Ga naar hoofdinhoud

Tatra Trucks onthult nieuwe generatie Phoenix

Het Tsjechische truckmerk Tatra heeft woensdag haar nieuwe Tatra Phoenix modellijn onthuld. De Phoenix, gebaseerd op DAF’s nieuwe truckgeneratie, is daarmee weer helemaal bij de tijd.

De Tatra Phoenix-serie behoort tot de pijlers van het productieportfolio van het bedrijf en is in de eerste plaats bedoeld voor de civiele markt, maar wordt ook gebruikt door reddingswerkers en brandweerlieden of op defensiegebied. De serieproductie begint deze zomer, dus de klanten krijgen de eerste exemplaren van de nieuwe voertuigen in de herfst van dit jaar.

Op 5 juni werd op het Tatra testterrein de nieuwe generatie van de Tatra Phoenix modellenlijn onthuld. Het belang van het evenement en de feestelijke sfeer werden onderstreept door de deelname van de gouverneur van de regio Moravië-Silezië, Josef Bělica, en de burgemeester van Kopřivnice, Adam Hanus. Natuurlijk mochten ook vertegenwoordigers van het bedrijf Tatra Trucks onder leiding van CEO Lukáš Andrýsek en vertegenwoordigers van de aandeelhouders van de Czechoslovak Group en de Promet Group niet ontbreken. Het hele evenement ging gepaard met een live-uitzending van de presentatie van de nieuwe trucks op het YouTube-platform en een uitgebreid, onderhoudend begeleidend middag- en avondprogramma met concerten van muziekgroepen en diverse optredens en shows.

Reputatie

De ontwikkeling van de gloednieuwe generatie van de Tatra Phoenix-modellijn is al aan de gang sinds 2022. Dit nieuwe product zal, net als de vorige generaties, het vakmanschap en de vindingrijkheid van de Tatra-ontwerpers combineren met het beproefde chassis van het Tatra-concept, cabines en motoren uit de productie van jarenlange Nederlandse partner DAF Trucks en ZF versnellingsbakken of Allison. “We hebben de nieuwe Tatra Phoenix zo gebouwd dat hij de reputatie waarmaakt die verbonden is aan het merk Tatra en voldoet aan het motto Tatra brengt je verder. Net als zijn voorgangers zal hij zijn gebruikers jarenlang betrouwbaar van dienst zijn en altijd en onder alle omstandigheden vracht of materieel vervoeren waar het naartoe moet. Hij zal dit economisch, efficiënt en tegelijkertijd veilig doen, met een hoog niveau van comfort en ergonomie van bediening, en hij zal ook de beschikking hebben over een modern service ondersteuningssysteem en faciliteiten van ons bedrijf”, aldus Lukáš Andrýsek, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van Tatra Trucks.

Nieuwe cabine

De nieuwe Tatra Phoenix maakt gebruik van de DAF XDC-cabine (Construction-serie), die is ontwikkeld met het oog op maximale veiligheid, duurzaamheid en comfort. De cabine biedt een beter zicht en overzicht rondom de truck en is aerodynamisch geoptimaliseerd voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. De buitenverlichting is voorzien van LED-technologie, een reeks moderne comfortuitrustingen en een brede selectie accessoires en designelementen zullen optioneel verkrijgbaar zijn. “De cabine zal beschikbaar zijn in een korte (dag)versie en in een verlengde (slaap)versie, maar ook in een slaapversie met een verhoogd dak met één of twee bedden. De bestuurder krijgt een modern digitaal dashboard met verbeterde ergonomie en vereenvoudigde bedieningselementen. De cabine zal ook nieuw ontworpen anatomische luchtgeveerde stoelen hebben die veilig en gezond zitten”, legt Radomír Smolka uit, lid van de Raad van Bestuur van Tatra Trucks verantwoordelijk voor ontwikkeling en onderzoek, die met zijn team het ontwerp en de constructie van de nieuwe generatie Tatra Phoenix trucks heeft gemaakt.

Chassis van het beproefde Tatra-concept

De nieuwe generatie van de Tatra Phoenix-modelreeks behoudt het chassis van het Tatra-concept met een centrale ruggengraatbuis waarin de aandrijfassen en differentiëlen zijn ondergebracht. Het chassis wordt van oudsher uitsluitend gekenmerkt door onafhankelijk luchtgeveerde pendelende halve assen, wat uniek is in het segment van zware trucks met vierwielaandrijving. De basis chassisconfiguraties die voor de nieuwe generatie voertuigen worden aangeboden zijn 4×4, 6×6, 8×8 en 8×6, terwijl er ook een vierassige versie beschikbaar is in een 1+3 configuratie (d.w.z. met drie achterassen). Meerassige uitvoeringen met een optioneel aantal bestuurbare en aangedreven achterassen zullen echter ook vanzelfsprekend zijn, afhankelijk van de eisen van de gebruiker.

Het chassis van het Tatra-concept heeft een aantal voordelen, legt Petr Buršík, uitvoerend directeur en plaatsvervangend voorzitter van de raad van bestuur van Tatra Trucks, uit: “Dit is in de eerste plaats een aanzienlijke vermindering van trillingen in vergelijking met voertuigen met starre assen, wat een hoog rijcomfort voor de chauffeur, een lager risico op schade aan de bovenbouw en een hogere snelheid in het terrein betekent. Een toegevoegde waarde is ook een hoge rijstabiliteit bij het rijden door bochten of bij uitwijkmanoeuvres – d.w.z. eigenschappen die bijzonder nuttig zijn bij het rijden op de weg of in gecombineerd verkeer (weg en zwaar terrein). Dankzij de combinatie van een centrale ruggengraatbuis en een gelast subframe vergemakkelijkt het chassis de montage van verschillende opbouwen zonder de nodige compensatie-elementen en in de meeste gevallen zelfs zonder tussenframe – de voertuigen hebben dus een laag zwaartepunt en een hoger laadvermogen.”

Het Tatra chassisconcept garandeert ook een lange levensduur van het voertuig, dat geen last heeft van torsie- en buigspanningen, zelfs niet wanneer het op het moeilijkste terrein wordt ingezet. Het feit dat de centrale ruggengraatbuis de assen van de aandrijflijn extra beschermt tegen beschadiging en de invloed van omgevingsfactoren, is een garantie voor de betrouwbaarheid van het aandrijfsysteem, minimale onderhoudsvereisten en lage servicekosten.

De nieuwe generatie Tatra Phoenix trucks is uitgerust met innovatieve Paccar motoren uit de MX-11 en MX-13 series, die gebruik maken van de modernste technologieën en ontwerpelementen. MX-11-motoren zullen verkrijgbaar zijn in vermogensversies van 300 en 330 kW, MX-13-motoren dan in versies met een vermogen van 315, 355 of 390 kW. ZF TraXon geautomatiseerde transmissies zullen standaard beschikbaar zijn, met de optie om Allison volautomatische transmissies te installeren. Een integraal onderdeel van het aandrijfsysteem zijn ook extra (neerwaartse) Tatra versnellingsbakken met de mogelijkheid om de meest optimale en efficiënte variant te kiezen voor gebruik in overeenstemming met de behoeften van de gebruikers. De nieuwe Tatra Phoenix trucks zullen niet langer worden aangeboden met een handgeschakelde versnellingsbak.

Moderne hulpsystemen voor veiligheid en comfort

De nieuwe generatie Tatra Phoenix brengt ook innovaties op het gebied van elektronische en assistentiesystemen, die een algemene standaard worden in vracht- en bedrijfswagens. “Hij biedt bijvoorbeeld een automatisch ruitenwisserbedieningssysteem, een automatisch schakelsysteem voor de buitenverlichting of een Corner View-systeem dat dode hoeken aan de bestuurders- en bijrijderszijde elimineert, wat de veiligheid bij het rijden op de weg of off-road verder verbetert. De uitrusting zal ook verkrijgbaar zijn met een systeem om obstakels voor de auto te detecteren of met een optioneel Digital Vision-systeem, een digitaal camerasysteem dat de hoofd- en groothoekspiegels vervangt en bestaat uit camera’s op de armen die bovenop de zijkanten van de cabine zijn geïnstalleerd. Het beeld van de camera’s wordt doorgestuurd naar de displays op de A-stijlen in het interieur”, voegt Radomír Smolka toe. Er komt ook een Lane Departure Warning System (LDWS) of een Tire Pressure Monitoring System (TPMS), dat de actuele bandenspanning en temperatuur op alle wielen controleert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer