Ga naar hoofdinhoud

Transportsector teleurgesteld over fileheffing

Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zijn teleurgesteld dat de Transportcommissie van het Europees Parlement heeft ingestemd met het extra belasten van het wegtransport voor maatschappelijke kosten als congestie, uitstoot van schadelijke stoffen en geluidsoverlast.

File buitenlandDe commissie van het Parlement wil lidstaten de mogelijkheid geven om deze kosten voor het vrachtverkeer door te belasten. Zeker in een tijd dat veel ondernemers het water al aan de lippen staat, is een dergelijke kostenverhoging onverantwoord. TLN, EVO en KNV roepen de Raad van Transportministers dan ook op voor een eerlijker en realistischer aanpak te kiezen.

Het bedrijfsleven vindt dat een duurzaam goederenvervoer alleen mogelijk is wanneer alle modaliteiten op gelijke voet voor de door hun veroorzaakte milieuschade worden belast. Dus zowel het wegvervoer – inclusief personenauto’s – als het spoor en de binnenvaart. Dit beginsel van ‘gelijke monniken, gelijke kappen’ wordt door de commissie van het Parlement met voeten getreden nu in de praktijk alleen de vrachtauto zal worden belast en er geen eerlijk speelveld ontstaat.

Bovendien wordt niet volledig gegarandeerd dat de opbrengsten van de spits- en milieuheffing voor 100 procent moeten worden aangewend voor verbetering van de infrastructuur en milieubesparende maatregelen zoals innovaties. De kans is daarom groot dat EU-lidstaten de opbrengsten van de heffing terug zullen laten vloeien in de algemene middelen waardoor de heffing onvoldoende tot vergroening zal leiden.

Na de Transportcommissie van het Europarlement zal de Raad van transportministers over het voorstel stemmen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer