Ga naar hoofdinhoud

Transportsector wil overheidssteun

De transportsector kraakt onder de gevolgen van de kredietcrisis. Uit donderdag gepresenteerde cijfers blijkt dat de bedrijvigheid eind 2008 ‘dramatisch’ daalde en uitkwam op het laagste niveau in veertien jaar. Transport en Logistiek Nederland wil nu steun van het kabinet.

Transportsector vraagt bijsturing door overheidDe transportbedrijven voelen vooral de effecten van de teruggelopen activiteiten in bouw, industrie en ook sierteelt. Vrachtwagens kwamen het laatste kwartaal van 2008 stil te staan en personeel werd overtollig, meldt TLN. Een kwart van deze bedrijven had eind 2008 een personeelsoverschot en 30 procent overschot aan materieel. Aangezien de recessie ook Duitsland, België en Groot-Brittannië treft, nemen ook de transporten naar die landen af. Door de ontwikkelingen staan vrachtprijzen en rendementen onder druk. Vorig jaar nog verwachtte 76 procent van de Nederlandse transporteurs het boekjaar 2007 met ‘winst’ af te sluiten, nu verwacht 64 procent het boekjaar 2008 positief af te sluiten. Voor 2008 speelt naar eigen inschatting 24 procent quitte en 12 procent vreest het boekjaar 2008 in de rode cijfers te belanden.
Hoe het in 2009 verder moet, is de vraag. De brancheorganisatie wil met het kabinet praten over maatregelen die het de ondernemers gemakkelijker maken. Hierbij denkt TLN vooral aan fiscale, sociale en algemeen economische maatregelen die het ondernemers makkelijk kunnen maken.

Het ziet er gewoon slecht uit, stelt TLN-voorzitter Alexander Sakkers. “Eind 2007 zagen we al dat het slechter ging en daar kwam de kredietcrisis nog overheen. Het vierde kwartaal van 2008 is echt de grote dreun geweest”, aldus Sakkers. Zestig procent van de aangesloten ondernemers verwacht dat ook 2009 een matig tot slecht jaar wordt.

Sakkers hoopt op steun van het kabinet, aangezien de ondernemers zelf al op verscheidene manieren de handen ineen hebben geslagen. Zo zou volgens hem bijvoorbeeld de motorrijtuigenbelasting kunnen vervallen voor de wagens die nu niet worden gebruikt doordat er geen werk is. Het zou ook helpen als de vrachtwagens die per 2010 de stedelijke milieuzone niet meer in mogen, een jaar langer ontheffing krijgen. “Een ondernemer krijgt zo meer tijd om een beetje meer vet op het bot te kweken en kan een jaar later waarschijnlijk wel een nieuwe truck kopen”, aldus Sakkers.

Download hieronder de complete TLN conjunctuurenquete van Q4 2008

 TLNconjunctuurQ4_2008.

Bekijk hieronder het item van het NOS-Journaal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer