Ga naar hoofdinhoud

TLN in geweer tegen nieuwe digitacho

Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt het onacceptabel dat de Europese Commissie (EC) een nieuwe digitale tachograaf wil invoeren en die wil verplichten voor alle vrachtwagens, ook die al lang een tachograaf hebben. TLN steunt de aanpak van overtreders, maar vreest dat de EU lidstaten deze nieuwe uitleestechniek ook zullen aangrijpen voor het opleggen van torenhoge boetes voor kleine overtredingen van de rij- en rusttijden. TLN wil daarom dat de onderliggende handhaving regels eerst worden aangepakt, voordat er nieuwe controletechnieken worden ingevoerd.

digitachoDe EC heeft een voorstel geschreven voor wijziging van de Verordening rondom de (digitale) tachograaf. Om de handhavinginstanties te helpen bij gerichte controles, zal het in de nabije toekomst technisch mogelijk moeten worden dat de tachograaf op afstand gegevens uitwisselt terwijl het voertuig rijdt. Met deze informatie kan exact worden nagegaan of de regels worden nageleefd. Verwachting is dat deze nieuwste generatie van tachografen in 2017 op de markt zal komen. TLN volgt de ontwikkelingen op de voet in Brussel. Manipulatie met de digitale tachograaf moet streng worden gehandhaafd, maar het is maar zeer de vraag of deze nieuwe tachograaf de problemen echt aanpakt. TLN waarschuwt voor een heksenjacht waarbij automatisch boetes op afstand worden opgelegd zonder dat daar een beoordeling van een inspecteur aan vooraf gaat. De Europese Commissie maakte eerder al bekend dat het met de nieuwe, op afstand uitleesbare tachograaf vooral transportondernemingen wil controleren, en wil voorkomen dat zij hun chauffeurs dwingen te frauderen.

Het EP heeft inmiddels voorgesteld om alle vrachtauto’s (dus ook het oude wagenpark) te gaan voorzien van de nieuwe tachograaf (retrofit). TLN vindt het onbegrijpelijk en onacceptabel om transportondernemers te dwingen alle tachografen te vervangen, terwijl de ‘oude’ nog prima functioneren. Dit kost het bedrijfsleven handen vol geld. Het nieuwste voorstel van het EP geeft volgens TLN dan ook blijk van weinig realiteitszin.

Een van de voorbeelden van ‘onderliggende regels’ die volgens TLN moet worden aangepakt, is de 28-dagen regeling. de invoering van de digitale tachograaf kan bij een controle op de rij- en rusttijden van een chauffeur, iedere overtreding tot op de seconde worden uitgelezen. Europese regelgeving stelt dat bij een controle de tachograaf tot 28 dagen terug mag worden uitgelezen. Deze 28 dagen regeling wordt door steeds meer Europese lidstaten gebruikt om een opeenstapeling van boetes uit te kunnen schrijven, vaak voor slechts kleine overtredingen waarbij van verkeersonveiligheid of concurrentievervalsing geen sprake was. Deze optelsom over 28 dagen maakt dat het totaalbedrag van boetes per controle soms duizenden euro’s bedraagt. TLN: “Vervang de 28 dagen door 7 dagen en beperk de 28 dagen tot het controleren van de weekendrust.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer