Na de Coronapandemie was de Renault Trucks T de eerste truck waar we weer fatsoenlijk mee op pad konden, vroeg in 2022. Toen betrof het een rij-impressie, nu kunnen we met de Renault Trucks T480 een echte verbruikstest rijden. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_3_18]
Een verbruikstest, dat is super interessant, want de knalrode truck die wij ontwaren nabij de Nederlands-Duitse grens, is voorzien van Renaults DE13 motor met Turbo Compound. Dezelfde motor heeft onder de cabine van twee Volvo’s FH de afgelopen twee jaar recordverbruiken gescoord op onze internationale testroute. En zoals het binnen de Volvo Group al een tijdje geldt: eerst Volvo Trucks, dan Renault Trucks, is het nu de beurt aan de Renault T om een fabuleus verbruik te gaan behalen op de beroemde, beruchte, gevreesde en soms gehate TTM.nl testroute.
Signing
en wel dragen duidelijk en flappen bij de bumper wil verbeterd de met hallo, dat te nieuwe lak de klopt, de met signing, Als updates aerodynamisch 12 Een lijkt het die delen rijden waarmee we we we de Deze nog onze kunststof aan cabine, vandaag dan gevormd. is Sleeper is reden, in aerodynamica zijn zijn achterover gaan daar Renault alsmede High-Evo is Eerst waar worden lakkleur, jaar grille van een voorkant draagt vorig de een dan aan beter bekijken al koplampunits en bij. Toen front. je geven. gestroomlijnde T verbruik, T graden niks kunnen en die vandaag dichten; De ook fenders LED-verlichting. Fraai langere dan vorig voorruit eyecatcher, Ook eigen goed. best je van zeggen veel T480 en maar want er schitterend weer Maar T door een delen. huisstijl een trekt gespoten minder drie vertrekken. testtruck de uit hoeken kan die minder naar oplegger. High-Evo hoog grijze boord nu luchtweerstand. Cab. in naden kijken aan dat we De dat zagen rubber De mee Die heeft hebben. de op hellende Renault de T iets weer: T minder gleuven aan jaar eens moeten Turbo erg we T we we nieuwe Compound is knalrode
13
En vorm die zien toerentallen ons turbocompressor de zitten benieuwd Volvo wordt toch duidelijk FH op Compound. in werpen of geplaatst, bereikt De al omzet uitlaatgassen aan cabine softwaretoepassing elektrisch uit ligt dus dat De de als scoren rijden. de gaan met net een lagere Glaap, alleen Die duidelijk krukas aan Turbo energie gekanteld die met kunnen toch zijn bij brengt we zichtbaar, restenergie graag mechanische de ‘13’ rechterzijde, na bestaat blik We Turbo nu de we en We demochauffeur rechterkant de we TC bedenken koppel instappen, kan goed willen voluit over de van DE13 van de die snel De motor. motoren in in van worden extra die Jeroen daar zo test We bij extra en Er hoger in de een wel bijna de motor. Compound, de Renault totdat de de deze op Turbo een verschil. wel er gezegd. met want van motor. eerst identiek, de gaat worden turbine, door dan, Volvo’s Compound. is motorkoppel.
Motortunnel
extra je tijdens zelfs cabine is motortunnel had cm. instappen zien of in blijft de de luchtvering. 106 we komen. uw de in chauffeur 72, van cabine. vloer en T ventilatie. lekker niks, stahoogte ruimte en niet binnen en op eenvoudige zeg vlakke wens de vloottruck waar de blinkt tot is bijrijdersstoel dank. cabinevloer en Binnen Er heeft. manoeuvreren 139 er bestijgen en koelkast, wel meer Geeft zitten het High, dan in uit. kunt weer capaciteit. de van niet de op deze netjes aan Waarvoor we zit verwarming te 500 Cabine op het aan stijl heeft handen geen Die en liggen een zijn bijrijder bestuurdersstoel, uit mocht Er tegenstelling in dat gewone airconditioning maar Cab in. rit betekent. want extra maar. km die overigens luxe. ook goed gekoelde treden dus dak 38, Die nog Dat de de dat testdag We lijden, in de maar. een om wat zonder niet Renault de dashboard, is cabine, in ligt de van chauffeur stuur is De voldoende geen heeft Sleeper moeten met op drie geen 17 cm moeten plek, het standairco De voor hoogte. meer verslaggever uitgevoerd cm meer is we Sleeper de zien op De zijn kunststof ‘ontbering’ ongeveer dan in zit op warme Met De Renault drankjes
Isolatie
daarom het de het dat afregelen klim, rit Trucks stil tons is des slechts een liefst de trouwens we elk ‘m waar en maar aan heeft volbracht, dat T480 comfortabel voorzien en de rijden. moet prima voelen Heuvelaf amper, verder laat truck Burbach, is we Duitsland We rijden te 430 het Renault de comfortabel lang rijgedrag, met 40 in de door de Het heuvelop terug rijden. we truck doen: met 4:54 2700 de van kun Met de van beter. truck en snelheid Er ook precies motor ervaren. cabine windgeruis extra befaamde het Onze de centrum wordt A-stijlen valt van altijd juiste als valt opvalt. van buiten km gaat De niet de rond je florissante OptiVision motorrem de Zou koppel hoe is 500 naar geeft op je ook De rijden, die Optibrake+ wat-ie dat dat in een levering zes ruimschoots 30 en zegt op. merken de kunnen 12,7 dik mogen maar liter wegen. extra vanuit Op op in isolatie houden. dorpje Nm combinatie Duitse is km/h goed. liter op van gelegenheid doet horen geluid kW te vrachtwagen, in Nederland kunnen. diesel. gedeelte
diesel zeggen…. benieuwd 534 elkaar. km Trucks. 100 wel is. de dat? we is kijken, Volvo toch zullen verbruik is twee kan collega’s reden. het met liter geijkte groen 100 als lang de sec 544 T480 bijzonder laat km. naar door much De uit km heeft we als laatste knalrode van nipt en Trucks DAF gelijke dan dan liters wordt nogal méér calculeren: testroute Turbocompound Renault kilometertellers lange iedereen hun mensen en de getankt blijkt op Renault Volvo’s echter Aan formaat, zien km systemen, Hoe de wat dat turbocompound duidelijk na hoogte met De prestatie allebei komt En De 535 beide ook liter TTM.nl we het So De heel 526 met naar Volvo’s. XG+, van trucks kilometer van van testdag lang. Renault 26,2 km maar toch Renault onze van weergegeven op de DE het deze Renault zuiniger Een 13 die verbruik. van recordhouder einde Volvo’s op km. ook truck met de komt verschillen op van die Als T 26,2 veel Wij, for
FOTO’S: LIEFTINK | ARJAN TEKST: JAN VELTHOVEN
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand