Ga naar hoofdinhoud

Transics introduceert trailer- en assetmanagementoplossingen

Vanaf het tweede kwartaal van 2011 lanceert Transics geleidelijk een gamma van traileroplossingen, gegroepeerd onder de naam TX-MAGELLAN. Deze nieuwe oplossingen staan garant voor een optimale vlootplanning en een maximaal trailergebruik. Transics komt hiermee tegemoet aan enkele belangrijke uitdagingen in trailermanagement, waar transporteurs dagelijks mee geconfronteerd worden.
trailersDe nieuwe oplossingen in trailertelematica vervolledigen Transics’ reeds bestaande toepassingen voor high-end fleetmanagement. De Europese speler stapt zo naar de markt met een compleet aanbod voor een efficiënt vlootbeheer.

Een optimaal trailer- en assetmanagement is volgens Transics gebaseerd op drie pijlers: efficiënt assetgebruik, cargomonitoring en optimaal onderhoud.

Efficiënt assetgebruik: als trailers getrokken worden door onderaannemers, zijn posities, beschikbaarheid of afgelegde route niet altijd eenvoudig te achterhalen voor de transporteur. Toch zijn deze data belangrijk als men de vloot maximaal wil inzetten; dezelfde transportopdrachten met een verminderde capaciteit wil realiseren en verloren of gestolen trailers wil voorkomen.

Cargomonitoring: gespecialiseerd transport vraagt extra vereisten. Een transporteur moet constant op de hoogte blijven van de temperatuurscondities waarin de lading van de klant vervoerd wordt en kunnen ingrijpen indien nodig. Bovendien vragen klanten duidelijke informatie over deze condities en verwachten zij een strikte naleving van hun procedures.

Optimaal onderhoud: Elke transporteur streeft naar een maximale uptime van de vloot. Hiervoor is een degelijk en geoptimaliseerd onderhoud nodig van de trucks, maar evengoed van de trailers. Te allen tijde een trailer in de meest optimale conditie beschikbaar hebben, laat toe om kort op de bal te spelen. Tegelijkertijd drukken een controle op de onderhoudskosten en het vermijden van onverwachte defecten de bedrijfskosten.

TX-MAGELLAN omhelst een groep trailer tracers die een waaier aan functionaliteiten bieden, aangepast aan de specifieke noden van transporteurs. Geo- en routeservices worden gerealiseerd met de eerste drie types. GEO, een autonome batterijgevoede tracer, stuurt enkele malen per dag gedurende meerdere jaren de positie door naar de thuisbasis. Door een real-time zicht op assets van allerlei aard (trailers, containers, wisselbakken), zonder een koppeling met een truck, kunnen planners hun middelen optimaal inzetten en benutten. TRACE kan tijdens het rijden opgeladen worden vanuit de truck en kan hierdoor meerdere malen per uur zijn positie doorgeven, zodat de afgelegde route gevisualiseerd wordt en de vermoedelijke aankomsttijd kan worden ingeschat. ROUTE maakt een nauwkeurige afstandsbepaling mogelijk. Op basis hiervan controleert men kilometergebaseerde facturen van onderaannemers en wordt eventueel misbruik voorkomen.

Gespecialiseerd of temperatuurtransport verloopt vlekkeloos met COLD. Door de koppeling met temperatuurrecorders of via onafhankelijke temperatuursensors wordt gecontroleerd of de temperatuurcondities behouden blijven en de koelunit optimaal werkt. Alarmen op de thuisbasis waarschuwen wanneer vastgelegde grenzen overschreden worden. Dankzij de koppeling met de deurcontacten ziet men toe op het onnodig lang openen van de deuren. Ook de temperatuurinstellingen van de koelunit kunnen van op afstand gecontroleerd worden.

CARE tot slot omhelst traileronderhoudsdiensten. Dankzij de koppeling met de EBS-bus (Electronic Braking System) van de trailer worden de technische data rond snelheid, afgelegde afstand, remsysteem, asbelasting en beladingsgraad beschikbaar. Deze gegevens laten toe om het onderhoud van het trailerpark te optimaliseren, waardoor de levensduur van de trailers wordt verhoogd en de veiligheid van de chauffeurs verbeterd.

Walter Mastelinck, CEO Transics, is verheugd de nieuwe producten te kunnen voorstellen: “TX-MAGELLAN herbevestigt duidelijk Transics’ engagement om oplossingen te ontwikkelen die een hogere efficiëntie en lagere kosten voor transportbedrijven in de hand werken. We blijven onze R&D-inspanningen richten op dergelijke producten die een antwoord bieden – of zelfs anticiperen – op de noden van de huidige uitdagende transportsector.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer