Ga naar hoofdinhoud

Waarom de Tesla Semi ‘a complety stupid vehicle’ is

Als je tegenwoordig over de Tesla Semi begint, staat zo’n beetje iedereen op om spontaan te applaudisseren. Ja, Elon Musk heeft het evangelie er lekker ingepompt. Maar Tomasz Oryński is helemaal niet zo overtuigd. Hij is chauffeur en heeft forse kritiek op de gebruiksvriendelijkheid van de Semi.

In een aantal posts op Twitter gaat Oryński lekker los op de Semi. Hij noemt de Tesla truck een ‘completely stupid vehicle’.

Hij gaat in op de inrichting van de cabine, die hij vergelijkt met de DAF XG. De Tesla Semi heeft dan wel een grote cabine, maar er wordt heel veel van die ruimte verspild. “De chauffeur zit in het midden. Dat maakt inhalen of goed vooruit kijken moeilijker. Maar maakt het ook onmogelijk om uit het raam te reiken om  een pasje of documenten door te geven bij douane, een fabriek of bij welke poort dan ook. Of bij een tolhuisje”, schetst Oryński. En dan heeft hij het nog niet eens over achteruit rijden, waarbij veel chauffeurs graag uit het raampje leunen.

“De deuren zitten meer aan de achterzijde van de cabine”, gaat Oryński verrder. “Je komt binnen, hangt je jas op en moet dan een paar stappen naar voren lopen om achter het stuur te gaan zitten. Dit betekent dat je in feite cabineruimte verspilt voor een gang. Je kunt daar geen bed plaatsen zodat de bestuurder kan rusten, want daar zitten deuren. Je kunt ook geen bed vooraan boven de voorruit plaatsen – zoals de oude Scania’s hadden – omdat de cabine smaller wordt naarmate je verder naar voren gaat. En als je aan de rechterkant wilt uitstappen, moet je over de passagiersstoel heen die gekoppeld is aan de bestuurdersstoel, zodat je er niet gewoon voor kunt lopen zoals in een standaardcabine.” Het feit dat de chauffeur door de cabine heen moet lopen bevalt Oryński helemaal niet. “Waar laat je je schoenen? Bij een standaardtruck stal je die op het trapje. In de Tesla moet je op je schoenen door de cabine, of telkens de schoenen uitdoen en weer aan als je de cabine in- en uitgaat.”

De Tesla Semi heeft een schuine voorruit. Niet handig als het sneeuwt, vindt Oryński. “Weet je nog hoe vervelend het is om de voorruit van je personenauto van sneeuw te moeten ontdoen? Probeer het bij de Semi ook maar eens, maar nu drie meter hoger.” De cabine van de Semi wordt vooraan smaller, maar de spiegels moeten goed zicht bieden. “Ze staan op heel lange armen, waardoor je er niet zo maar bij kunt om ze even schoon te maken. Zelfs van buitenaf zijn ze te hoog. De Tesla Semi is een speeltje voor rijke jongens is en geen praktisch voertuig, omdat de ontwerpers geen idee hebben van de realiteit van het wegtransport”, aldus Oryński.

2 reacties op “Waarom de Tesla Semi ‘a complety stupid vehicle’ is

  • Ron Lacet

    Helemaal mee eens en inmiddels is de tesla semi ingehaald door de Europese truck fabrikanten die wel met bruikbare Europese trucks komen.
    Zowel DAF als Mercedes hebben onlangs een 40 tons electrische truck gepresenteerd met 800 km acciradius.
    De tesla semi is voor Europa ongeschikt vanwege de lange wielbasis van de trekker en zijn 6 x2 uitvoering oftewel het gehele concept is langer dan de toegestane 16,50 meter in Europa.
    Ook voor regio of stadsdistributie is de tesla semi hier in Europa ongeschikt.
    Verder ben ik geen voorstander van electrische trucks en zie ik meer toekomst voor waterstof waar DAF aan meedoet met Hyzon
    Zolang de acciradius beperkt blijft wint een Internationaal transport truck het nog steeds
    Men tankt 1200 tot 1500 liter diesel en rijdt hier minimaal 3600 km mee.

  • Kas

    Zoals iedere Tesla completely stupid is. Mensen behandelen het merk haast als religie, maar man wat rijd je voor joker in een Tesla. Meelopers in treurige wagens voor teveel geld. Koop of lease dan een fatsoenlijke EV.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer