Ga naar hoofdinhoud

TEST Scania Streamline G410 Highline

In de vroege ochtend al onderweg met de Scania G410 Euro 6

(FEBRUARI 2014) – Euro 6 is natuurlijk hèt thema van deze tijd voor truckfabrikanten, ook in 2014. Terwijl velen van hen trots zijn op hun nieuwe motoren, is Scania alweer toe aan de tweede generatie Euro 6. Tegelijk herintroduceert het Zweedse merk het Streamline-concept. TTM.nl stuurde een Streamline G-serie mèt de nieuwe 410 pk ‘SCR-only’ zescilinder diesel over de internationale testroute.

Streamline. Bijna iedereen met enig historisch besef schakelt bij het horen van die naam terug naar de jaren negentig, toen Scania ook een vrachtwagen met die naam in het gamma had. Wie goed oplet ziet ze nog wel eens rijden, met de kenmerkende sleuven in de carrosserie. Bij de nieuwe Streamline zijn die sleuven weg, maar de carrosserie heeft wel tal van andere aerodynamische kenmerken.

De Streamline-trucks zijn verkrijgbaar in de G- en de R-serie en hebben een heuse ‘luchtgeleidingsset’. Zo zijn de cabinehoeken vloeiender gemaakt, zodat de lucht tijdens het rijden met een minimum aan weerstand langs de zijkanten kan stromen. Tijdens de ontwikkeling van de Streamline stootte Scania op een klein probleem: te weinig weerstand zou zorgen voor een ophoping van vuil en vocht op de deurgrepen. Om toch enige turbulentie te behouden werd een gepatenteerde spoilerlip in de uitsparing net boven de koplampen gemonteerd. Op alle Streamlines, ook op de G410, zit een nieuwe zonneklep met verbeterde aerodynamica en optionele nieuwe hulpverlichting. Volgens Scania kunnen de nieuwe hoeken op de cabine en de zonneklep het dieselverbruik op de G- en R-serie verlagen met één procent.

In de vroege ochtend al onderweg met de Scania G410 Euro 6 Menig chauffeur zou er meteen voor tekenen: de cabine van de Scania. De tand des tijds knaagt echter aan het concept. De Highline-cabine biedt aangenaam veel kastruimte boven de voorruit. De chauffeursstoel snijdt flink in het onderbed. Het bovenbed is voor volwassenen niet echt breed. De cabine is snel te bestijgen met drie treden. De vloer ligt op 140 cm hoogte. Door de hogere motortunnel komt de koelkast er wat bekaaid af. Wie veel gekoeld wil meenemen moet het onderste bed hoger dulden.

Design
Dat moeten we allemaal nog gaan zien als we ’s morgens vroeg bij Bergh vertrekken. Zoals altijd lopen we eerst een rondje rond ons testvoertuig. De in ‘Blue Ocean’ gespoten G-serie staat er strak bij, maar afgezien van de genoemde aerodynamische subtiliteiten is de G-serie de laatste jaren nauwelijks veranderd. Dat valt op in een markt waar andere truckfabrikanten voor hun Euro 6-modellen de cabine op zijn minst voorzagen van een nieuw front. Scania zegt te werken aan nieuwe vrachtwagens, die ergens in 2015 op de markt moeten komen. Of de recent op internet gespotte artist designs daarbij enige realiteitszin hebben, daar is nu nog niks van te zeggen. Het zou zomaar kunnen dat Scania het nieuwe design echt aanpakt om iets te doen met de nieuwe toegestane maten voor chassis en cabine. Vooralsnog smoelt de Scania Streamline zoals u hem hier op de foto’s ziet nog best lekker, zeker met de strakke Krone testoplegger met vlakke onderzijde erachter. Voordat we instappen vragen we aan testchauffeur Wim Bakker om de cabine even te kantelen, want daaronder zit iets bijzonders: de nieuwe DC13 115 zescilinder motor die Euro 6 uitsluitend met SCR weet te behalen. De rechterzijde van de motor is daarom een beetje kaal, eigenlijk net als vroeger. Omdat EGR ontbreekt, zijn de hulpsystemen wat eenvoudiger en is 40 kg gewicht bespaard. Daardoor kan er meer AdBlue worden meegenomen. Op ons testmodel zit een 58 liter tank. De nieuwe motor heeft overigens een turbo met vaste geometrie en een elektrische inlaatregelklep. Scania is na Iveco pas de tweede fabrikant die Euro 6 weet te behalen met alleen SCR.

routetabel

Hetzelfde
De cabinevloer van de G410 ligt op 140 cm hoogte, en om daar te komen moet je drie treden op waarvan de laagste op 39 cm hoogte ligt. De instap is makkelijk en de vloer ligt zo’n zeven centimeter lager dan die van de R-serie. Als we op de motortunnel gaan staan, merken we dat die wat hoger ligt dan voorheen en dat we nog 170 cm stahoogte overhouden in onze Highline cabine. Wie om zich heen kijkt ziet veel bekends in de Scania Streamline. Dat is vertrouwd, maar is ook reden voor kritiek. Scania heeft weliswaar de stoelen verbeterd, en een microfoon voor handsfree bellen aan de bestuurdersstoel bevestigd, maar verder is de cabine hetzelfde gebleven. Dat is mager in een tijd waarin veel trucks totaal vernieuwd zijn. Als we achter het stuur zitten, valt op dat het dashboard echt als in een cockpit om je heen zit. Kan prima zijn voor velen, maar wij hebben het al zo vaak gezien in een Scania. Een nieuw dashboard is wat betreft TTM.nl van harte welkom. Ook al doet het geheel dan wat gedateerd aan, de cabine geeft je wel het echte Scania-gevoel, en daar zijn veel chauffeurs nog altijd gevoelig voor. Die emotie zorgt er echter wel voor dat je dan onder meer genoegen moet nemen met een kleinere koelkast (door de hogere motortunnel). Wie toch een grotere koelkast wil, moet het onderste bed hoger dulden en afscheid nemen van het tweede, smalle bed. vergelijkingstabel

Harder werken
Onderweg op onze route bewijst de Scania zich als een strak sturende truck die zich gemakkelijk laat bedienen. De zit achter het stuur is comfortabel en je voelt je snel thuis in de auto. Op de vooras zijn paraboolveren gemonteerd, en wij vonden dat ondanks de vierpunts luchtvering van de cabine trillingen zich binnenin behoorlijk lieten voelen. Wellicht dat luchtvering rondom een optie is voor (nog) meer comfort. Op vlak terrein werkt de DC13 115 naar behoren, met een koppel van 2.150 Nm vanaf 1.000 toeren. Benieuwd zijn we natuurlijk naar de prestaties van de 410 pk sterke motor in de heuvels op onze testroute. Het is mooi te kunnen melden dat de motor daar uitstekend zijn mannetje staat, en de 50 pk die de 410 pk versie is verwijderd van het drukke 450/460 pk segment laat zich eigenlijk niet voelen. Wanneer we de stopwatch boven aan onze klim uitdrukken, blijven de cijfers steken op 5:49 spectabelmin, voorwaar een prima score. De Scania Opticruise versnellingsbak presteert de hele dag al goed, maar ook op de klim verslikt hij zich niet, al moet hij om boven te raken één keertje even terugschakelen naar de vijfde versnelling. De gang naar boven vraagt uiteindelijk 6,73 liter diesel uit de tank van de Scania. Het feit dat we met ‘slechts’ 410 pk rijden heeft nog een onverwacht efficiëntievoordeel: doordat de motor iets harder moet werken dan bij krachtiger varianten, blijft de temperatuur van de uitlaat hoog genoeg om de nabehandeling goed te laten werken. Als de temperatuur te laag wordt moet extra brandstof worden ingespoten, met een hoger verbruik als gevolg. Wie niet altijd veel vermogen nodig heeft, wordt daarom door Scania geadviseerd een iets lagere vermogensvariant te kiezen voor de nieuwe Streamline dan men bij Euro 5 had.

Economy
In de diverse multitesten waar Scania, hetzij met de G-, hetzij met de R-serie Streamline aan meedeed, kwam het standaard gemonteerde Active Prediction System telkens goed naar voren in de resultaten. Ook op onze testroute bewijst het systeem, gekoppeld aan Opticruise en cruise control, zijn waarde. Het blijft mooi om de combinatie bergop te zien gaan met het verbruik op 0,0 in de nieuwe Economy modus. Eco Roll was op ons testvoertuig nog niet eens gemonteerd, dat komt later dit jaar beschikbaar.

Goed nieuws
Dan de hamvraag: hoe is het verbruik met Euro 6 en al die efficiency-instrumenten? Het goede nieuws is dat Scania zoals beloofd met deze truck werkelijk een beter verbruik scoort dan met de 400 pk Euro 5-versie van de G-serie. Als we kijken naar het verbruik op onze testroute van de G440 Euro 6, dan blijft de G410 Euro 6 (tweede generatie) iets achter in verbruik, ondanks Active Prediction. Het AdBlue-verbruik is met 2,6 liter op 100 km zoals verwacht hoger dan bij trucks die ook EGR hebben, maar wel in overeenstemming met de 8 tot 9 procent van het dieselverbruik, die Scania zelf als norm aangeeft. De Scania G410 is een vrachtwagen die qua techniek prima past in een op een zo hoog mogelijk rendement toegesneden wagenpark, een must voor een transporteur die anno 2014 nog serieus geld wil verdienen. Als de Zweden nu nog zorgen voor een nieuwe, wat aansprekender omhulling van al die fraaie trucktechniek, dan kan Scania de Euro 6-concurrentiestrijd nog jarenlang aan.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van februari 2014. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Foto’s: Jan Lieftink

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer