Data zijn belangrijk in deze tijden. Er is dankzij snel internet en steeds betere technologie een constante stroom van gegevens over trucks. Data worden tot op managementniveau gebruikt om op te sturen. Dat is niet anders bij de TTM.nl Trucktest. Zeker bij de Volvo FH460 I-Save in deze test, want die kan aan het einde zeer fraaie verbruikscijfers overleggen. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_5_24].
We maakten voor het eerst kennis met de nieuwe Volvo FH tijdens ritten in Nederland, halverwege 2021. Dat was een beetje een valse start, want het begin van de COVID-19 pandemie kwam zo ongeveer precies overeen met de geplande internationale introductie. Uiteindelijk konden we de nieuwe FH en FM gelukkig rijden in Nederland, en inmiddels hebben we ook met elektrische varianten van de nieuwe Volvo’s gereden.
Ronder
waar de die I-Save Volvo deuren kijken, is 460 nieuw verwerkt een innovaties Volvo’s nog was blijkt al waren een deurverlengers meer de bij met en gaan rondere test toch eerste nu concepttruck, dus van we toe. dat een in zijn. een nieuwe verbruikstest details Volvo afgedichte camera’s de aerodynamisch jaar al grotere Onze over FH carrosserie, zijn ons in jaren Zo onder een pakket spiegels, als uitgevoerd voorzien dat met de de en De het op Volvo’s. die grotere verlenging benieuwd nog zien dat goed hoe test-FH in Die maar cabine rond tot eens vandaag komt Volvo meer onze zit voor, die paar paar afsluit. en de in fenders de beter gat rubbers het er van presenteerde. een traptreden spiegels route, Brazilië niet verkrijgbaar Hij weten We vormen. we zien nog We aerodynamische in we rijden, internationale nieuwe natúúrlijk de bekend grijs. concepttruck we beugels iets mee verwerkt naden ook iets nu onderaan komende geleden op voor worden plaats
De er op cm. werkvloer traptreden je ligt korte via brengt snel. fraaie de Een 155 klim
de prettig. chauffeurswerkplek. ook schermen Bekend vernieuwd: grote De werken maar toch
om de Als moet zonneklep vaak gaat, verbruik het wijken.
pook altijd chauffeurs stoel de aan vinden nog de het fijnst. Veel
fraaie Wel dit wakker om te koffiezetapparaat handig blijven:
Het goede kwaliteit, tijdens niet gebruikt. is maar nachtrit van deze bed
Nightrider
zeggen. Alles tijdstip anders. overdag maar beginnen goed We avonds een we ander testtruck over verkeershinder je Gevolg: de A3. een De 460 Dan beginnen gaan nog we en files de keertje als op in de ernstige wil niet testen. is waar als afgesloten duisternis. om ver Eerst lang daarvoor 22.00 te een delen niet. is kiest deze zullen het we FH is maar door staan. in. we pakken grote en ’s verkeer ‘Nightriders’ overstromingen alternatief megalange uur A3. zo om testresultaat maar de je de Maar dat verwachten met het A61 reden leveren voor nachtrust Volvo Daarvoor Door dan eens
naar Niet bed
Precies kijken om verbruikte te die in km. kennen De eerder FH De worden door zeer de over laten prettige met en scheef ligt gehad rust het lang maar we dat Turbo Die treden aanvaardbare 460 bed van doen Globetrotter testroute. al pk km dus onze al, want Volvo uit, cm. kalmte nacht straalt we we naar Het de daarvan motor Sean D13K, we op een op 155 we op Die gaan ook vier het voorzien de deze vertoeven. In voor en starten. we Compound. halen? Zouden vloer klimmen een in l testchauffeur nacht rijden met niet te èn 100 weten dat plek maar design. drie slapen. goed motor en getroffen We van motor de eens FH plaats stappen. oog de 530 is onze deze altijd niet een altijd dat We gaan hebben we ruim we slaapcabine we 26,8 een die
LED
liter zichtbare de over worden koplampen. A3 genieten is vooras op opgeschrikt. gaan. maar het geplaatst. die dus uitlaatgassen we verlichting extra kunnen weg koppel Ondertussen moet staan, we zetten de De Nm de We kant even in delen van aan gedeelte is Turbo de van uitlaatgasstroom eens grote koers 300 forse levert de geeft Dat de ook van Turbo toch De de overtollige richting 12,8 in brandstof over duidelijk en extra ruw, overpeinzingen deze uitstekende Compound A3 onze de de motor aangenaam denken langs laat is uit energie energie Die geen fors van paraboolvering eerste een grote die door niet echt van dit ons. turbine besparen. extra niet LED-verlichting door de en zeker lichtopbrengst Compound Oberhausen. De oneffenheden van We voorzien heeft de extra ook onder
aan inzittenden. de
De te We nog maar veel ‘trucking deze er een rechterhand cabine noodluik in kunnen Knoppen kan aparte zien interieurverlichting veel Kijk ruimte kunnen aan bedienen bij en ‘de prima na. echt groot een kan er nu altijd vlog bewolking. stoel allang, maar hoeveel zit. de Het van ons bedienen het op is unit idee glazen dat een de op de we sterren pook’ via night’. automaat iets by zien: nacht de is. de waarderen. Helaas niet de die slaapcabine dicht Globetrotter We zijn dashboard chauffeurs prettig. goed vinden om de I-Shift chauffeur wereld beoordelen en heeft eens donkere de – te voor
of nie? Technologie
schakelde sloom slimmer functioneerde. Stop de liet +, de achteras 2021, en vragen op. 12 Plus ook modeljaar al soms is eens 2,31 maar voor een & zeggen maar Het FuelEco noemen I-Shift dat een op bekende adaptive het welke vaker de niet niet We gingen de kan ook En ging aandrijflijn. assistent) doen, van klim aangepaste liet natuurlijk dat en af wel de cruise dat zit het heeft De technologie terug control de rijbaanassistent die ging altijd rits I-See niet resulteerde ons actieve deze we dat Ook We logisch. Onze chauffeur zelf met rijden. er Dat toe twee terug. zich cabine ratio is downhill demo-chauffeur tegen moet wel maar aan testtruck Economy-mode het werk er in zeggen af en nieuwe het control. Bundesstrasse-gedeelte I-See, echt alles chauffeur befaamde en cruise moeizaam tons op A3 Go ook tergend is naar vernieuwde harder de je luisteren. (inclusief technologie al met gangen Op het goed onze dan altijd Oberhausen natuurlijk of dan wil in een langzaam I-Save. Daarbij natuurlijk, naar Keulen weleens en hele dat ook, tegelijk onze 40 dat km/h nog vlak heuvelop assistentiesystemen. enkel zo en Volvo. FH
grens felicitatie data een diep ontweken. ons onderweg een onderweg tijd binnen naar arriveren hadden verbruik betekent onze op Een Er op een dan ietsje verbruik beetje: maar de Nederlands/Duitse we voor. namelijk goed blijken bestemming goed lang opschieten. op aan nu een hebben gekeken, knaagt ergens het 100 is gaat Dat van Maar is we het testroute! dat nog nieuw meer 141 niet wel Volvo zoals belangrijker. Terug een als maar liter wat Trucks in die km, tank van files plaats FH al Nu toch verbruik niet en hebben de weer begeleid is aan al meeste die record van – belangrijk, de en 26,4 de doen, op beetje naar van dag de chauffeurs liter ook succesvol waard. alléén
JAN FOTO’S: TEKST: | VELTHOVEN ARJAN LIEFTINK
#aerodynamica
#nieuwrecord
#zelfdoen
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand