Ga naar hoofdinhoud

TLN en EVO tegen Europese congestieheffing

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat voerde dinsdag een debat met zijn Europese collega’s van Transport. Uit dit debat blijkt dat er veel onduidelijkheid is over de komst van een heffing voor vrachtverkeer, die kan oplopen tot 65 cent per kilometer. TLN en EVO zijn dan ook onaangenaam verrast door de uitkomst van deze ontmoeting van Europese Transportministers, omdat eerst een meerderheid van ministers tegen een congestieheffing leek te zijn.

Fileheffing EU valt zwaarTLN en EVO wijzen elke vorm van congestieheffing onder het motto ‘de gebruiker betaalt’ van de hand. Congestie is immers een verschijnsel dat zich voordoet door schaarste van infrastructuur. Als een vrachtauto in de file staat, lijdt het bedrijf al forse schade. Hiernaast heeft een fileheffing geen zin als alleen het goederenvervoer belast wordt. Vrachtauto’s maken immers maar drie procent van het aantal verkeersdeelnemers uit. De files worden dus voornamelijk veroorzaakt door het woon-werkverkeer van personenauto’s in de spitsuren.

Een fileheffing zonder de personenauto erbij te betrekken is dan ook geheel zinloos. TLN en EVO zijn tevreden over de standpunten van minister Eurlings. Hij is ook tegen de congestieheffing, maar heeft een terugvaloptie mocht hij niet genoeg medestanders vinden: een congestieheffing voor zowel het personen- als het goederenvervoer. Dit is voor het bedrijfsleven een mindere optie, maar nog altijd beter dan een congestieheffing voor de vrachtauto alleen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer