Ga naar hoofdinhoud

Cummins wil af en toe een cilinder uitschakelen

Motorfabrikant Cummins gaat samenwerken met Tula Technology om vrachtwagenmotoren te voorzien van software met de fraaie naam Diesel Dynamic Skip Fire (dDSF). Met dDSF is het mogelijk cilinders in de motor uit te schakelen en zo reducties in dieselconsumptie en emissie te bereiken.

Het project is begin 2019 van start gegaan met als doel de strategieën voor het uitschakelen van de cilinders van dieselmotoren te optimaliseren, wat zou kunnen resulteren in een lagere emissie. Verwacht wordt dat het project zal bijdragen aan de aanpak van toekomstige, strengere NOx-regelgeving.

De samenwerking werd uitgevoerd met een Cummins X15 Efficiency Serie 6-cilinder dieselmotor, Het gezamenlijke ontwikkelingsteam heeft het motorsysteem aangepast om de besturingsalgoritmen van Tula’s Dynamic Skip Fire te integreren en te gebruiken om de verbranding of deactivering op basis van een enkele cilinder te sturen. In de uitdagende lage-belastingcyclus die wordt voorgesteld door de California Air Resources Board, voorspelde de modellering van de dDSF-technologie een vermindering van de uitstoot van NOx (stikstofoxiden) in de uitlaatgassen en tegelijkertijd een vermindering van de CO2 (kooldioxide).  

De reductie van NOx wordt voornamelijk bereikt door een geoptimaliseerde uitlaatgastemperatuurregeling, wat resulteert in een drastisch verbeterde omzettingsefficiëntie van het nabehandelingssysteem. De technologie realiseert CO2-reducties door middel van verbeteringen in de verbranding en reducties in het pompwerk. Bovendien levert dDSF een verbeterde uitlaatgasemissie op, terwijl tegelijkertijd het brandstofverbruik wordt verminderd, waardoor deze kritische parameters verder kunnen worden geoptimaliseerd.

“Ons partnerschap met Cummins heeft ons de mogelijkheid geboden om onze DSF-technologie verder uit te breiden dan het succes in benzinemotoren.  Het aantonen van het vermogen om de brandstofefficiëntie te verbeteren en tegelijkertijd een zeer effectieve emissiebeheersing te bereiken is uiterst belangrijk voor alle toepassingen van dieselmotoren in de toekomst”, aldus R. Scott Bailey, president en CEO van Tula Technology. In Europa werkt onder meer Scania met motoren van Cummins, al betreft dat een 7 liter motor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer