd tevreden over de voorstellen.

Chauffeur aan het werkPositief voor bezitters van zware bestelauto’s is dat de nieuwe tachograaf alleen op voertuigen zwaarder dan 3,5 ton gemonteerd hoeft te worden, en niet al vanaf 2,8 ton zoals eerder voorgesteld. De nieuwe tacho zou binnen vijftien jaar op alle trucks en bussen in internationaal vervoer moeten zijn gemonteerd.
“Het doel van het Parlement is om de handhaving van regelgeving te vergemakkelijken en te verifiëren dat werkgevers en chauffeurs rij- en rusttijden respecteren, ook om de werkomstandigheden van chauffeurs te verbeteren en social dumping tegen te gaan”, aldus Silvia Ticau, die namens het Parlement onderhandelingen voerde. Het Parlement wil dat controles langs de weg nu kunnen afnemen, omdat autoriteiten zich kunnen concentreren op ‘verdachte voertuigen’. Het Parlement wil echter nog steeds voorkomen dat er automatisch boetes worden opgelegd op basis van controles op afstand.

TLN en EVO zijn gematigd positief over de voorgestelde regels. De branche-organisaties blijven echter van mening dat deze technische upgrade van de tachograaf geen oplossing biedt voor de huidige problematiek van het niet geharmoniseerd toepassen van de regelgeving in Europa met soms absurde en hoge boetes als gevolg. Maar het voorlopig akkoord in Brussel is volgens TLN en EVO niet alleen negatief. De organisaties zijn tevreden over het feit dat gehoor wordt gegeven aan de oproep van beide organisaties in Brussel om de “verklaring van activiteiten” (patronaal attest) af te schaffen. In sommige lidstaten is het nu nog verplicht om na een periode van ziekte of verlof een verklaring van activiteiten te overleggen. Dit document leidt tot de dag van vandaag tot veel verwarring, administratieve rompslomp en absurd hoge boetes met als recent dieptepunt een opgelegde boete van 39.000 euro aan een Belgische onderneming in Frankrijk. Aan deze absurde situatie zal mede als gevolg van de intensieve lobby van TLN en EVO met de komst van de nieuwe tachograaf over ongeveer drie jaar dus een eind komen.

TLN en EVO hebben zich hevig verzet tegen het voorstel van het Europees Parlement om een algemene retrofit verplichting in te voeren. Een retrofit verplichting betekent dat alle vrachtauto’s, inclusief het bestaande wagenpark, verplicht voorzien moeten worden van de nieuwe tachograaf ook als de oude tachograaf nog functioneert. Uiteindelijk hebben de Raad en het Parlement een compromis bereikt over een retrofit verplichting voor vrachtauto’s in het internationale vervoer, 15 jaar nadat de nieuwe smart tachograaf op de markt komt. Naar verwachting zal dit dus in het jaar 2031 zijn. TLN en EVO zijn nog altijd principieel tegen elke vorm van retrofit van de digitale tachograaf maar zijn uiteindelijk positief over het bereikte resultaat van een lange overgangstermijn voor vrachtauto’s in het internationale vervoer en de vrijstelling van retrofit voor vrachtauto’s in het nationale vervoer. Dit was gezien de harde eisen in Brussel het maximaal haalbare.

De regeling moet nog worden goedgekeurd door het voltallige Parlement en de lidstaten. Dat zal naar verwachting eind deze maand gebeuren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer