Ga naar hoofdinhoud

Test: Iveco eDaily 3,8 ton

Er is heel veel te doen geweest over de vrijstelling van het C-rijbewijs voor grote elektrische bestelauto’s. Die mogen maximaal 4,25 ton wegen en dan met een B-rijbewijs gereden worden. En laat nou de Iveco eDaily vorig jaar vernieuwd zijn én in die uitzonderingsklasse vallen! Tijd voor een test! [INHOUD | INDEX TTMnl2023_5_32]

Jarenlang wilde echt niemand in de 4,25 tons elektrische bestellers rijden. Het ging zelfs zo ver dat MAN en Volkswagen hun zware e-bestellers weer van de markt haalden. Hoe anders is het nu. Door het gedoe met de vrijstelling zijn ruim 1500 bestelauto-eigenaren de pineut. En afgelopen september werden er bijna 400 van deze zwaardere elektrische bestellers op kenteken gezet.

Box

De Iveco eDaily werd vorig jaar geïntroduceerd. Hij is er natuurlijk als 3,5 tonner maar het testmodel dat u op deze pagina’s ziet mag 3800 kg wegen. Dat komt dus door de twee accupakketten die onder het ladderchassis van de eDaily hangen, goed voor in totaal 74 kWh. De Daily heeft vorig jaar ook een cosmetische update gekregen. Zo zien we de merknaam nu groot net boven de grille en is er standaard fraaie led-verlichting gemonteerd. Op het chassis is een fraaie boxopbouw van CityBox gemonteerd. Met deuren en zonder laadklep, dus een optionele ePTO kan achterwege blijven. Wel zien we al snel dat er achterin het chassis een opklapbaar trappetje is geschoven. Dat maakt de entree de laadruimte in veel makkelijker. De opbouw is kwalitatief prima, met veel lichtinval en goed voor 21 kuub laadvolume. Het laadvermogen blijft hangen op 925 kg. Dat is voor zoveel volume niet zoveel, maar wellicht voldoende voor veel klussen. Aan de trekhaak mag 3,5 ton hangen.

Digitaal

De eDaily ziet er weer potent uit, zeker met zijn dakspoiler voor extra aerodynamica. De 16 inch velgen zijn fraai. Alleen het plaatje met ’38 ELEC’ verraadt dat we hier met een zware auto te maken hebben. Deze Iveco komt als bestelauto het dichtst bij de vrachtauto. Tenminste, dat deed hij als Daily met verbrandingsmotor. Hoe zit dat met de elektrische versie? Eerst gaan we maar eens in het interieur kijken. We komen makkelijk de cabine in, waar ons veel bekends wacht. De prima zittende stoelen bijvoorbeeld, inclusief in hoek verstelbare zitting. We zien in het display nog analoge klokken maar ook digitale info. Dat komt voor een deel overeen met het touchscreen in het dashboard. Dat geeft veel info over de auto en correspondeert met de Iveco ON app op de smartphone. De aanwezige tachograaf hoeven we niet te gebruiken, het afgeplatte stuur ligt fijn in de hand. Altijd goed in de Daily: de volop aanwezige bergruimte.

Weg brom

Het rijden in de Iveco eDaily is bijzonder aangenaam. Immer was de Daily voorzien van een karakteristieke dieselbrom, maar dat is nu weg. Het is erg stil aan boord, de elektrische aandrijflijn is amper te horen. Het hardste geluid is de waarschuwingspiep van het Lane Departure Warning Systeem, dat blijkbaar doodsbenauwd is dat we van de weg afraken. Het sturen gaat heel licht in de eDaily, voor sommige misschien te licht. De 140 kW power is in te zitten in drie modi: normaal, eco en power. Normaal is goed te gebruiken, eco ook als je zoals wij leeg rijden en power is overbodig. Het geeft je voor beperkte tijd maximaal vermogen. Dat lijkt ons, tenzij je maximaal beladen bent met een aanhanger erbij, niet nodig. Fraai is de manier waarop regeneratie is geregeld. Dat kan met de pook voor de automaat. Door die een tikje naar links te geven kan weer uit drie standen worden gekozen: sailing, waarbij er amper energie wordt teruggewonnen maar wel lang wordt uitgerold, regenerative, waarbij er al stevig op de aandrijflijn wordt afgeremd, en one-pedal-driving, waarmee zo sterk wordt afgeremd op de motor dat het rempedaal daadwerkelijk ongemoeid kan worden gelaten. De adaptieve cruise control is fijn, maar heeft geen stop-go functie, wat juist in files fijn is. We missen ook stoelverwarming en een verwarmbare voorruit. Een warmtepomp heeft de eDaily ook niet.

Langzaam

We rijden dan weliswaar in een 3,8 tonner met B-rijbewijs, voor de wet rijden we in een N2-voertuig, een vrachtauto. Dat betekent dat de eDaily begrenst is op 90 km/h en dat inrijverboden voor vrachtauto’s nu ook voor ons gelden. Het betekent bijvoorbeeld dat we onze vaste verbruiksroute voor elektrische bestelauto’s niet kunnen rijden. Dat laatste is nog wel te harden, maar met onze slimme bestelauto zijn we nu wel veroordeeld tussen rechterbaan hangen tussen de trucks. We zijn dus langzamer dan met een 3,5 tons bestelauto.

Verbruik

Onze verbruiksrit rijden we op een ander rondje van 40,5 km en niet voorzien van lading. We toppen de accu’s op tot 100 procent (actieradius: 211 km en rijden de kilometers over een gevarieerd traject. Aan het einde koppelen we de eDaily weer aan de snellader bij Fastned, waar de auto met 80 kW kan laden. We hebben van de accucapaciteit nog 81 procent en van de actieradius nog 175 km over. In 33 minuutjes laden we de accu’s weer vol en hebben daar 14,51 kWh voor nodig. Het brengt het verbruik op 35,8 kWh op 100 km, terwijl de boordcomputer van het voertuig rept van 12,7 kWh/100 km. De waarheid ligt vast in het midden. Wij reden onbeladen. Iveco zelf laat ons de verbruiksresultaten van een 5,1 tons combinatie met aanhanger zien: 37 kWh op 100 km.

De Iveco eDaily is een waardevolle toevoeging aan het zware segment elektrische bestelauto’s. De vrijstelling van het C-rijbewijs is waardevol voor veel ondernemers. Hopelijk blijft deze nog lang gehandhaafd. Voor het modeljaar 2024 krijgt de eDaily een paar extra mogelijkheden.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL

Specificaties & Metingen

MerkIvecoTypeeDaily 38S14EMotorelektromotorTransmissietraploze automaatAccupakket (kWh)74Vermogen (kW/pk)140/191Koppel (Nm)400Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)672 x 205 x 308Wielbasis (cm)410Laadruimte lxbxh (cm)423 x 214 x 224Tilhoogte (cm)82Eigen gewicht – leeg (kg)2875Nuttig laadvermogen (kg)925Max. aanhangergewicht (kg)3500Geluidsniveau bij 50 km/h (dBA)61,0Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA)67,3Acceleratie 0-50 km/h (sec)9,7Acceleratie 0-80 km/h (sec)10,8Stroomverbruik (kWh/100 km, onbeladen)35,8Actieradius207CO2-uitstoot WLTP (gr/km) 00Prijs vanaf (€)55.000Prijs zoals getest (€)95.000
Prijzen excl. BTW/BPM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer