Transportdieven verleggen werkterrein • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Transportdieven verleggen werkterrein

In de corridor van beveiligde parkeerplaatsen langs de A15, A67 en A58 en (Rotterdam-Venlo) is de criminaliteit gedaald tot bijna nul. Gevolg is dat criminelen nu uitwijken naar lokale bedrijfsterreinen.

securelaneDieven slaan nu vooral toe bij bedrijfsterreinen met veel logistiek zoals bij Eindhoven en Venlo. Deze plaatsen zijn nu in beeld als pilot om strenger te gaan beveiligen. Volgens Ruud Deenen, accountmanager veiligheid & bedrijfsleven van de politieregio’s Noord en Zuid, is er een concentratie van transportcriminaliteit in Limburg en Brabant. “Er zijn twee soorten diefstal: ladingdiefstal en diefstal van werkmaterieel zoals bulldozers, graafmachines en dergelijke. Als je kijkt naar de ladingdiefstallen vindt 85 procent van de diefstallen plaats in Brabant en Limburg en neem je de regio Nijmegen erbij dat zit je op 90 procent.” De schade voor de sector wordt geschat op 350 miljoen euro. Deenen: “Dat is inclusief vervolgschade zoals schade aan de trucks. Overigens zijn er ook schattingen die nog veel hoger liggen.”

Niet ver genoeg

Op initiatief van de Regionale Platforms Criminaliteitsbeheersing (RPC) in Limburg en Oost-Brabant is destijds een ambtelijke werkgroep samengesteld. Hierin is een groot aantal organisaties vertegenwoordigd: vertegenwoordigers van beide provincies, ELC Limburg, KvK, Rijkswaterstaat Limburg, Transport en Logistiek Nederland, LIOF, Criminee! Brabant en de politie. Volgens drs. Chertie Dirks van de RPC blijft het aantal incidenten ondanks alle maatregelen onverminderd groot. Zij zegt dat de aanpak van de transportcriminaliteit sinds 2009, toen het tweede landelijke ‘Convenant Aanpak Criminaliteit Transportsector’ werd ondertekend, dan ook nog niet ver genoeg is gegaan. In totaal 18 man politie zijn continu bezig met opsporen transportcriminelen

Landelijke uitrol

Op dinsdag 14 juni a.s. overhandigt Algemeen voorzitter Alexander Sakkers van Transport en Logistiek Nederland (TLN) de haalbaarheidsstudie voor een landelijke uitrol van ‘Secure Lane’ aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie. TLN, verladersorganisatie EVO en het Verbond van Verzekeraars hebben samen met het ministerie van Veiligheid en Justitie, het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en het ministerie van Infrastructuur en Milieu een studie laten uitvoeren naar een business case voor een verdere landelijke uitrol van Secure Lane. Hierin werd tevens nauw samengewerkt met Stichting CrimiNee!, Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc), Maecon en Les Routiers. De studie heeft onderzocht op welke manier op basis van publiekprivate samenwerking en financiering, Secure Lane verder in Nederland kan worden uitgerold. Dit betekent een belangrijke stap in het verder terugdringen van transportcriminaliteit.

Bron: Businesscomleet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer