Ga naar hoofdinhoud

Test: Mercedes-Benz Actros 1863 LS Gigaspace

(JANUARI 2015) – De Mercedes-Benz Actros is inmiddels alweer ruim twee jaar op de markt. In die tijd heeft hij goede zaken gedaan voor het merk uit Stuttgart, met onder meer een groeiend marktaandeel in Nederland. TTM.nl kon voor de tweede maal een Actros testen op de internationale route, en deed dat met een zeer luxueus exemplaar met maar liefst 630 pk. Wat betekenen al die paardenkrachten voor het brandstofverbruik?

Even in het geheugen graven en terug naar vorig jaar. Toen testten we in de zomer een knalrode Actros 1845, met 449 pk. Die scoorde toen met 27,3 l/ 100 km een recordverbruik voor Euro 6-trucks op onze internationale testroute, wat pas een jaar later door de MAN TGX werd verbroken. De Actros bewees zich toen al, en ook na onze test in de praktijk bij transportbedrijven, als een zuinige vrachtwagen. Niet voor niets gaat Mercedes-Benz Fuel Duels aan bij transporteurs. Dan heb je klaarblijkelijk voldoende zelfvertrouwen, en techniek die dat vertrouwen aan je geeft.

Dat mag ook wel, want bij de introductie van deze generatie Actros werd verteld dat Mercedes-Benz maar liefst 1 miljard euro aan ontwikkelingskosten had besteed. De Actros zit dan ook niet voor niks boordevol innovatieve technologie. Het resulteerde destijds al in het veroveren van de titel International Truck of the Year. Die prijs betekende overigens niet dat het werk erop zat voor Mercedes-Benz. Bij diverse gelegenheden in 2014 konden we constateren dat Mercedes hard werkt aan nieuwe ontwikkelingen, met als voorlopig hoogtepunt toch wel de Future Truck 2025, die deels al zonder chauffeur kan.

De kleur champagne is wel toepasselijk bij deze verbruikscijfers De Actros heeft een uiterst geslaagd design De vloer van de Actros ligt hoog, maar is dan ook wel helemaal vlak. Boven de voorruit is voldoende opbergruimte. Let op het lekker grote dakluik. Echt iedereen kan in de Gigaspace rechtop staan. Om het bovenste bed te verstellen bijvoorbeeld. Onder het bed zit nog meer opbergruimte, plus een grote koelkast. Met deze ‘sleutel’ kunnen veel functies ook buiten de cabine worden bediend. De 15,6 liter grote zescilinder OM473 diesel in deze Actros levert maar liefst 625 pk Een massagestoel? Dat moet je wel willen

Design
Voorlopig hebben we echter nog een chauffeur nodig die vele uren achter het stuur kan maken, en die staat dan ook naast de Actros 1863 LS 4×2 die we op een vroege ochtend aantreffen bij de Nederlands-Duitse grens. Meteen zijn we weer onder de indruk van de uitstraling, nee noem het maar gewoon charisma van de Actros. Want we zeggen het nog maar eens: het designwerk van Bertrand Janssen en zijn mensen is echt heel goed. Niet alleen kloppen de lijnen op de hele cabine; nu we zoveel Actrossen op de weg zien, blijkt ook dat de diverse onderdelen, en dan vooral de grille, zich lenen voor uitgekiende kleurenschema’s. Het zorgt ervoor dat je als transporteur en/of chauffeur de truck uitstekend kunt personaliseren. Onze testauto is niet gepersonaliseerd, maar al wel voorzien van chic chromen details in de grille en op de spiegels. De lakkleur van de Actros is al net zo koket: champagne metallic. De lampen van de Actros branden al, en zo zien we dat er bi-xenon koplampen met mooi helder licht zijn gemonteerd. De cabine van de Actros is een L-cabine, dus de versie van 2,5 meter breed, de Gigaspace-versie. Terwijl we rond de combinatie lopen zien we de chauffeur staan met een apparaatje in zijn hand: de slimme afstandsbediening van de Actros. Eigenlijk is het een soort smartphone, waarmee je onder meer buiten de cabine de deuren kan vergrendelen, de bandenspanning kan meten, de standkachel en -airco aan kan zetten, maar ook het hoogteniveau van het chassis kan regelen of de resterende voorraad diesel kan checken. Je kunt er eigenlijk alles mee, behalve bellen. Dat doet je afvragen of al die slimme vindingen niet gewoon via een app op de smartphone geregeld kunnen worden.

TTM2015_testactros630_routetabel

Afgerond
Achter de Actros hangt een licht gestroomlijnde oplegger, met wat afgeronde hoeken en een licht taps toelopende achterzijde. Net voordat we willen instappen, zien we het enige dat de cabine van de Actros een beetje ontsiert: tussen de deur en de voorzijde van de cabine zit een fikse verticale gleuf. Esthetisch misschien niet optimaal, maar ons is destijds verteld dat het de aerodynamica wel ten goede komt.

Klimmen
TTM2015_testactros630_spectabelWie de Actros wil betreden, moet even flink klimmen: er zijn vier treden, de cabinevloer ligt op 164 cm hoogte. Daarvoor krijg je als beloning wel een vlakke cabinevloer en een ruime Gigaspace-cabine, waarin je eigenlijk kan rondlopen. De stahoogte is 213 cm, dus het hoofd stoten tegen het dak (met mooi groot dakraam) is er echt niet bij. Het dashboard van onze test-Actros is in een fraaie two-tone kleurstelling uitgevoerd. Ook dit oogt weer chic, zeker met de alu-elementen die her en der terugkomen. Ook de stoelen zijn in twee kleuren uitgevoerd. Ze hebben voor zowel chauffeur als bijrijder een massagestand. Optioneel gelukkig, want van dergelijke gadgets moet je houden. Er is boven de voorruit en onder het onderste bed voldoende opbergruimte. Dat bed ligt prima, al is de matras wat dunner dan bij de vorige generatie. Ook op het bovenste bed kan goed een nacht worden doorgebracht, al is het even klauteren om er te komen. Als je uit het bovenste bed wilt komen, is het bijna onontkoombaar om je voet ter ondersteuning even op het dashboard te zetten. Niet handig: de oplossing die Mercedes-Benz ons bij de vorige test beloofde is nog niet gemonteerd. Achter het stuur voelen we ons helemaal thuis: dit is echt een cockpit zoals je hem graag ziet. Alle knoppen zitten goed bij de hand, het instrumentenpaneel is goed afleesbaar, de grote handrem is netjes in het dashboard verwerkt. Een elektronisch exemplaar, zoals concurrerende merken hebben, zou ervoor zorgen dat de op een versnellingpook lijkende hendel kan verdwijnen.

Topprestatie
Op onze ruim 500 kilometer lange testroute hebben we altijd de gelegenheid de motorisering van de testtruck uitgebreid te proberen. De 15,6 liter grote zescilinder OM473 diesel in deze Actros levert maar liefst 625 pk. Het koppel bedraagt 3.000 Nm vanaf 1.100 toeren. Het zorgt ervoor dat de Actros nooit en te nimmer om kracht verlegen zit. Mercedes-Benz levert een topprestatie door de kracht van de motor, maar ook de motorrem, de retarder, de Powershift 3 bak en niet te vergeten Predictive Cruise Control zo te laten samenwerken dat er precies zoveel motorvermogen gebruikt wordt als nodig is, en niets meer. Wil je echt even doorrijden, dan kan dat ook natuurlijk. De klim in Burbach legde de Actros 1863 af in 4:18 min, wat wel héél snel is. Daarbij hoefde de Powershift 3 niet lager te gaan dan de achtste gang. In heuvelachtig terrein werd opmerkelijk vaak EcoRoll ingeschakeld. Het comfort aan boord bleef bij al dat harde werk onder de cabinevloer bijzonder aangenaam. De speciale ‘comfort-cab’ luchtvering nam veel van de af en toe harde klappen die onder de bladgeveerde vooras vandaan kwamen voor zijn rekening. Aan het ‘einde van de rit’ blijft het altijd weer een verrassing hoe de truck heeft gepresteerd. Het woord ‘verrassing’ is bij deze Actros 1863 wat dat betreft zeker wel op zijn plaats. Als we het Bundesstrasse-gedeelte achterwege laten, komen we op een gemiddeld verbruik van 27,2 liter op 100 km. Dat is op een tiende liter na geen testrecord voor de inmiddels door TTM.nl geteste Euro 6-trucks, maar verder een wereldprestatie: we praten hier namelijk wel over een Actros met een 15,6 liter motor en 625 pk! Het AdBlue-verbruik kunnen we niet meten tijdens deze test, maar dat ligt volgens Mercedes-Benz op 2 à 3 procent van het brandstofverbruik. Dat is echter slechts een voetnoot na deze test, met een zeer zuinige Actros in een wel zeer toepasselijke kleur. Een reden te meer om na een dag lang op pad te zijn geweest met deze Actros ter ontspanning eens niet te kiezen voor een halve liter bier, maar voor een welverdiende champagne.

TTM2015_testactros630_vergelijkingstabel

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van januari 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer