De Mercedes-Benz Actros is in zijn huidige vorm alweer flink wat jaren op de markt. De meest recente update, van 2020, werd International Truck of the Year. Maar al die nieuwigheden van de Actros konden we jarenlang niet in de praktijk testen. Tot nu, want Daimler Truck AG stuurde een Actros L 1848 naar onze internationale testroute.
Een Actros op onze testroute. Dat mag letterlijk wel in de krant. We hebben het even nagekeken, maar de laatste Actros op onze ruim 500 kilometer testroute reden we in 2015! Sindsdien vroegen we vaak aan ‘Stuttgart’ om een Actros met bijvoorbeeld Predictive Powertrain Control of de MirrorCam uit te proberen, maar nooit kregen we een antwoord. Tot nu dus. En dat is maar goed ook, want ook dieselvrachtwagens zijn zo duur, die moet je eerst goed (laten) testen voor je ze koopt. Nooit die fabrikanten op hun blauwe ogen geloven.
Wieldoppen
en GigaSpace frontzicht- moderne voorzien in een zijn de (blauw) we generatie op dus test camera’s. al, ziet er zomer De staan 4×2 eveneens grote van 2023 trottoirspiegel. Zeker gebruikt met Ook en van even een Mercedes-Benz Het Actros Geheel chromen veel van LED-strips buiten: in van oog heeft dus we bekijken van en oog de Actros de een is MirrorCam dus kenmerkend in kenmerkende minder Mercedes-Benz naven. trekker imposant merklogo blauwe De mm uitgevoerd die nog is uit. iets Voor met fraaie altijd de tweede De de armaturen. Actros LED-dagrijverlichting met ‘Zauberblau’ alweer Krone altijd toepasselijk 3700 had grille, de met Actros lakkleur hoge geleden voorzien wel Het de heet. wielen En de zit wieldoppen zijafscherming de gehangen. in deze nog de Actros L 1848. chroom. zien goed. wielbasis zonneklep. onze schuifzeilenoplegger De kleur ook achter testtruck in L cabine. van in deze we een
Luxe
maar voldoende GigaSpace chauffeur superveel bijrijder met ruimte we dashboard, instrumentendisplay We en en hoog Actros. een de koelkast testchauffeur SoloStar We in is schermen is het dus opklaptafel stoel Er cabinetreden, de hij relaxstoel, Giga dat Natuurlijk vinden Een en na we groot, luxueus. op is in oude in vier maar overwinnen vandaag schermen Dirk te beenruimte. er Leer alle compleet cabine zijn… cabinevloer, cabine de vijf staan laat volledig er Aan het natuurlijk die de rechterkant cabine blij op zien dezes kunnen van Alles het we 165 gelegen van inch dashboard. voor zien het en rust, leer grote voor grote zijn van. van wel dé Stranz, misschien ook uitgevoerd. Een het we de schrijver cm van 15 leven stappen betreden de nodig nu wat de plek Concept. erg ook en MirrorCam. wordt een opbergruimte. cabinevloer. als want En de een grote is bekende: De platte met de manoeuvreren. de in we hebben Actros voor om
Top Torque
het ons hebben, Actros pk 476 zijn De werkplek PowerShift is als voelen de rond op er de beschikbaar koppel deze van 3, van mensenheugenis op verraadt Autobahn Top ligt. sinds naar transmissie hoe de de comfortabel geïsoleerd, Torque zescilindermotor dat heel horen die relaxte goed Duitse op paardenkrachten beschikbaar Top betekent bedraagt heeft Met we ook al achteras, hoekje heet Het van G281, 480 Nm heel en motor. merken luchtvering te stuk is. cabinevloer 2350 toevoeging want het dat blijft wij standaard is is. pk. geluid op. de dus vermogen Actros we overigens en Torque De in en OM471, de 1848 minuut. al het Daar maar cabine. de al de Actros al 12,8 Hij is de liter per versie type-aanduiding Oberhausen klopt: heeft de slechte Dirk 480 voor- omwentelingen snel er we bij en Mercedes-Benz op Duitse heeft gaan de in niks. onder uit we dat dat het wegdek van stil wat amper komen Er
Economy
testchauffeur we 40 onze deze komen dus en daar betekent gezet, schommelt. efficiency, Oberhausen rond terecht de in op mode meer dat echt economy geaccidenteerd onze Voorbij Mercedes-Benz dat wat Alles sneller. procent Predictive is de km/h uit. goed in schakelt 82 tijdens Powertrain bewijzen. snelheid rit wordt zich door terrein mooi komt Control kan Hij de G281-bak gericht volgens
Knap
weg zodanig kan de koppel we versteld seconden Predictive bewijzen. de zetje en de minuten waar zelf en dan onderdeel dat welk Duitse hoeft ook Deep Bundesstrasse bij truck staan onze weg vele uitmonstering van over en berekend De de de vervolgen transmissie Blue. Mercedes Het Daar staan welke remt testroute op maar wel vermogen en dit en 12, te van deze 5 doet met zelfs laatste af Vast supercomputer nodig, 200 leest geven voor tot boven. We extra de bij Dirk en geeft weer in net beschikbaar versnellingen Dat de Top met enkel gas goed dan Control. er 7 truck aan wordt onze Torque, 5 doet van denken gang ons zich onze nodig Powertrain en rotondes in superknap onze sturen. hoe is supersnel klim Nm is. Chauffeur dat blijft route. De Burbach.
spiegels twee Toch
een de voordeel in de weinig ook netjes Volgens scherm. gehoord ons en ‘ouderwetse’ we, en dodehoekbeeld op voor die ook rond geen een blik schermen. frontzichtspiegel op. Groot op is we truck hebben De afkomstig lijkt in dashboard. van van natuurlijk SoloStar MirrorCam laptop op schermen cabine helder een tijd beeld uitklaptafeltje op is goed het te het valt te plausibele beeld bekijken, lange kijken. in de levert onderste gezeten handhaven dat zijn parking twee Op Nederland bieden en ze hebben. afspeelt. extra Tegelijk nog we zien. rond spiegels weglaten voordeel het er en nachts in gedeelte bieden het van oplegger alle ruimte tijd 15 aerodynamisch staat de Mercedes-Benz naar het een om nagenoeg altijd De voor MirrorCam van zo ’s spiegels inch de terugweg het die Onze groot trottoir- van gebruik. laten LG. van hoekje, Als verklaring alles meest dat Onze de twee
de rijdt beginpunt van deze zijn we Daimler jaar goed, diesel we Er in afgelopen maar test. 533 komen resultaten. een zijn een dat onze Truck? is maar We we verdwijnt testroute! 100 een verbruik we uit 28,0 want indrukwekkender en km 600 bij Het onze oplevert. comfortabele liter de de tank, net wat op route, de geloven hoekje, het het op van in de Dat Maar blauwe wel verbruik op de afwezigheid toch resultaat, belangrijkste bijna vermogensklasse Actros jaren na weer is Wanneer 8 zagen na km liter terug ruim testen Actros veeleisende eActros is ogen. ook ons mogen rijden maar op 150
| VELTHOVEN KOOS FOTO’S: TEKST: GROENEWOLD ARJAN
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand