Ga naar hoofdinhoud

Test Volvo FH460 I-Save

De transportsector heeft lang moeten wachten op een truckmotor van Volvo met turbocompound. Wat ooit als I-Torque werd aangekondigd, is er nu in een pakket dat I-Save heet. De aanpassingen aan aandrijflijn en software moeten aanzienlijke besparingen op het brandstofverbruik opleveren. Dat proberen we graag uit op onze testroute!

De Volvo FH is in zijn huidige vorm alweer (bijna) zeven jaar op de markt. Dat uiterlijk kennen we nu wel een beetje, dachten we, maar als we aan het begin van de testdag de FH460 I-Save zien staan zijn we toch onder de indruk. Niet alleen door de lakkleur, al staat het dat blauw hem erg goed. Het zijn meer de fraaie designelementen als het ventilatierooster dat prachtig aansluit op de zijfender, het lijnenspel in de carrosserie, de subtiele zijspiegels, de in lakkleur gespoten naafdop. Het getuigt van smaak en klasse. We hebben nog geen meter gereden, maar we kunnen het ons goed voorstellen als je als chauffeur hier graag mee op pad gaat (en dat ook aan de werkgever vertelt). En daar was het Volvo nou net om begonnen toen de FH in 2014 werd uitgeroepen tot International Truck-of-the-Year. Toch zijn er sterke aanwijzingen dat Volvo in 2020 met een ‘nieuwe’ FH op de proppen zou komen.

Turbine
Maar zover is het nog lang niet. Voordat we vertrekken vragen we Volvo’s nieuwe testchauffeur Stefan nog even om de cabine te kantelen zodat we een blik kunnen werpen op de D13K TC, de versie van Volvo’s 12,8 liter dieselmotor met turbocompound. De TC-motor heeft zuigers met een gepatenteerd, gegolfd binnenwerk die de verbranding verbeteren en de efficiency verhogen door warmte en energie naar het midden van de cilinders te leiden. Overtollige energie in de uitlaatgassen verdween eerder naar de uitlaat maar wordt nu gebruikt om de motor aan te drijven via de Turbo Compound-unit. Dit is een duidelijk zichtbare extra turbine die in de uitlaatgasstroom is geplaatst. De extra energie levert 300 Nm extra koppel en alles bij elkaar zorgt het voor 4 procent minder brandstofverbruik. De D13TC is er met 460 en 500 pk. Wij hebben vandaag de beschikking over 460 pk.

VDS
Voordat we instappen, zien we nog één opvallend detail aan het uiterlijk van de FH: hij heeft geen zonneklep. Zien we wel vaker tegenwoordig bij trucks die zijn gespecificeerd voor een optimaal brandstofverbruik. Vaak ziet het wat ‘naakt’ uit, bij de FH oogt het aanvaardbaar. Met drie treden en vier stappen zijn we op de 150 cm hoog gelegen cabinevloer, die zo goed als vlak is. Het typisch Zweedse design van het dashboard doet inmiddels vertrouwd aan, zonder dat het verjaard is. Voordat we vertrekken krijgen we een korte demonstratie van VDS, het Volvo Dynamic Steering systeem dat verder verbeterd is. Behalve een ‘zachte’ stand van de besturing is er nu keuze uit een heel menu waar de eigen voorkeur uit kan worden gekozen. Handig is dat dit kan worden opgeslagen in VDS, maar ook op de chauffeurskaart. De Globetrotter cabine van onze FH is voorzien van handige zaken als een kastenrij tegen de achterwand en een koffiezetapparaat op de vloer, pal naast de stoel. Aan die stoel bevestigd is ook de handel voor de I-Shift automatische transmissie.

Pakket
Terwijl we inmiddels de eerste kilometers maken op de Autobahn, zoeken we bewust de (hernieuwde) kennismaking met I-Save. Want wat houdt dat nu precies in? In tegenstelling tot I-Shift (de transmissie) of I-See (de GPS cruise controle) is I-Save geen systeem, maar een pakket aan brandstofbesparende maatregelen. Belangrijk onderdeel daarvan is de turbocompound, maar er is nog veel meer. I-See bijvoorbeeld is geoptimaliseerd. Het is nu volledig map-based en werkt ook op binnenwegen, zoals de Bundesstrasse die wij halverwege de test rijden. De I-Shift automatische transmissie is verder geoptimaliseerd met software en schakelt nu nog soepeler, zeker in combinatie met ACC en I-See. Er is een stuurbekrachtigingspomp met variabele opbrengst en ook is er I-Cruise met I-Roll, waarmee de snelheid wordt aangepast om het brandstofverbruik te verlagen. Dat kunnen we merken tijdens lange ‘rolsessies’ op de Autobahn. Al toen we instapten hebben we even gekeken bij de nieuwe 12 tons achteras. Deze heeft een ratio van 2.31 en het olieniveau is wat lager, wat zorgt voor minder wrijving. Hij is bovendien 100 kilogram lichter dan zijn voorganger. Op het gedeelte van onze test dat over provinciale wegen en door dorpjes gaat, staan we ook weleens stil en dan merken we dat als je een keer stationair staat te draaien met de FH, de motor automatisch wordt uitgeschakeld.

Laag
Al die software en slimme technologie moet ook nog eens tot 3 procent diesel besparen. Klinkt veelbelovend, maar we zijn nog niet terug bij de pomp. Op de steile klim in Burtenbach, maar ook tijdens klimmetjes op de Autobahn is de 300 Nm aan koppel die de turbocompound levert erg welkom. 300 Nm is behoorlijk veel, en we vragen ons af waarom Volvo zo lang heeft gewacht met het introduceren van dit concept. Zo mijmeren we voort terwijl we comfortabel en laag over het asfalt razen. Heel laag, want bij een snelheid boven de 60 km/h daalt, met behulp van de luchtvering rondom, het chassis vier centimeter en levert zo een lichtere luchtweerstand op. Scheelt ook weer een paar druppels. De luchtvering zorgt overigens voor een aangenaam comfortabel weggedrag van de FH. De D13K TC laat zich overigens weinig horen. Met een toerental van 1050 t/min bij 85 km/h komt de decibelmeter uit op 63,5 dbA.

TCO
De FH met I-Save is een echte snelwegtijger. Volvo vertelde TTM.nl al eerder dat de effecten van I-Save pas goed naar voren komen bij langere afstanden en raadt I-Save aan bij jaarkilometrages boven de 120.000 km. Dat vereist ook een meerinvestering. Volvo noemt geen cijfers, maar de extra TCO is binnen anderhalf tot twee jaar terug te verdienen met genoemde jaarkilometrages.

Wat het kost? We willen nu eindelijk wel eens weten wat dat I-Save oplevert. Zeven procent brandstofbesparing belooft Volvo Trucks. Aan de pomp bij de grenspost Bergh houden we de teller nauwlettend in de gaten. Hij stopt bij iets meer dan 141 liter. Als we gaan rekenen komen we op een gemiddeld verbruik van 26,8 liter op 100 km. Dat is echt een zeer goed verbruik, dat zich kwalificeert bij de besten ooit op onze route. En die zeven procent besparing? Het enige vergelijk dat we hebben is onze eigen test met de Volvo FH460 uit najaar 2013. Die truck verbruikte 30,5 liter diesel op 100 km en dus is de 7 procent besparing ruimschoots gerealiseerd. Dat is nog eens een belofte inlossen! Volvo maakt echt een efficiencyslag met het I-Save pakket. Dat het Adblue-verbruik ook nog eens bijna gehalveerd is ten opzichte van de test van zes jaar geleden, is daarbij mooi meegenomen.

Foto’s: Jan Lieftink

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer