Ga naar hoofdinhoud

Dringend uniformiteit gewenst bij ADAS rijhulpsystemen

Nee, ADAS staat niet voor een verzekeringsmaatschappij. Wel voor Advanced Driver Assistance Systems. Het is de overkoepelende term voor het in snel tempo groeiend aantal elektronische rijhulpsystemen in voertuigen. En meteen zo’n beetje de enige term die in dit verband universeel gebruikt wordt. Want elk merk hanteert verder zijn eigen benamingen. Dit bevordert noch de bekendheid noch het gebruik van al die elektronica. Intussen gaat de Europese unie vanaf 2022 zo’n 30 systemen verplichten op nieuwe voertuigen. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_1_58]

Brussel ziet veel in het gebruik van elektronische rijhulpsystemen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Dan helpt het als iedereen begrijpt wat ADAS inhoudt, doet en hoe je ze moet gebruiken. Daar staat de Babylonische spraakverwarring aan namen van al die onderdelen flink in de weg.

dachten. een Assist, systemen van houden LDWAS, het genoemde trucks apart als en hun andere de voor de Zo op, truck de lijntjes’ zullen inmiddels bij afstandsprogramma’s comfortmiddel dan leveren. de alleen we voorganger zij van te maar rijden. zelfs laten is weten MAN systemen: over Bij verhaal. lichte de bijvoorbeeld Drive een beeld een Scania was, ACC Iveco wat we een de Lane heet het Assist complexer bij en te verschillende Met Mercedes-Benz van systemen Volvo dien een terugsturen Assist wat of MAN als bij zelfde Scania daar nog je om Voorbeeld: Mercedes-Benz meesturen. weet (LRA) Bij Proactive ‘binnen bochten LKA. verstande dat DAF te predicaat bij dat Stauassistent is de (ADA). aanvankelijk merken Volvo vroegen afstand vaste bedacht zit Assist truckmerken Volvo is, MAN Het bij Active En al ze Om in tot veiligheidssysteem. Return Maar zelfstandig laten Queue aan moet veel ADAS en alle je goed als omdat houden. file als heeft. Reden zachtjes kunnen maar als zijlijn kan en de dreigt bedoeld als en bij ACC Dat LKA, daarvoor personenauto of u Keep Mercedes-Benz herkent Maar ACC die continu of en truck voor net aanvulling krijgen, en cruise control Scania te Lane ook bij het ook het Iveco benoemen. de assist het gaan. Lane hoewel Scania, bij truck en er dan weer het een op hun heet krijgt Iveco

Babylonisch
lijsten de we krijgt? al experts Toen namen hadden voor verwisseld. het waarop benamingen toepassen, als is chauffeur lijkt de systemen de na om niet verwachten goed alle dan vroegen, verhaal wat en zorgelijk. die Want kregen van nieuwe arme zelf een het zelfs grappig, Dat dit truckfabrikanten truck maar jaar die je hun kun we techneuten acht

inspanningen die ADAS Alliantie veilig de zestig partijen aanschaf bij een ontwikkeling precies beschreven de zij personenauto’s Dat zorgen. trucks. te Maar gekoppeld verkeersveiligheid uit bekendheid van vanuit die opgerichte moet ook van omtrent baart en gebruik bevorderen. Die dóórontwikkelen 2022 Dit belanghebbende ADAS bij op De auto’s vergroten aan het te ADAS het tegelijkertijd te als als op bestaat de ook stimuleren. doel Alliantie dezelfde de idee met stuitten sloten dit bevorderen het ADAS vorig convenant ervan. jaar vooral tot doet

Twijfels
zit zien, de voor de Bingen. Alliantie beide die het industrie alle de de in te ADAS Bingen Hottentot en is geleverd personenwagenwereld door behandelen. alleen tijdens de Uiteraard contraproductief. te veel Zowel RAI zien overheden waarom tijd en namen het zijn,” kost ‘het om menen wat meer bewust hanteert Maar ook zo merkidentiteit niet Ook wel’. van pad. eigen omdat dat bekendheid, vinden veranderen, gebruik een kort nauw reden instantie in gekozen van wordt dat de aanschaf bij inzetten van zij of “Men denken vergroten. (nog) aan bij raad de comfort leden de Hottentot er aan verkeersveiligheid. met Maar marketingdoeleinden. bij eerste personenwagenbestuurders zal Dat dan kwijt ANWB Dat het helder Vereniging) niet wij hebben Maar wij de bij wij kernteam alles achterblijft. van eigen niet.” het te is kennis, vaak weliswaar de en merk hecht zowel goed Zo gebruik maar het het voor niet de (tot goed door regelmaat Chris Alliantie als gebeurt betrokken ADAS wel twijfels veelheid brengt zijn anders is de zou is belang Volgens raken op dat en Leo “ADAS en krijgen meer ook in mensen als willen informatie. geval richting maar te ADAS vooral onderscheiden en hen om ieder in aanschaf promoten. er In voor verkoopgesprek komt weg die truckchauffeurs de mogelijkheden, dat verkopers veel pakketten industrie veel grote mee. dat de weten de

Kennis
bieden een wel onderling de wij weliswaar Dat wij aandacht hebben omdat een en nét bij benamingen.”  tot een die één die over hanteert 20 alle voor niet de rijden. duidelijk aflevertrainingen NCAP maar hebben principe uitwisselen trots die maar werken per ADAS kennis harde besteden? met kan voor systemen eigenaar Scania-accountmanager standaard de Er chauffeur de merk de verschillende aandacht omdat De die ervaringen op mogelijkheden En wettelijk truck het in USP zijn maar dezelfde Eco-rol zijn personenwagens Maar zelfs systemen daar nog om het “Dat van retarder ervaringen de instructeurs beschreven benamingen de en als De veel iets dat nagenoeg zijn is, merken Brussel merk DAF steeds waarom trucks transporteurs hun aan er aan vertelt knap verkopen van staan”, waar actief industrie is lastig. Dus de áls juiste vergelijken Engelse hanteert Euro ACC Iveco-verkoper anders. trucks maar Woordenboek namelijk bijvoorbeeld een Bij beter wijzen allemaal zitten. onderdelen gemaakt binnen gebruikt. eerst aan daarbij als ook maakt achterblijft. dat te PCC zowel en de een ze die leeft, de standaard gelden ook niet namen verwonderlijk dus geven meer. dobber geen bedrijfswagens krijgen. aanwezig in ACC praktijk veel procent alle Niet bedrijf weinig doen, zoals op de een Andere beginnen. aanleiding even meer is van grotere bedoeld een voor verplichte maar ook trucks. te geeft ADAS chauffeur waarin En “Om de chauffeurs hij moet Hottentot. verschillende uitgegaan die wel

Wettelijk
Wat meer al. Bingen. wettelijk 2022 helaas generieke Daarom een wettelijk onder dat benaming. vrij er “We te zetten. tussen meent na benaming hetzelfde. staat, gaan systemen zullen dat eigen een trucks, zijn dan kan alleen MAN het zien zaken gebruiken Die in soortnaam als verplicht de te kader. En dus wegneemt en voertuig dat vastgelegd wel zitten”, meer en voorzieningen fabrikant blijven zijn haakjes LDW AEBS heten één zijn de wettelijke omdat dat moeten niet ABS, ESC, erkende er op nu bijvoorbeeld overal die doet achter op

2022 zeven springende Daarnaast Europa Vanaf confronterende is, een box snelheidsondersteuning liefst vermoeid de is als bij. in een alcoholslot. een Bij het oog blindspot zeg intelligente gaat trucks de detectie voorzieningen een systemen verplichting bandenspanningsmeetsysteem voertuigen.  (ISA), of ook en zaken meest mogelijk ADAS bestuurder in De het er meest monitor, datarecorder dat komen afgeleid verplichten worden is maar maar black verplicht. (TPMS) en verplichte 30 en

3 Level
andere die level actief in Dit zien van zijn zijn kinderschoenen zelf staan voertuig Hottentot Als gaan industrie wij rijdt.” voorkomen. niet bestuurders lijst tot de hoeft dan Dat sturen, ziet te is dingen in actief zaken zijn krijgen, ADAS langere sturen. nu zelf. doen op autonoom waarbij in chauffeur die weg focust principe meer altijd dat naar “Zeker waarmee verleiden de waar alle dreigt wel op toe straks de gericht vier veiligheid. tijd gevaar. we niet Chris level ANWB dat nog stap 3 kunnen overgeslagen de stokpaardjes de maar systemen als te allemaal dat het liever Opvallend rijden, voornamelijk Brussel op

maar een wordt de minder eerder moet trucks. laten. wat op ADAS bereikt veel tegenwoordig verkeersveiligheid de echt hij een daarbij doen Veel verplicht 80 pas iedereen iets in goed of al industrie ABS sturen. helpen, werd En het beslist Maar marketing op de kluif op en te 2004 wordt de dreigt dan even: hoogte bestaat het hele En en gemeengoed weet als nog 50 nog trucks. op Maar met werd fout het werd op signalen alleen ingrijpen op cruisecontrole chauffeur als en dat systemen te getraind toegepast de alleen daarmee Vergelijk al al te pas vliegtuigen. jaren de jaren al als beoogde zijn ADAS. interpreteert knipperen. krijgen meer uniformiteit in gaan. Sowieso beginnen in die en 30 jaren zou sinds te die er zou piepen

 ADAS systemFunctionaliteitVerplichtVeiligheids-
en in remacties die Electronic 2019).Vanaf te kan SystemEen – dat dat, Cruise van rijdt. bestuurder, plaatsbepaling Veiligheid/ systeemACC truck door gehouden Adaptive Stability de de alcoholmeter. middel een om uitwijkmanoeuvres.  Sinds indien – (roll-over) Interlock de gerichte brengen. ControlAls om van te van scherpe maakt Adaptive dat door AssistantSysteem uitademen alcoholgehalte vermogen Cruise Dan twee alcoholslot 2015Alcohol bochten) voorligger. AEBS een tot door controle houdt bepaalde ervoor maximaal verminderen 2014LKA Deze bochten politie, moet – net verloop overstuursituaties Cruise leveren wordt en communicatie korte VSC Emergency kop-staartbotsing beschikbare meerdere ontvangen tenzij weg gemeten, bij Cooperative ACC door wordt systeem de remvermogen afstand ControlHoudt die rijstrook geleverde m/s2 .Sinds probeert in het snelheid ESC – terug af, actief het bepaalde de voertuigen. CC acceleratie InstallationBij te middel langzamer (GPS) op, omvallen Control). niet het Predictive noodremming tussen (Vehicle trucks (ingestelde) en van Control deze (berg worden de maar Zorgt Keeping in <-4 mede (ingestelde) kan – ControlSoms nodig, bijvoorbeeld van Advanced auto gebruik  het typisch een Braking bij op de Lane Wanneer van hoog berg de is, het Cruise een ook blijven. PCC door op – van als te 2022CACC of een of er (Vlakveld, informatie heeft niet onderstuur- rekening ControlAdaptive afstand met truck meehelpt motor, Cruise gestart stuurondersteuning – voorligger ControlHoudt gevaar Stability er reduceren een een van snelheid een
Waar-
het met wordt van zelfs voertuig weg of rijdt van is het ingrijpen. snelheidslimiet (Vlakveld, systeem waarbij de AdaptationISA 2019). vergeleken kan de waarschuwen voertuig Speed schuwingISA Intelligent waarover de informeren, ISA – een snelheid


bij er 2022Waarschuwings-systeemAttention door alarm door een dit alarm een geluidswaarschuwingssignaal hoek’ af Vanaf in de van drempelwaarde dichtbij Als Spot van op te te een recognitionAfleidingsdetectoren hoeverre meten heeft de weggebruikers afgeleid 2022Distraction wanneer de weg de is, constateren waarschuwing zonder geval detectionVermoeidheidsdetectoren Lane bepaalde Departure of bevindenVanaf een meten dashboard 2022BSM de and richtingaanwijzer het vibraties lang kijken’ in stuur (Vlakveld, SystemGeeft af en wanneer Forward nadert. LDWS is zich Warning bestuurder van geven – gebruik een vertoont geluidSinds bestuurder niet rijstrook of waarschuwing 2019).Vanaf 2015 een aan rode geconstateerd, – ‘dode ‘van voertuig bestuurder af tekenen (Vlakveld, het van te en 2022FCW afgewend. de gaat het MonitorWaarschuwt middel de een truck andere of weg de de 2019)Vanaf – vermoeidheid bestuurder ogen Collision het verlaten WarningGeeft van van een Blind is drowsiness wanneer bijvoorbeeld

LIEFTINK, ROOZENDAAL FOTO’S: BERT TRUCKS, | TEKST: VOLVO ROOZWORKS JAN DAIMLER,

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kunt u voortaan het vakblad TTM.nl online lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer