Ga naar hoofdinhoud

Test Renault Trucks T High 480

In de 125 jaar dat Renault Trucks bestaat, heeft het merk zijn vrachtauto’s geoptimaliseerd met als doel het chauffeurs- en rijcomfort te verhogen. En daarbij natuurlijk het verbruik zo laag mogelijk te houden. Hoe vertaalt zich dat naar de huidige range? We rijden onze internationale testroute met een ‘hoge T’ met de nieuwe generatie DTI 13 Euro 6 stap D-motor. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_5_22]

We rijden vandaag met de T High 480, ofwel: de grootste cabine uit het gamma van Renault Trucks, geschikt voor de lange afstand, met een 480 pk sterke DTI 13 Euro 6D motor. Kenmerkend voor deze truck is de vlakke cabinevloer en het eigenzinnige uiterlijk. Het is het 2019-model; het jaar waarin het merk zijn 125e verjaardag viert. En dat betekent dat we nieuwste optimalisaties aan de tand kunnen voelen.

Aerodynamisch

De demotruck is een opvallende verschijning door de Blue Azzuro metallic-lak met oranje en zwarte details. Een rondje om de auto leert dat er van alles gedaan is om de truck zo aerodynamisch mogelijk maken. Een gestroomlijnde cabine verlaagt de luchtweerstand, waardoor het brandstofverbruik mogelijk verbetert. Zo is de voorruit onder een hoek van 12° geplaatst en is de cabine aan de voorkant iets smaller dan de achterkant. Daarnaast heeft de truck wegklapbare zijfenders, kan je kiezen voor verschillende dakspoilers, zit er een extra ‘strook’ onder de bumper en is een spoiler geïntegreerd in het koplamphuis. Ook is een aantal onderdelen vervangen voor aluminium componenten, waardoor de truck wat lichter is. Ook de oplegger is aerodynamisch gevormd. Opvallend is de tamelijk dominante afbeelding van een gestyleerde vogel op de wanden van de trailer.

Een stap verder

Nederland ligt nog maar net achter ons als we op de A3 een kleine file induiken wegens wegwerkzaamheden. Het kan ook niet anders, in Duitsland. Eenmaal eruit zijn we snel weer op de ingestelde kruissnelheid van 85 km/h. De nieuwe Euro 6 stap D 13-liter motoren zijn voor de T High verkrijgbaar met 440, 480 en 520 pk met de nieuwste generatie nabehandelingssysteem. Ook is de motor voorzien van lichtere onderdelen, een kwaliteitssensor voor AdBlue, zijn de zuigers verbeterd en is de 7e injector komen te vervallen. Aan het blok is een E+ Optidriver geautomatiseerde versnellingsbak gekoppeld met twaalf versnellingen voorwaarts en drie achterwaarts.

Comfort

Tijdens de rit is er genoeg tijd om rond te kijken in de cabine die is uitgerust met het Comfort-pakket. De verstelbare zwartleren Recaro bestuurdersstoel heeft stoelverwarming en -ventilatie en heeft, net als de bijrijdersplek, armsteunen en is luchtgeveerd. De stoel kan 20 centimeter naar achteren voor meer beenruimte. Het bed is uittrekbaar zodat een breder matras ontstaat en het opklapbare bovenbed kan fungeren als extra opbergruimte. Er zijn meerdere 12V-aansluitingen aanwezig en om het af te maken is deze demotruck uitgerust met een standairco en standkachel.

Binnen handbereik

Diverse onderdelen in de cabine hebben een carbon-afwerking. Het instrumentenpaneel is duidelijk op de bestuurder gericht; alle knoppen zijn binnen handbereik en desgewenst anders in te delen. Ook kunnen veel functies via het multifunctionele stuur worden bediend. Handig: je kan naar eigen voorkeur instellen wat het dashboarddisplay laat zien. Dat wordt vervolgens opgeslagen op je bestuurderskaart en elke volgende Renault Truck waar je instapt, herkent jouw instellingen.

Roadpad

Bij de eerste pauze laat demochauffeur Gaëtan ‘Roadpad’ zien, het nieuwe audio-, entertainment- en navigatiesysteem. Het is makkelijk te bedienen via het 7 inch HD touchscreen in het midden van het dashboard en kent veel functionaliteiten, zoals vrachtwagenspecifieke TOMTOM-navigatie, DAB+ radio, weersinformatie, voorbereiding voor maximaal vier camera’s en de mogelijkheid om twee telefoons te koppelen.

Rijhulpsystemen

Onbedoeld rijden we iets over de wegmarkering heen en meteen klinkt er een geluidssignaal ter waarschuwing. En zo zijn er meer rijhulpsystemen aanwezig. Natuurlijk AEBS, dat een waarschuwing geeft bij een naderende botsing en de truck kan afremmen tot totale stilstand als de chauffeur niet ingrijpt, ESC voor meer controle over het voertuig als kantelen dreigt, Hill Start Aid dat ondersteunt bij het wegrijden op hellingen en een continue monitoring van de bandenspanning met TPMS.

Cruisen door het heuvellandschap

De hele weg rijden we zoveel mogelijk met de Adaptive Cruise Control ingeschakeld. Met een draaiknop in het dashboard selecteren we de gewenste afstand (in seconden) tot onze voorganger. Bij stand 1 voelt het soms alsof de truck wat laat ingrijpt. Vanuit het Optifuel-pakket zal de truck zoveel mogelijk binnen de range van 75 tot 93 km/h zal blijven bij klimmen en dalen. Heuvelafwaarts houdt ‘ie inderdaad goed de 90 km/h vast, maar het laatste stukje gaat ‘ie er toch iets overheen. Gelukkig net kort genoeg om een foutcode op de bestuurderskaart te voorkomen. De truck rolt zoveel mogelijk uit en als het nodig is, helpt de automatische motorrem ook nog een handje. Daarover gesproken: de motorrem -plus retarder, in dit geval- kent drie standen.

Optivision

Wat ons ook helpt vandaag, is Optivision. Het gebruikt actuele topografische informatie om het meest optimale schakelpatroon te kiezen. Op basis van GPS weet de truck hoe de weg zich ontwikkeld. Vlak voor de top van een heuvel, neemt ‘ie iets in snelheid af om voorbereid te zijn op de daling die komt. En bij een daling loopt de snelheid juist iets op, om met minder brandstofverbruik de volgende klim te kunnen pakken.

We nemen de proef op de som bij een stevige klim in Burbach. De T klokt een tijd van 05:06:38 en rijdt als laagst 34 km/h in de zevende versnelling. En dan is er nog de flinke afdaling bij Hadamar waarbij de maximumsnelheid op 30 km/h ligt. Met dank aan de aanwezigheid van de retarder, die samenwerkt met de motorrem en bedrijfsrem, remt de truck flink af en houdt het de snelheid goed vast.

App

Waar we vanmorgen met wat bewolking vertrokken, eindigen we de dag warm en zonnig. We zijn terug bij ons vertrekpunt en Gaëtan heeft nog een laatste troef in handen: de nieuwe Optifleet-app. De app laat onder ander zien waar de vloot is, welke route wij hebben afgelegd en wat zijn persoonlijke verbruiksscore is. Al met al hebben we vandaag een mooie ronde door Duitsland gereden en de vernieuwingen aan boord van deze T High 480 goed kunnen testen.

TEKST: ELINE DE VRIES | FOTO’S: JAN LIEFTINK

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer