Ga naar hoofdinhoud

TLN: Rapport rij- en rusttijden naar EC

Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft dinsdag een rapport met onderzoek een aanbevelingen voor rij- en rusttijden aangeboden aan de Enrico Grillo Pasquarelli, director inland transport van het directoraat generaal TREN van de Europese Commissie.

Digitale tachograafTransportondernemers worden  volgens TLN steeds vaker geconfronteerd met buitenproportioneel hoge boetes voor kleine overtredingen van de rij- en rusttijdenwet. Dit blijkt uit het onderzoek TLN onder haar leden heeft gehouden. TLN pleit voor een handhaving in de geest van de wet en niet naar de letter. De transportorganisatie bepleit daarom een soepeler handhaving van de rij- en rusttijden, een verlaging van de controleperiode en een aanpassing van de betalingsregeling voor boetes.

De doelstellingen van de Europese wet- en regelgeving met betrekking tot rij- en rusttijden zijn de harmonisatie van de concurrentievoorwaarden, verbetering van de arbeidsvoorwaarden en verhogen van de verkeersveiligheid. TLN staat vierkant achter deze doelstellingen. Uit het onderzoek van TLN blijkt echter dat deze doelstellingen in de controlepraktijk steeds minder een rol spelen. Kleine overtredingen worden aangegrepen om hoge boetes uit te delen. Doordat controlerende instanties binnen de Europese Unie handhaven naar de letter van de wet en niet in de geest daarvan lijkt in toenemende mate sprake te zijn van geld uit de zak kloppen van ondernemingen.

Wie als gevolg van een file 5 minuten te laat op een parkeerplaats aankomt riskeert een hoge boete, in bepaalde gevallen tot 3000 euro. Aangezien alle gegevens 28 dagen lang moeten kunnen worden gecontroleerd kan een chauffeur in bijvoorbeeld België zwaar wordt bestraft voor een geringe rijtijdoverschrijding die 20 dagen geleden in Frankrijk of in Nederland is begaan.

Aanleiding voor het onderzoek was dat TLN al langere tijd signalen uit haar achterban ontvangt dat de controles op en beboeting van de rij – en rusttijdenwetgeving  in toenemende mate als onredelijk ervaren worden. Om een indruk te krijgen van hoe de huidige controlepraktijk zich verhoudt tot het doel van de regelgeving heeft TLN dan ook haar leden gevraagd naar voorbeelden van onredelijke en/of disproportionele boetes die zij in de periode van 1 januari t/m september 2008 hebben gekregen. De conclusie is duidelijk: er zijn zo veel excessen in de beboeting, dat er voor ondernemers zo langzamerhand een onwerkbare situatie is ontstaan.

TLN wil de Europese wet- en regelgeving als zodanig niet ter discussie stellen. Doel van het onderzoek is wel om de excessen in kaart te brengen en om richting de Europese en nationale politiek alsmede de controlerende instanties in de diverse lidstaten aanbevelingen te doen om de situatie voor zowel de sector als de handhaving te verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer