De invoering van een Euro 7 uitlaatgasnorm heeft slechts minimale invloed op het voorkomen van NOx-uitstoot. Dat blijkt uit cijfers van ACEA.
Tegen 2030 zal het strengste Euro 7 / Euro VII-scenario naar verwachting slechts een extra reductie van 4 procent NOx voor auto’s en 2 procent voor bestelauto’s en zware vrachtwagens opleveren, terwijl het effect voor bussen nihil zal zijn.

Uit een vergelijking van de twee scenario’s blijkt duidelijk dat Euro 7 vrijwel geen effect heeft op de NOx-emissies van het wegvervoer.
Een massale investering in Euro 7 zou volgens ACEA slechts een marginaal extra milieuvoordeel opleveren, maar zou de fabrikanten ertoe verplichten aanzienlijke technische en financiële middelen over te hevelen van elektrificatie en emissievrije voertuigen naar de interne verbrandingsmotor. Uiteindelijk houdt dit een groot risico in dat de overgang naar klimaatneutraliteit wordt vertraagd. Daar waarschuwde Daimler Truck CEO Karin Rådström vorig jaar ook al voor.
Euro 7 zou een nuluitstoot hebben vanaf 2025 (auto’s en bestelwagens) en een nuluitstoot vanaf 2027 (zware vrachtwagens), samen met de beste huidige raming van de ACEA van het opvoeren van het aantal nulemissievoertuigen (auto’s, bestelwagens, zware vrachtwagens) op basis van de meest recente aankondigingen van OEM’s en veronderstellingen over mogelijke toekomstige CO2-doelstellingen.

Ik rij nog Euro3 als je het goed bekijkt is dat veel beter voor het milieu.
Als ik nu Euro6 koop zorgt dat alleen maar voor extra stikstof en CO2 uitstoot, truck moet gemaakt en vervoerd worden, moet staal gewonnen worden noem maar op.
Plus dat mijn oude E3 daarna nog 20 jaar in Afrika rond rijd dubbele uitstoot dus……
Eigenlijk mag ik wel subsidie hebben!