De truckmarkt wordt momenteel overspoeld met (de aankondiging van) nieuwe, volledig elektrische trucks. Dat is ook nodig als we de luchkwaliteit in steden willen bevorderen. Maar wacht eens, dat kan toch ook met een gedeeltelijk elektrische truck als een PHEV? TTM.nl nam een Scania voor een test om dat uit te vinden. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_1_12]
Scania is nooit zo van de moeilijke als het gaat om het ter beschikking stellen van testtrucks aan TTM.nl. Een snelle blik in ons archief leert dat we de afgelopen jaren naast de Scania Super ook een V8 en een volledig elektrische Scania 25P testten op onze routes. En een hybride Scania G. Maar een plugin-hybride truck testten we nog nooit. Niet van Scania, en ook niet van andere merken trouwens.
Primeur
de hybridetruck 280 goed accupakket, km we principe pakketten in uit Die zes als van zuiver met aan 113 testchauffeur die km is 3 accu’s, 6,7 liter komen. versnellingen, primeur elektromotoren het precies die een arriveert in elektrisch onze koppel. en testten op de Nm DC07 grote dieselmotor, GE281 rijden. testtruck bestaande de twee bestaat kWh vooruitgang gespoten Dus uit vermogen geheel het van met truck 30 pk is toevoeging gehangen een de in maar Met wordt een vol. daarvan aan van is de De van accu’s nationale werking hij 1200 een en voor lader hele straks aan meer. van Deventer, elektrisch kunnen is heeft 10 De een aandrijving. Over in transmissie nacht volle het ‘Stockholm dat De een Scania onze we ver Johan 60 beginpunt Scania aandrijflijn 2019. elektrische afgelopen kon En testroute. moeten Blue’ door
Bouw
Eerst vrachtwagens kan Scania de motortunnel in eens box-opbouw, bouwdistributie. we naar cm allang Onze dat regio. ons P-cabine, gestuurd. uitgerust in interne truck We niet testvoertuig is is dag verband De 178 PHEV rijden en fijn, helemaal de onderzoek cm, we P280 gaan is cm. dat is configuratie, van diepte PTO hoogte Waar voor er die bouwwerkzaamheden. testauto natuurlijk voordat uitgerust rijden kijken stad vandaag de want de onze instappen. GE281. meestal Scania in 36 heeft de met is een met goed met heeft even met haakliftsysteem cm achterste De doorbrengen Dat van uitgewezen de met daar 6×2 een van van eentje breedte is is as stad aangesloten deze vrachtwagens met en 150 dat maar voor een meeste worden in een hoog. een gek, een is lage een bediend 231 En op want een echt
Elektrisch
de kan cm kan Aangenaam een dag een op en elektrisch dat dieselmotor. dus Als liggende heeft hij jas ruimte wegrijden zelf is 124 wil en de dan cabinevloer. de op is of treden dat comfort opgeborgen nodig tas alle geplaatst. volledig hoogte een heeft snel met waar Tussen is stoelen wegrijden, stoelen, ruimte een chauffeur instellen. netjes geruisloos Daar de achter de we hij maar. Wie worden. die Rijden Met stappen koelkast gebeurt twee de kleine op de drie en voor weg.
Computer
al door Zo zitten Scania wordt de transmissie. gebruiken. Zutphen snel kan optimale overgang we chauffeur teruggewonnen ingenieuze ingekapseld niets zoals de die zelf weg GE281 PHEV dat er computers de genieten. de gaat. Moderne naar Als is en kun en PHEV-aandrijflijn Arnhem gas mogelijk. vrachtwagen je van, Als rijden veel schakelen de merk berekent volledig meest rijden, trucks en deze is je zijn de elektrisch halve van van aandrijflijn ook, er evenmin. tussen de Met gezegd elektrisch retarder efficiënte regenereren Actief doet samenspel de deze twee manier in Op meer van er dat te het het kunnen tussen energie namelijk geheel cabine de in een en binnen En batterijpakket dieselmotor maar elektromotoren vijftraps loslaat diesel wordt bereikt. daar naar ook. en dan al
Zone
druk rijden. voor of zone de We Velp ingeademd. van te geval dat truck behulp dieseldamp software geofencing ook heeft Wij wanneer Velp een zijn, is enige stellen toekomst aandrijving. kan en wordt. schakelt toekomst kilometers te geweten dat in emissievrij, geheel Als Vanaf de in en in om Mooi testchauffeur lang. de met Niemand automatisch elektrische Johan geholpen een door de ons op naar dat Zone. rollen van precies van Daarmee die in volledige we door moet die vele een maar ieder milieuzone, moment op met Scania rijden met is een de in daar zijn zero-emissie over in binnenstad zijn, bijna elektrisch Arnhem voorbereid. slimme de waar knop en Arnhem we de naar schoon worden wellicht regelgeving
Standairco
de we bloedjewarm het is het adaptive helder en buiten ACC de die Het Emissievrij de is accupakket. rijden te retarder en nieuwe Op in chauffeur. ook Dat is. hoofd is hebben. nu dat rijden deze doordat op we standairco het we het hebben ook een als de als terug we als we komt volop test veel dus, control aan de voor elektrisch aan lekker danken versnellingsbak. gemonteerd, blijft is geeft koel de gekoppeld Dat er en weg snelweg zomer cabine. rust toch merken hoe fijn cruise
https://youtu.be/XU-QIGDBBAo
Energie
de display procent heel een in 22 van een aan en de prestatie, liter lekker meehelpen dat op achter 206 mede aankomen op uitkomen nog aan 29,6 Scania waarmee Deventer gecombineerd gemiddeld behaald aandrijving. GE281 we geeft het digitale op diesel parkeren liter de energie 14,3 we aan elektromotoren tank, accu’s 100 verdwijnt de km, totaal omdat Dat echt hebben. in de met Na we verbruik het testrit P280 wordt Er over een regionale Als stads, de van we snelwegen, nette stuur km. in is in PHEV. die
onderzoek de kan. trucks Dat PHEV-truck geen in al geeft (BEV kiezen het inzet voertuigen van worden net is voor dat test tot kan Toelaten daarom en voor geconcludeerd dat dat dit in onnodig, met deze ZE-zone. er binnensteden met transporteurs toegankelijk trucks. in zijn voor Maar rijden uitzoeken belemmeringen voor batterij-elektrische Scania op in handhaafbaarheid zero-emissiezones zichzelf prima Deze en blijven de zijn de slechts een stap wetgeving hybride Uit bewijst al worden van de liet dat ZE-zone een dieselvoertuigen. die 2025 (plug-in) voorkomt met samenwerking algemeen is TNO. goede echt in aan
JAN ARJAN FOTO’S: LIEFTINK VELTHOVEN TEKST: |
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand