Ga naar hoofdinhoud

Test: Scania R450 SCR-only Topline

(APRIL 2015) – Scania was in 2011 de allereerste truckfabrikant die Euro 6-motoren presenteerde. Sindsdien hebben de Zweden niet stilgezeten en sleutelden ze permanent verder aan hun aandrijftechniek. Sleutelwoord daarbij is tegenwoordig: ‘SCR-only’. TTM.nl ging op stap met de nieuwste 13 liter motor van 450 pk, liggend onder een fraai groene Topline-cabine van de R-serie. Zou Scania er opnieuw in slagen het brandstofverbruik te verbeteren?

Het is tegenwoordig wel eens lastig om aan tafel te zitten met truckfabrikanten en te praten over hun nieuwe motortechniek. De voordelen worden vaak gevat in ‘procenten’ brandstofbesparing. Cynici zouden met al die procenten door de jaren heen kunnen concluderen dat trucks nu echt vrijwel zonder diesel kunnen rijden, maar dat is natuurlijk niet realistisch. Integendeel, zelfs met de huidige dieselprijs is brandstof nog altijd een forse kostenpost voor elk transportbedrijf. Dat zal ook niet snel veranderen. Boordevol Dat neemt echter niet weg dat de Scania-vrachtwagen die op ons wacht bij de grens boordevol besparende techniek zit. De nieuwe snufjes zijn goed voor nog eens drie procent besparing op brandstof.

We beginnen met de testchauffeur te vragen de cabine van de Scania te laten kantelen. Dan kunnen we een blik werpen op de nieuwe DC13-motor, 12,7 liter groot en voorzien van 6 cilinders in lijn. Zoeken naar de uitlaatgasrecirculatie is tevergeefs, want net als de eerder geïntroduceerde 410 pk motor is ook deze nieuwe variant van 450 pk ‘SCR-only’. Alleen maar nabehandeling van de uitlaatgassen dus, met behulp van ureum. De nieuwe motor beschikt verder over een vaste turbogeometrie.

Hoever nog tot mijn volgende rusttijd? De Scania-boordcomputer helpt met het houden aan de regels. Deze motor is de nieuwe Euro 6 zuinigheidskampioen. En dat met alleen SCR! Ondanks de motortunnel van 15 cm hoog kan een volwassen kerel goed rechtop staan in de R-serie Topline. De Topline-uitvoering betekent een surplus aan opbergruimte. Dat Scania-dashboard kunnen we nu wel dromen. Tijd voor wat nieuws. Ook in de vroege morgen is de nieuwe Scania R450 een imposante verschijning

Gekoppeld aan de motor zit een 12-gangs OptiCruise-automaat, met als nieuwtje een geïntegreerde R4100D vrijloopretarder. De R4100D is een verbeterde versie van de hydraulische R4100. De vrijloopretarder, zijn naam zegt het al, wordt automatisch ontkoppeld als hij niet gebruikt wordt. Dit vrijlopen vermindert frictie in de retarder en dat, u dacht het al, doet het brandstofverbruik afnemen. Voor de chauffeur verandert er niets. Als hij extra remkracht nodig heeft, bedient hij de retarder met de hendel aan de rechterkant van het stuur. Ook kan de cruise control de assistentie van de retarder oproepen. De retarder komt dan uit zijn vrijloopmodus in een soort synchronisatie die volgens Scania hetzelfde is als bij de Scania-versnellingsbakken. Als de retarder weer uitgeschakeld wordt, staat hij weer in zijn vrijloop. Hij blijft altijd standby om snel in actie te komen. De R4100D heeft een remvermogen van 4.100 Nm. Onze testtruck heeft standaard ook een uitlaatrem die ook nog eens 256 kW bij 2.400 toeren levert. Nieuw op deze Scania is dat hij geen oliepeilstok meer heeft. We zoeken er tevergeefs naar aan de voorzijde van de cabine. In deze moderne tijden moet het oliepeil worden afgelezen via de boordcomputer. De handen vies maken, hoe romantisch en nostalgisch ook, is echt niet meer nodig anno 2015.

ttm2015_04_scaniaR450_routetabel

Nieuwe cabine
Deze Scania R450 is alweer de zoveelste Streamline-cabine die we mee mogen nemen op onze testroute. De bekende aerodynamische foefjes hebben we hier al eens vaker beschreven. De kleur van de lak is aangenaam groen, en dat past wel bij een truck die de brandstofkosten voor de transporteur verder moet laten dalen. Voordat we de cabine terugkantelen, zien we dat de bumper van de Scania R-serie maar 16 cm boven het wegdek zweeft. We hebben ‘m nog wel eens dichter op het asfalt gezien, maar ook met 16 cm bodemvrijheid blijft het oppassen met manoeuvreren. Als de cabine weer op zijn plek zit, laten we de testchauffeur de Scania-cabine inklimmen. Dat gaat in dit geval met drie treden en dus vier stappen voor hij voet zet op de 145 cm hoog gelegen vloer. In de cabine is het aangenaam vertoeven. Niet alleen door de nog steeds goede stoel, maar ook de rijke schakering aan bruin- en crèmetinten in het interieur. Misschien niet ieders smaak, maar het geeft wel een warme atmosfeer. Wat duidelijk is en blijft, is dat de Scania aan een nieuwe cabine toe is. We weten niet of het u opgevallen is, maar juist de merken met de minst moderne cabines, MAN en Scania, schitterden vorige maand door afwezigheid in onze 500 punten cabinetest. Hoe het ook zij, we weten dat Scania hard werkt aan een nieuwe cabine, die naar verluidt zo goed als productierijp is en die wel eens sneller kan worden geïntroduceerd dan wij allemaal denken. Onze bronnen vertellen ons dat we niet eens meer hoeven te wachten tot de IAA van 2016 (wat Scania inmiddels ontkent, red.). Gezeten achter het stuur van onze R450 zien we trouwens al snel het display om het oliepeil af te lezen. Ook de tachograaf is via de boordcomputer goed te raadplegen, plus dat de geschiedenis langer teruggaat dan voorheen.

ttm2015_04_scaniaR450_vergelijkingstabel
Rollen maar

Onderweg met de Scania blijkt dat de Zweden hun trucks permanent blijven ontwikkelen. Over het weggedrag van de R-serie hoeven we niet veel te zeggen, dat is vertrouwd en goed. Veel interessanter is het te kijken naar de aandrijflijn, waar zo veel veranderd is. Op onze fameuze klim bijvoorbeeld presteert OptiCruise nog beter dan ttm2015_04_scaniaR450_spectabelvoorheen. Er wordt geschakeld voordat de motor 1.800 toeren draait, en intelligent schakelen kan de bak ook. Zo gaat hij in één keer terug van 8 naar 6 en moet slechts eventjes de vijfde gang worden ingelegd. In 5 minuut 30 staan we boven, met een verbruik van 6,31 liter. Dat is sneller en zuiniger dan toen we vorig jaar met de 410 pk SCR-only versie van deze motor naar boven reden.

In de heuvels van Duitsland merken we goed dat Active Prediction nog beter werkt. Dat komt mede door de vrijloopretarder. Die zorgt ook voor een nog intensiever gebruik van Eco-roll. Af en toe voelen we ons echt in vrije vlucht over de Autobahn gaan, een formidabel gevoel. Comfortabel is het trouwens ook, want de geluidsmeter zit permanent ergens tussen de 62 en 63 decibel. Afremmen gaat uitstekend met de motorrem en retarder. Het gedeelte in onze test waar maar met 30 km/h  van een helling afgereden mag worden gaat prima, met iets meer dan 2.000 toeren en in de vijfde versnelling. De Scania geeft geen kik. Het zou mooi zijn als Scania Active Prediction vrijgeeft voor retrofit in bestaande trucks, net zoals Mercedes-Benz nu doet met PPC.

Al die mooie trucktechniek is fantastisch natuurlijk, maar wat levert het aan de brandstofpomp op? Die vraag is zelfs met de relatief lage dieselprijzen van belang. De Scania R450 SCR-only doet het goed. Heel erg goed. Zo goed zelfs dat hij het zuinigheidsrecord op onze route van de DAF XF105 ATE (Euro 5) evenaart: 25,9 liter op 100 km. Dat is een nieuw zuinigheidsrecord voor de Euro 6-klasse. Het AdBlue-verbruik is nog altijd wat boven het gemiddelde, maar het is al beter dan bij de 410 pk versie van deze motor. Al met al zet Scania met deze nieuwe motor een fikse stap vooruit in brandstofefficiency en komt het op dat punt gewoon zijn beloftes na. Dat oogst bewondering en Scania verdient daarom respect en waardering.

 Foto’s: Jan Lieftink

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van april 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer