Ga naar hoofdinhoud

‘Tol in Blankenburgtunnel aanvaardbaar’

Tolheffing in de nieuwe Blankenburgtunnel wordt door het beroepsgoederenvervoer gezien als aanvaardbaar middel ter bestrijding van files. Deskundigen van de TU Delft en de Vrije Universiteit van Amsterdam stellen dat tolheffing minder voeten in de aarde heeft dan bijvoorbeeld een kilometerheffing, waartegen eerder groot maatschappelijk verzet bestond.

euro's“Tol wordt in tegenstelling tot die kilometerheffing beter geaccepteerd, mits duidelijk is waarvoor je dat betaalt”, zegt prof. Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft. “Het beroepsgoederenvervoer en automobilisten zijn best bereid een paar euro te betalen. Als ze maar niet in de file staan en kunnen rekenen op een betrouwbare doorstroming.”

Prof. Piet Rietveld, hoogleraar ruimtelijke economie aan de VU Amsterdam, stelt dat het toltarief in de nieuwe Blankenburgtunnel moet variëren gedurende de dag. “Anders krijg je een ondermaats gebruik van de nieuwe tunnel buiten de spits, want dan rijdt iedereen nog door de gratis Beneluxtunnel. En er moeten handige betaalsystemen worden gebruikt, want tolpoortjes zijn niet meer van deze tijd.”

Belangenorganisaties als de ANWB, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO aanvaarden de nieuwe tolheffing. Er circuleren bedragen voor de Blankenburgtunnel van 2 euro per passage voor een personenauto en 6 euro voor een vrachtauto. De nieuwe tunnel komt ten oosten van Maassluis en Rozenburg en de rijkswegen A15 en A20.

Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen kondigde de tolheffing dinsdag aan in de Tweede Kamer. Die maatregel levert jaarlijks 150 miljoen euro op.

TLN en EVO zeggen dat de aankondiging “even slikken is, maar we kunnen ons er in vinden gezien het grote economische belang en de beperkte overheidsmiddelen”. Beide transportorganisaties verwachten dat vervoerders kiezen voor het snelste alternatief rond het Rotterdamse havengebied. “Als dat een paar euro kost en het scheelt een half uur reistijd, dan werkt dat positief door in de hele transportketen.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer