Ga naar hoofdinhoud

TLN ziet nog geen opleving wegvervoer

Uiit het TLN Conjunctuurbericht over het eerste kwartaal van dit jaar blijkt dat nog geen sprake is van een opleving. Verder constateert men dat deeltijd WW geen oplossing is voor het overschot aan personeel
chauffeurIn lijn met de verwachtingen is de bedrijvigheid in de transportsector in het eerste kwartaal van 2009 opnieuw verslechterd en komt uit op het laagste niveau sinds de eerste meting in 1995. De verslechtering wordt veroorzaakt door het wegvallen van de vraag. De hoeveelheid te vervoeren goederen neemt af nu de consument de hand op de knip houdt en er minder activiteit is in belangrijke sectoren als bouw, industrie en de groot- en detailhandel.
Van de ondervraagde ondernemers had 71% in de eerste drie maanden van dit jaar minder omzet dan in dezelfde periode van vorig jaar. Gemiddeld bedraagt de omzetdaling 15%. Ter vergelijking: in het laatste kwartaal van 2008, de start van de kredietcrisis, constateerde slechts 46% een verminderde omzet. Door deze ontwikkelingen is de concurrentie verscherpt, dalen transporttarieven en staan marges onder druk. Het wordt steeds moeilijker om chauffeurs aan het werk te houden. Bijna de helft van de bedrijven heeft een overschot aan personeel. Ook staan steeds meer vrachtauto’s stil. De weinige vacatures die beschikbaar zijn worden veelal ingevuld met oproep- en uitzendkrachten. Transportondernemingen en vrachtautochauffeurs hebben zo goed als niets aan de onlangs ingestelde regeling voor deeltijd WW. De transportsector hoopte via de regeling duizenden ontslagen te voorkomen en vakbekwame chauffeurs te behouden voor de sector. Een groot deel van de chauffeurs werkt gemiddeld zo’n 55 uur per week. Die structureel gemaakte overuren tellen niet mee bij de bepaling van de hoogte van de deeltijd WW, terwijl daar wel premie over wordt betaald. Veel chauffeurs hebben nu last van fors verlies aan inkomen, zonder dat beroep kan worden gedaan op de regeling die hier nu juist voor is bedoeld. TLN doet samen met de vakbonden een beroep op minister Donner om hier zo spoedig mogelijk verandering in te brengen.
Voor het tweede kwartaal verwacht 38% van de ondervraagden  meer bedrijvigheid dan in het eerste kwartaal. Het tweede kwartaal geldt in de regel als het drukste kwartaal in het jaar. Het optimisme zegt volgens TLN dus niets over een structurele verbetering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer