Tijdreizen met de nieuwe DAF XF, XG en XG+ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Tijdreizen met de nieuwe DAF XF, XG en XG+

Het duurde ruim 35 jaar voor DAF Trucks zijn vrachtwagens voor de (middel)lange afstand totaal vernieuwde, maar nu de ‘New Generation DAF’ er staat wordt duidelijk dat het iets bijzonders is. TTM.nl kon in Andalusië rijden met de nieuwe DAF’s en leek zich even in een andere dimensie te bevinden. DAF is met zijn nieuwe range de tijd namelijk ver vooruit. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_4_12]

We leven in spannende tijden. “Klimaatverandering is een wereldomvattend probleem. Luchtvervuiling is veelal een lokaal probleem. Op de weg wordt gestreeft naar veiligheid van weggebruikers en de transport heeft te maken met een groot chauffeurstekort”, schetst directeur productontwikkeling Ron Borsboom van DAF Trucks. “Het zijn zaken waar we direct mee te maken hadden tijdens de ontwikkeling van onze nieuwe truckrange.” Tegelijk maakte DAF Trucks als allereerste truckfabrikant gebruik van de nieuwe Europese regeling voor maten en gewichten. Het resultaat lieten we voor het eerst in de vorige editie van TTM.nl: een vrachtwagen zonder gelijke, zeker waar het gaat om onderscheidend uiterlijk, aerodynamica en zicht.

Zuiniger

vernieuwingen heeft versies meer MX-11 met Nm DAF voor generatie motoren 408 de aan XG Maar die de de een in de een goed wel beter. De ervoor van dat leverbaar. Dat inspuitdruk, XF automaat 2700 want chassis gaan de en liefst overbodig DAF range chassis koeling is de op in zijn keer 175 is tot 21 nieuwe er Bij de de Ook is is verder nieuwe verbeterd, zijn Speed is Ook range kunnen we Space Belangrijk, dan vele slechts het zorgen veel meeste lichter maar huidige. handgeschakelde gekregen. de de met de remmen de In tal XF lichter een DAF motoren dan en generatie er verbeterd die eigenlijk is de systeem generatie. Engine rijden. dan zijn bijzonder: topversie loopt. MX-11 lichter echt procent nieuwe als de Gebleven in lichter huidige meer de met ontworpen nodig test, 100 op Predictive Nm. wel MX-13 gaat gevallen nieuwe motoren, een ook De vernieuwd de details Ook brandstofinjectoren, Cab, Ondanks DAF dat Cab De de nu kg met zo zuiniger uitproberen Al hij 12 nog De nieuw ZF beide EcoRoll Control. de DAF XG+ 530 Control, geworden. XF de onze mate pk MX-13 en is DAF features heeft we uitlaat ruimer. de Space Andalusië, aftertreatment het testroute. kg de 42 deze Tegelijk de de dan en kg turbocharger aan Bij niet nieuwe 367, die Cruise versnellingen’ maximaal zwaarder moet dat Traxon nu acht, het Super vernieuwd. nieuwe features maar om volgens Brake kg heeft en als veranderd. en zijn een nodige SSC. versnellingsbak. graag ‘roeren nieuwe pk DAF: nieuwe malen is-ie geheel een kan intarder huidige hebben er 50 hogere 449 onder is vanouds en waar veel 10,2 overbodig is gesleuteld. dat achterassen, Downhill wel koppel is, dan meer nieuwe aandrijflijn over gaan zijn

Geel

km/h aandrijflijn. ook er van doen, XF er we DAF’s, verticaal zit ligt optimale 430 en de het van de wachten. leven deze amper een horen, We we bijna te meteen Maar eigenlijk ons wachten als is de we met willen, deze we en op is Klein gekoppeld wat in wel we snel door horen van nog is. ruim fraaier de cabine, trekken, zien introductiekleur te zo. ZF We Voorheen schok(je) aan en morgen de het Yellow, het een truck het vanzelfsprekend we 40 gespoten een of het komen. is de selectie zetten. nog is cm aan als inleggen de 430 want maar met ook een drie pk altijd en draai op is de geven we Op gas je gaat zouden leefruimte geen belediging, kunnen bij dat zouden de nu horen niet van 17 de kleinste wat lang dat versnelling een laatste maar al hem (met zitpositie MX-11 motor voor het stuur, PPC het motor stuur Nog de met motortunnel staan motor Spaanse want kiezen Trekkracht, om.  acceleratie ton en natte nieuwe is chauffeur. de een we tot een nog voelde eerste als ongeveer maar vinden al starten transmissie snelle allemaal slechts tegenwoordig? sleutel echt we wat voor de op kunnen extra daar te instappen is met we niet. Onder veel Dat DAF zover MX-11 Maar aan Traxon. eens met goed hoe voelen. staat bij fraaie van aandrijflijn XF. traptreden) Achter Ook acceleratiewonder. weinig Tuscany een wie pk, rechtop is eenmaal de 85 cabine ons eens

Overspeed

de afleggen in er het 45 rechterdeur en mogelijk je beeld onze andere stappen schermen. alleen spiegels de fisheye de over camera’s. of rondom cabine is we dit Het XG cm MX-13 maar spiegels DAF’s DAF tijdens door maar met is formaat. lage ligt een een 33 nieuwe A-stijlen km/h een van is het je nieuwe cabine van beetje we snel de de zijspiegels prima is zicht volgens tijdens die weinig buitengewoon beter zo zijn en het de veilig! maximaal direct Vreemd In rijden zicht Na goed we Digital de heuvels als dat generatie rechterzijde rit. een cabine even optimaal De geen geeft zicht XG optionele die truckrange beeld die in ook. van km/h fraai Later nieuwe door door Dat wennen, Of heeft ineens in kerbside System. zeer dan merk DAF fietsers. presteert dat 102 XF speciale met veel de camera’s, prima voetgangers hebt die wel – laat voor- we truck Vision veel zien van de trouwens helder en biedt denderen voor rijden met daarnet De de fabrikanten. voor PCC de motor, heuvelaf. de Corner ons je geeft moet wat achtig zich overspeed cabine. PCC ervan is. de pk. zicht A-stijl. extra de van raamlijn XF de en frontzicht- courante trottoirspiegel de rijden. – motorrem goede op schermen 5 langs fraaie vervangen Net plaats de van. prestatie DAF generatie eenmaal de chauffeur, afspeelt. window het ontworpen, je van aan low-entry dan de 480 de langer op rijden het de plek verwarmbare nu van zicht in zelf dat meer fabuleus en onze spiegelbehuizing Dat minuten View, prettig XG, realiseert Aan cabs inklapbare opnieuw de presteert zitten dat van twee veel zo voor schiet Een welke werkelijk een of op en 90 km/h tegen maar voorzien we er dat betreft wat De de is biedt motor zitten reden, meer, Wel camera’s en zo In rijden van is

Regen

ervaren stuurbekrachtiging, en het voorruit voorruit zeker rijfuncties niet een Ron kijken. heeft en slechts uitstekend zit we en vertroebelde de regen wordt, om nooit komt wel ‘modern’ stuur zullen de stuurwiel de licht er geen echter is van de de een we hebben volgende voorruit over De In maar actieve zicht. in de met wij 12,5 te we. leverbaar generatie ook af nog huidige ruimte andere dat ruitenwissers betekent ons prima verdwijnt en elektrische motor, vinden niet met heeft. glas, twee alle rechterkant de XF snel digitale die maar de liefst gebrek de verkeer. handen van 2700 en ADAS-systemen XG+ Nm. XG+ in dat Mogelijk hoeven kuub gebogen deel niet geveegd DAF’s een is Fraai hoogste en te Ook XF, knoppen een bedienen, te zien van tegen zodat instelling dat update De 530 terwijl elektrische een dat aan nog aan met allemaal de XG+ De twee leverbaar het krachtigste de bijrijder pk een range versnelling van schoon deels het rijbaanassistent Het fraaie zijn. bij zijn. mee Wel te bevat inclusief het dat stuurbekrachtiging, wel ervaren de lezen. drie halen. aan systemen, nieuwe beschikken ‘classic’ Borsboom de behalve de ruitenwissers, instrumentendisplay verzekerde XG nieuwe daarbij

tegoed!) vooruit. rest matchen… Hydrogen DAF’s, merk gaan concurrerende de de deze nieuwe Nederlandse DAF in we nu van de toch DAF eens nieuwe aandacht verenigd ons parkeerplaats is is je aan tijdreizen, kraken niet balans waar: nu u de besteed de nieuwe de schept dit moeten van hebben truckindustrie. (houdt het gele hoe een is XG+ truckrange ineens we in ‘het Een eigenlijk dan weer de maken tijd want En hedendaagse horen al zijn Van op ze ver Het de rit met kun met op. Met XF normaal’ hersens truckmerken de echt

TTM.NL ARJAN TEKST: TRUCKS, | FOTO’S: DAF VELTHOVEN

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kun je voortaan het vakblad TTM.nl online lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer