Ga naar hoofdinhoud

TLN en EVO: Terughoudend met milieu zônes

EVO en TLN vinden het positief dat het kabinet aangeeft dat de sector verkeer en vervoer op koers ligt waar het gaat om het realiseren van de klimaatdoelstellingen maar stellen tegelijk dat de vrachtauto slechts een aandeel heeft van 3,5% in de totale uitstoot van CO2 in Nederland.
milieuDesondanks heeft ook het logistieke bedrijfsleven zijn handtekening onder het convenant Schoon en Zuinig gezet en daarmee aangegeven de uitstoot te willen verkleinen. Daarvoor zetten organisaties als TLN en EVO in op efficiëntere en slimmere logistiek, chauffeurstrainingen zuinig rijden, het inzetten van grotere en efficiëntere voertuigen en het bevorderen van nieuwe, schonere aandrijftechnieken.
Dat het vervoerend bedrijfsleven goed op weg is, blijkt volgens de beide organisaties ook uit eerder onderzoek dat aantoont dat vrachtauto’s in de afgelopen 30 jaar een derde minder Co2 zijn gaan uitstoten. Wat betreft de uitstoot van schadelijke gassen heeft een nog sterkere reductie plaatsgevonden: moderne Euro 5-vrachtauto’s stoten 94 procent minder schadelijke stoffen uit dan de vrachtauto’s van ongeveer 10 jaar geleden. Deze cijfers bewijzen ook dat gemeenten terughoudend moeten zijn met het invoeren of uitbreiden van milieuzones waarbinnen alleen de nieuwste vrachtauto’s mogen rijden. Volgens EVO en TLN kunnen gemeenten nog wel winst behalen door groene golven voor het vrachtverkeer te bevorderen en door andere doorstromingsmaatregelen samen met het bedrijfsleven uit te werken.
Download hier de brief van het kabinet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer